Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Daniel A

Administratör
Fick några flaskor Tokaji från en god vän. Någon som har testat någon av dessa?
Visa bifogad bild 5007 Visa bifogad bild 5008
Inte testat, men kan kasta lite ljus/åsikter på vissa av flaskorna. På vissa av flaskorna står det "minosegi bor". Det är den högsta klassen av tre i Ungerns rankingsystem (bordsvin är på botten - kommer inte ihåg mittenklassen). Ser det ganska sällan på flaskor (eller så tittar jag inte så noga).
3 putten från 2000 är med lite tur i toppskick (ser ut som att den inte blivit alltför brun). Superb årgång!
Sargamuskotaly är väl mer känt som Muscat Lunel, och en fantastisk druva i Tokaj, som sällan används. Utan tvekan den mest spännande flaskan i mina ögon. Har den utskriven årgång? Rena muscat lunel-tokajier brukar vara fyrverkerier, men jag skulle nog inte hoppas på för mycket. Formen på flaskan är lite avskräckande. :p
 

grappa

Medlem
Inte testat, men kan kasta lite ljus/åsikter på vissa av flaskorna. På vissa av flaskorna står det "minosegi bor". Det är den högsta klassen av tre i Ungerns rankingsystem (bordsvin är på botten - kommer inte ihåg mittenklassen). Ser det ganska sällan på flaskor (eller så tittar jag inte så noga).
3 putten från 2000 är med lite tur i toppskick (ser ut som att den inte blivit alltför brun). Superb årgång!
Sargamuskotaly är väl mer känt som Muscat Lunel, och en fantastisk druva i Tokaj, som sällan används. Utan tvekan den mest spännande flaskan i mina ögon. Har den utskriven årgång? Rena muscat lunel-tokajier brukar vara fyrverkerier, men jag skulle nog inte hoppas på för mycket. Formen på flaskan är lite avskräckande. :p
Stort tack!
Sargamuskotaly är från 2006.
Den mörka med svart etikett är från 1991 och har 5 puttonyos.
 

Emvima

Medlem
Hämtade ut 3 flaskor Dosnon champagne igår.
Dosnon Recolte Blanche
Dosnon Recolte Noire
Dosnon Recolte Brute på baksides etiketten har det smugit in ett litet feltryck, den är deggad den 17 november 2015!
Någon som har provat dessa?
 

Per Stade

Lege artis
Hämtade ut 3 flaskor Dosnon champagne igår.
Dosnon Recolte Blanche
Dosnon Recolte Noire
Dosnon Recolte Brute på baksides etiketten har det smugit in ett litet feltryck, den är deggad den 17 november 2015!
Någon som har provat dessa?

Innan du skrev det här så hade jag aldrig hört talat om Dosnon. Låter spännande så delge oss gärna dina intryck när du har druckit dem!
 

Per Stade

Lege artis
Det här mailet fick jag i fredags från en butik jag brukar handla i när jag är i NY.
Lägg märke till att 2006 är en fantastisk årgång liksom ALLA årgångar av DP.

September 25, 2015
A World Class Debut
2006 Dom Pérignon
It's with great pleasure that I offer 2006 Dom Pérignon, a bottle that I have very high hopes for.
My love for Dom Pérignon has been well documented.
Part of it has to do with my long history with the wines, stretching back over three decades. However, a greater part has to do with how many times a well-aged Dom Pérignon has been my wine of the night among line-ups of the world's greats.
L7gneBNmMqgmhU1RFR_x6eeQVTunjTtMEe2Wl8jgUpgSRekHmAnP1lG652WlGNLZ7wmZ8kjPfzPHisDGANu9beKerlGOttNP=s0-d-e1-ft


I'm happy to offer 2006 Dom Pérignon for $154.95 per bottle.
The Crush Crew has fallen for the 2006 Champagne vintage and Dom Pérignon is among the best of the vintage. The 2006 is a fascinating Dom Pérignon. It's muscular, sinewy and vibrantly clear.
Over lunch last month Richard Geoffroy, Chef de Cave extraordinaire, was kind enough to share the wine and his thoughts with me.
There's a deep harmony to this tightly wound Champagne that promises a beautiful evolution. It's likely that the 2006 will be one for the ages. The 2006 has such class and subtle complexity that it's poised to go down as one of DP's most important recent releases.
Few wines go through a metamorphosis in the cellar like Dom Pérignon does. It's mind blowing. The discreet style unwinds into something beautiful and profound. There's a finesse and an energy, a gorgeous tapestry of citrus, minerals, coffee grinds, confectionary sugar and smoke that is spellbinding.
I strongly recommend the 2006 Dom Perignon as a wine to track over the next few decades, it promises a fascinating journey. I've initially priced the 2006 as sharply as possible to encourage this adventure.
To order, reply to this email or call the store at (212) 980-9463.
Robert Schagrin
Managing Partner
Crush Wine & Spirits
2006 Dom Pérignon
Special Email Bottle Price: $154.95
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
Det här mailet fick jag i fredags från en butik jag brukar handla i när jag är i NY.
Lägg märke till att 2006 är en fantastisk årgång liksom ALLA årgångar av DP.

