Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

epeb

Medlem
Igår, torsdag var det leverans från http://shop.flaskposten.eu/sv/#
Detta för att Bourgogne är en blind fläck hos mig. Börjar i billiga ändan. Får sen se om det lockar till fler exkursioner i det området...
2009 Louis Jadot Volnay 1er Cru Clos des Chênes
2012 Marcel Lapierre Raisins Gaulois
2009 Christian Menaut Bourgogne Hautes-Côtes de Beaune La Jolivode
2009 Emmanuel Rouget Bourgogne Passetoutgrains
2009 Domaine Jacques Carillon Mercurey

2013 Domaine Joblot Givry 1er Cru Clos du Cellier Aux Moines

Mina tidigare upplevelser av Bourgogne har då inte gett några högre poäng på upplevelseskalan. Har mest tyckt dom vara intetsägande och ointressanta, med något enstaka undantag som varit acceptabelt men inte nått några extatiska höjder som italienare och Bdx kan nå ibland.
Skam den som ger sig, har kämpas det på :D - bara det inte blir :( ännu en gång.
 

jrick

Medlem
Igår, torsdag var det leverans från http://shop.flaskposten.eu/sv/#
Detta för att Bourgogne är en blind fläck hos mig. Börjar i billiga ändan. Får sen se om det lockar till fler exkursioner i det området...
2009 Louis Jadot Volnay 1er Cru Clos des Chênes
2012 Marcel Lapierre Raisins Gaulois
2009 Christian Menaut Bourgogne Hautes-Côtes de Beaune La Jolivode
2009 Emmanuel Rouget Bourgogne Passetoutgrains
2009 Domaine Jacques Carillon Mercurey
2013 Domaine Joblot Givry 1er Cru Clos du Cellier Aux Moines

Mina tidigare upplevelser av Bourgogne har då inte gett några högre poäng på upplevelseskalan. Har mest tyckt dom vara intetsägande och ointressanta, med något enstaka undantag som varit acceptabelt men inte nått några extatiska höjder som italienare och Bdx kan nå ibland.
Skam den som ger sig, har kämpas det på :D - bara det inte blir :( ännu en gång.
Nu verkar du iofs tala om "extatiska höjder" och det låter som en svåruppnådd nivå men jag har druckit den där Carillonen och jag blev chockad över hur god den var till det låga priset. Väldigt bussig frukt men inte godis-Pinot som det kan bli från Kalifornien ibland t.ex. Lapierren har jag också druckit, osäker på vilken årgång - detta är ju precis som etiketten antyder ren vuxen-juice och så okomplicerat det kan bli. Gillade den också men inte lika mycket som Carillon. Har också köpt den där Jadot men inte vågat prova ännu, om du gör det får du jättegärna berätta hur den är!
 

epeb

Medlem
Nu verkar du iofs tala om "extatiska höjder" och det låter som en svåruppnådd nivå men jag har druckit den där Carillonen och jag blev chockad över hur god den var till det låga priset. Väldigt bussig frukt men inte godis-Pinot som det kan bli från Kalifornien ibland t.ex. Lapierren har jag också druckit, osäker på vilken årgång - detta är ju precis som etiketten antyder ren vuxen-juice och så okomplicerat det kan bli. Gillade den också men inte lika mycket som Carillon. Har också köpt den där Jadot men inte vågat prova ännu, om du gör det får du jättegärna berätta hur den är!

Jag tänker låta Jadot'en och Joblot'en ligga till sig i källaren ett år eller två, tror de blir bättre då.
Lapierren kommer inte att få ligga länge till. Låter som att den är väldigt lättdrucken och kan lysa upp lite i höstmörkret som kommer allt mer.
Låter väldigt trevligt och hoppfullt om Carillon'en, den hade jag inte heller tänkt lagra nån längre tid.
Det blir en notering om dem när de provats.
 
Last edited:

Fredrik L

Medlem
bild-4.JPG
Beställning från barolobrunello.
 

Toby

Medlem
Då fick man äntligen hämta ut Graham's 2000 Vintage Port från bolaget.
Råkade även få med:
Domaine La Fourmone (2013)
Crozes-Hermitage (Les Launes 2012)
och en Château Boutisse (2012)
 
Toppen