Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mmm

Medlem
Insåg att jag behövde lite billigare vin också i källaren... Och då kan det funka bra att handla av Philipson Wine!

Tre lådor à 12 flaskor:
Chateau Senéjac 2007 (89.95 DKK)
Chateau Lanessan 2007 (99.95 DKK)
Petrolo Galatrona Torrione 2012 (99.95 DKK)

Bordeauxerna kommer från en halvkass årgång, men jag hoppas de är lagom mogna nu. Slotten brukar göra habila viner. Italienaren har jag inte provat, men Galatrona brukar vara bra.
 

jrick

Medlem
Jag är hopplös, kan inte sluta köpa. Nu har jag slagit till på en radda Jura: Tissot Mailloche och En Barberon 2012or två st vardera. Dessustom en Tissot Sursis 2011 och ett par flaskor Domaine de
de l'Octavin Pamina 2010. Slutligen slank det ner en Benoit Lahaye Champagne Bdn extra Brut NV i den virtuella korgen.
Jaha nu är det någon klaktskalle i Tyskland som antingen tappat lådan i marken eller vält lastbilen - mitt paket med delvis utsålda viner är på väg tillbaka till Frankrike för damage control...
 

gece

Man vänjer sig.
Jaha nu är det någon klaktskalle i Tyskland som antingen tappat lådan i marken eller vält lastbilen - mitt paket med delvis utsålda viner är på väg tillbaka till Frankrike för damage control...
Jag lider med dig. Om något skulle hända med mina Mailloche, förutom att jag drack upp dem, skulle jag vara utom mig av oro. :nagelbitare:
 

tobbe81

Medlem
fick mail från teriffic igår och kunde inte låta bli att beställa 6flaskor på vinst eller förlust alltid bra att ha lite bulkvita när man får oväntat besök. När vi ändå är i prissäknings-tagen så kan vi också passa på att tipsa om det spännande vinet 73988 Quinta do Pinto Branco som nu säljs för endast 39 kr (tidigare 119 kr). Anledningen är att vi nu avslutar samarbetet med producenten men eftersom vi fortfarande har ca 500 flaskor kvar i lager passar vi på att rea ut även dessa.

Och så kunde jag inte låta bli att även beställa 4 flaskor louis roederer rose 2010 perfekt för första dejten hemma nu till höstens alla goda skaldjur som kommer snart från västkusten.
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Länken funkar inte i datorn heller, men går att läsa om här också: http://vinifierat.se/2015/08/31/vintips-rea-pa-quinta-do-pinto/
För det priset så vågade jag chansa på några flaskor, även om han är tydlig med att den är lite klen i syran :rolleyes:

Quinta do Pinto Vinho Branco 08 försvann lika fort som Jan Guillou skriver en krönika i AB. Men eftersom vi använder kopiösa mängder vin i maten så beställde jag en låda. Eller snarare två eftersom det ligger i 6pack. Det kan ju vara trevligt att dricka också, i alla fall tycker ju @vinifierat det. Hämtade ut dem idag och tar med en flaska ut till Koster. Har köpt löjrom och liten hällefilé till kvällens middag. För säkerhets skull tar jag med 2004 Bollinger Grand Année också.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Quinta do Pinto Vinho Branco 08 försvann lika fort som Jan Guillou skriver en krönika i AB. Men eftersom vi använder kopiösa mängder vin i maten så beställde jag en låda. Eller snarare två eftersom det ligger i 6pack. Det kan ju vara trevligt att dricka också, i alla fall tycker ju @vinifierat det. Hämtade ut dem idag och tar med en flaska ut till Koster. Har köpt löjrom och liten hällefilé till kvällens middag. För säkerhets skull tar jag med 2004 Bollinger Grand Année också.
Jag försökte köpa ett jämt dussin också. Ordern gick igenom men sen ringde en herre på SS upp och meddelade att jag får stå utan. Slut sa dom. Dumt sa jag.
 

Per Stade

Lege artis
Jag försökte köpa ett jämt dussin också. Ordern gick igenom men sen ringde en herre på SS upp och meddelade att jag får stå utan. Slut sa dom. Dumt sa jag.