September 25, 2015
A World Class Debut
2006 Dom Pérignon
It's with great pleasure that I offer 2006 Dom Pérignon, a bottle that I have very high hopes for.
My love for Dom Pérignon has been well documented.
Part of it has to do with my long history with the wines, stretching back over three decades. However, a greater part has to do with how many times a well-aged Dom Pérignon has been my wine of the night among line-ups of the world's greats.
L7gneBNmMqgmhU1RFR_x6eeQVTunjTtMEe2Wl8jgUpgSRekHmAnP1lG652WlGNLZ7wmZ8kjPfzPHisDGANu9beKerlGOttNP=s0-d-e1-ft


I'm happy to offer 2006 Dom Pérignon for $154.95 per bottle.
The Crush Crew has fallen for the 2006 Champagne vintage and Dom Pérignon is among the best of the vintage. The 2006 is a fascinating Dom Pérignon. It's muscular, sinewy and vibrantly clear.
Over lunch last month Richard Geoffroy, Chef de Cave extraordinaire, was kind enough to share the wine and his thoughts with me.
There's a deep harmony to this tightly wound Champagne that promises a beautiful evolution. It's likely that the 2006 will be one for the ages. The 2006 has such class and subtle complexity that it's poised to go down as one of DP's most important recent releases.
Few wines go through a metamorphosis in the cellar like Dom Pérignon does. It's mind blowing. The discreet style unwinds into something beautiful and profound. There's a finesse and an energy, a gorgeous tapestry of citrus, minerals, coffee grinds, confectionary sugar and smoke that is spellbinding.
I strongly recommend the 2006 Dom Perignon as a wine to track over the next few decades, it promises a fascinating journey. I've initially priced the 2006 as sharply as possible to encourage this adventure.
To order, reply to this email or call the store at (212) 980-9463.
Robert Schagrin
Managing Partner
Crush Wine & Spirits
2006 Dom Pérignon
Special Email Bottle Price: $154.95
Man får nästan en känsla att han gillar Dompa..........
 

grappa

Medlem
(Vet inte om ämnet passar tråden men flytta gärna.) Tittade förbi Hedonism Wine i London igår. Intressant ur många perspektiv. Coolaste vinbutiken i Universum? I alla fall för mig. Definitiv värt ett besök. Underbar lokal, fantastiskt utbud, trevlig personal, ....
Men priserna 3 gånger högre än Systembolaget (på några som jag kunde jämföra i alla fall). Jag ställer mig tveksam till klagomålen på vårt kära monopol och känner att konsekvenserna knappast är korrekt värderade. (Och ja, jag har bott i Boston i 2 år och Wellington NZ i 6 månader och vet väldigt väl hur dåligt utbudet och priserna är i länder med fragmenterad marknadssituation.)
 

Mattias Schyberg

Administratör
(Vet inte om ämnet passar tråden men flytta gärna.) Tittade förbi Hedonism Wine i London igår. Intressant ur många perspektiv. Coolaste vinbutiken i Universum? I alla fall för mig. Definitiv värt ett besök. Underbar lokal, fantastiskt utbud, trevlig personal, ....
Men priserna 3 gånger högre än Systembolaget (på några som jag kunde jämföra i alla fall). Jag ställer mig tveksam till klagomålen på vårt kära monopol och känner att konsekvenserna knappast är korrekt värderade. (Och ja, jag har bott i Boston i 2 år och Wellington NZ i 6 månader och vet väldigt väl hur dåligt utbudet och priserna är i länder med fragmenterad marknadssituation.)
Jag tycker det är intressant att belysa det du påstår. Har upplevt liknande utomlands ofta (särskilt i staterna). Priserna i butik är sällan bättre än hemma, även om det såklart går att hitta en del. Internethandel är dock en annan femma; där går det ofta att hitta vin för bättre pris än hemma). Nu vet jag ju att det bevisligen finns massor av exempel där det är bättre pris på marknader utan monopol, men det är naivt att påstå att det alltid är sant, för det är det bevisligen inte. Jag ogillar monopolet starkt oavsett!

Den största fördelen med en fri marknad är utbudet och friheten enligt mitt sätt att se på saken, vilket är bra mycket viktigare än pris.
 

grappa

Medlem
Jag tycker det är intressant att belysa det du påstår. Har upplevt liknande utomlands ofta (särskilt i staterna). Priserna i butik är sällan bättre än hemma, även om det såklart går att hitta en del där så är fallet. Internethandel är dock en annan femma; där går det allt som oftast att hitta vin för bättre pris än hemma). Nu vet jag ju att det bevisligen finns massor av exempel där det är bättre pris på marknader utan monopol, men det är naivt att påstå att det alltid är sant, för det är det bevisligen inte. Jag ogillar monopolet starkt oavsett!

Den största fördelen med en fri marknad är utbudet och friheten enligt mitt sätt att se på saken, vilket är bra mycket viktigare än pris.
Rent filosofiskt håller jag helt och hållet med dig men har även den praktiska delen med i min tanke och utbudet som finns (inklusive privatimport dvs alla världens köpbara viner är tillgängliga utan vinstpåslag) är svårt att slå :).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Rent filosofiskt håller jag helt och hållet med dig men har även den praktiska delen med i min tanke och utbudet som finns (inklusive privatimport dvs alla världens köpbara viner är tillgängliga utan vinstpåslag) är svårt att slå :).
Jag ser din poäng, men det är inte alltid så roligt att inte kunna gå till sin favoritbutik som i bästa fall har hyllmeter med moget vin redo att plockas upp och förtäras på studs. Entusiastbutiker saknas helt enkelt. Köpenhamn är ett lysande exempel på hur trevligt det kan vara på en fri marknad. :)
 

chambertin

Medlem
Rent filosofiskt håller jag helt och hållet med dig men har även den praktiska delen med i min tanke och utbudet som finns (inklusive privatimport dvs alla världens köpbara viner är tillgängliga utan vinstpåslag) är svårt att slå :).
SBs privatimport har samma påslag (19,6%) som alla andra viner där och det mesta tar även vägen via ngn existerande importör skulle jag tro. Vinst är ju inget "påslag" som jag ser det utan ngt som uppstår om marginalen är större än kostnaderna.
I SBs fall så resulterade det i en vinst (EBIT) till på 370MSEK förra året.

Flera av de stora importörerna i Sverige går också väldigt bra och eftersom SB inte köper några produkter direkt från producenter så finns alltså alltid en importör med mellan och som givetvis har löner, transporter, lager, reklam, mässdeltagande m.m att betala och därför behöver dom en marginal. Som alla andra kommersiella verksamheter så vill ju ägarna där ha vinst så särskilt vinsbefriad kan jag inte se att den svenska marknaden är.

Att det sedan går att hitta mängder med butiker som har väsentligt dyrare viner än SB säger ju egentligen ingenting annat än att just dom butikerna är dyrare. Det finns ju gott om det motsatta också precis som @Mattias S påpekar. London/Paris/New York/Tokyo är ju ganska dyra städer att verka i för ngn inom retail så jag är inte direkt förvånad att dom är dyrare än SB.
 

grappa

Medlem
SBs privatimport har samma påslag (19,6%) som alla andra viner där och det mesta tar även vägen via ngn existerande importör skulle jag tro. Vinst är ju inget "påslag" som jag ser det utan ngt som uppstår om marginalen är större än kostnaderna.
I SBs fall så resulterade det i en vinst (EBIT) till på 370MSEK förra året.

Flera av de stora importörerna i Sverige går också väldigt bra och eftersom SB inte köper några produkter direkt från producenter så finns alltså alltid en importör med mellan och som givetvis har löner, transporter, lager, reklam, mässdeltagande m.m att betala och därför behöver dom en marginal. Som alla andra kommersiella verksamheter så vill ju ägarna där ha vinst så särskilt vinsbefriad kan jag inte se att den svenska marknaden är.

Att det sedan går att hitta mängder med butiker som har väsentligt dyrare viner än SB säger ju egentligen ingenting annat än att just dom butikerna är dyrare. Det finns ju gott om det motsatta också precis som @Mattias S påpekar. London/Paris/New York/Tokyo är ju ganska dyra städer att verka i för ngn inom retail så jag är inte direkt förvånad att dom är dyrare än SB.
Det finns många argument för och emot, men i de fall som jag testat SB som privatimportör så har de gått direkt på vingården. Jag tycker att det är väldigt bra service :)! Om jag har förstått saken rätt så är de i detta fallet tvungna att bara ta betalt för faktiska kostnader och skattepåslag.
Jag håller helt med om att det är mysigt att gå och botanisera i mindre butiker men har tyvärr ingen bättre erfarenhet av utbudet om man söker något specifikt. Min poäng är nog mest att ser man till möjligheterna geografiskt över Sverige och ett snittutbud så har vi det fördelaktigt. Jag har nästan dåligt samvete att jag bor nära en bra SB butik och samtidigt kan åka till Köpenhamn vid behov :).
 
Toppen