Var inte ledsen för det, jag har just smakat och det är enligt min ringa mening helt odrickbart. Det är den lite beska smak, som troligen kommer från fatbehandlingen, som bara blir för mycket. Som alla vet så är jag överkänslig för ekfat när det gäller vita viner. Terrific ska inte vara ledsna för att de inte längre kommer att sälja det här vinet i Sverige. Ingen större förlust enligt min mening.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Var inte ledsen för det, jag har just smakat och det är enligt min ringa mening helt odrickbart. Det är den lite beska smak, som troligen kommer från fatbehandlingen, som bara blir för mycket. Som alla vet så är jag överkänslig för ekfat när det gäller vita viner. Terrific ska inte vara ledsna för att de inte längre kommer att sälja det här vinet i Sverige. Ingen större förlust enligt min mening.
Du är en ädel man som tar denna kula för laget!! :ängel:
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Var inte ledsen för det, jag har just smakat och det är enligt min ringa mening helt odrickbart. Det är den lite beska smak, som troligen kommer från fatbehandlingen, som bara blir för mycket. Som alla vet så är jag överkänslig för ekfat när det gäller vita viner. Terrific ska inte vara ledsna för att de inte längre kommer att sälja det här vinet i Sverige. Ingen större förlust enligt min mening.
Verkar som jag gjorde klokt i att passa denna gången.
.Jag har hakat på diverse "rea" erbjudanden som dykt upp på bloggar och på forumet allt för många gånger förut och för det mesta har de flarrorna hamnat i "såshögen" efter provsmakning.
-Och med handen på hjärtat, hur mycket sås kan en enda man laga, jag har mer såsvin än vad jag gör av med på tre år och då lagar jag rät mycket sås :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Quinta do Pinto Vinho Branco 08 försvann lika fort som Jan Guillou skriver en krönika i AB. Men eftersom vi använder kopiösa mängder vin i maten så beställde jag en låda. Eller snarare två eftersom det ligger i 6pack. Det kan ju vara trevligt att dricka också, i alla fall tycker ju @vinifierat det. Hämtade ut dem idag och tar med en flaska ut till Koster. Har köpt löjrom och liten hällefilé till kvällens middag. För säkerhets skull tar jag med 2004 Bollinger Grand Année också.
Skönt att du såg var det barkade åt och backade upp med en Bollinger GA.
 

Per Stade

Lege artis
image.jpg
Fortfarande kan jag känna den rökiga och nötiga eftersmaken i munnen. Det hade kanske varit möjligt att göra en ännu bättre matchning till kvällens fisk men jag är rätt nöjd ändå.

Lite löjrom till förrätt och små hälleflundrafiléer till huvudrätt.
Fisken smörstektes och åts med färskpotatis och det som nuförtiden kallas Juliennegrönsaker, strimlade morötter, fänkål, purjolök, skogschampinjoner och hemodlade små randiga tomater, som jag fått köpa av en arbetskamrat. Allt lätt smörfräst. Hustrun hade överträffat sig själv.
Leif Mannerström kan slänga sig i väggen.
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Säger han som klunkar Bollie ;)

Allt beror på hur fatbehandlingen har gjorts. Enligt min mening är det alltför ofta som fatkaraktären blir för tydlig och tar över, antingen genom vanillinsötma eller med kraftiga peppriga toner.

I somras blev jag bjuden på en av bolagets vita storsäljare och enligt deras beskrivning smakar det så här:
"Fruktig smak med inslag av fat, tropisk frukt, vanilj och mandarin. Serveras vid cirka 8°C till grillade rätter av fisk och skaldjur."

Enligt min uppfattning var det en karikatyr på vin. Priset ger vid handen att det är ekspån och inte ekfat, som har använts. Smakar sur ekplanka, något av det värsta jag druckit sedan jag blev bjuden på Chapel Hill mousserande.

såg att winefinder säljer ut Bollinger la grande anne för 799:- gäller dock bara tills imorgon

Tyvärr har priset höjts kraftigt det senaste året (i en tid när vi inte har någon inflation), jag har för mig att det kostade 749:- när det kom. Som tur är så köpte jag ett par lådor på rea i England förra året.
 
Last edited:
Toppen