Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Carlsson

Medlem
2 Louis Roederer vintage 2008.
Hur länge kan denna Champagne ligga? Jag tycker den har skyhög syra,.20 år är väl rimligt under svala förhållanden?
 

Hipshot

Medlem
Ingen aning vad jag har köpt.
Domaine Serene Evenstad Reserve 2012
The Prisoner 2014
image.jpeg
 

matage

Medlem
inte ett vininköp men iallafall en "enabler" för att köpa mer vin :)
Note to self - det är en bra idé att kolla måtten på hissen innan man köper vinskåp (1 +2 försök i hiss #1 innan jag lätt svärandes hämtade tumstock och även kollade hiss #2 som var 5 cm bredare)
och en smartade och mindre envis man än jag hade nog sett till att ha handräckning för att få in eländet i lägenheten :D;)
climadiff.jpg

Tur att man tycker om att lyfta otympliga föremål som hobby ;)
 

MartinE

Medlem
2 Louis Roederer vintage 2008.
Hur länge kan denna Champagne ligga? Jag tycker den har skyhög syra,.20 år är väl rimligt under svala förhållanden?
Klarar du av att avstå från den i 20 år och kan förvara den på rätt sätt lär du bli belönad med en stor champagneupplevelse! Det är inte alls orimligt. Men gissningsvis toppar den tidigare än så!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
2 x SQN Male Syrah 2013
1 x SQN Female Grenache 2013
1 x SQN Patine Syrah 2011
1 x SQN Patine Grenache 2011
8 x Château de Cérons 375ml 2007
2 x Oremus Tokaji Aszú 5 Puttonyos 2006

:nagelbitare:

Bra pris och vilken butik i så fall? SQN är ju en gudomlig uppenbarelse för ens sinnen.
 
Ingen aning vad jag har köpt.
Domaine Serene Evenstad Reserve 2012
The Prisoner 2014
Visa bifogad bild 7264
Kul inköp! Har druckit båda vinerna flera gånger, dock inte dessa årgångar.

Orin Swift the prisoner är ju bland de större och maffigare vinerna jag någonsin provat, kanske serverad lätt sval till sommarens grillade hamburgare? Tror en blend av zin och cab. Kanske inte kan tävla med de bästa vinerna från Napa men brukar ligga rätt ok i pris så ofta ett vin man kan få per glas på de bättre stekhusen i USA. Ägs dock sedan en månad av constellation...

Domaine Serene har jag besökt ett par gånger, fantastisk mark uppe på dundee Hills, nära domaine Drouhin. Dessa två vingårdar är ju litet av anti-teser där uppe på kullen; gamla vs nya världen typ. Men gör fantastiska viner båda två i helt olika stilar. Men evenstad är ingen liten pinot noir så även där skulle jag bulla upp med något kraftigt i matväg typ träkolsgrillade lax- eller lammkotletter. Priset har ju gått stadigt upp för evenstad senaste femton åren så jag antar att det ej var något billigt köp.
 

Wintermute

Medlem
Jag hämtade igår ut en tämligen somrig beställning på det lokala monopolet:
2 st Brachetto d'Acqui - efter rekommendation här på forumet
4 st Graham Beck BdB - för att bilda mig en egen uppfattning (och för att minska risken att man bara bullar upp med viner som är alltför fina för att dricka)
3 st Alambre Moscatel de Setubal 20 años - passar superbra till efterrätter med rabarber, eller bara för sig själv
4 st Tavel Cuvée Royale - Även om den sociala koden påbjuder att man skall rynka på näsan åt rosé, tycker jag att Tavel brukar leverera. Snyggt är det också!
 

Hipshot

Medlem
Kul inköp! Har druckit båda vinerna flera gånger, dock inte dessa årgångar.

Orin Swift the prisoner är ju bland de större och maffigare vinerna jag någonsin provat, kanske serverad lätt sval till sommarens grillade hamburgare? Tror en blend av zin och cab. Kanske inte kan tävla med de bästa vinerna från Napa men brukar ligga rätt ok i pris så ofta ett vin man kan få per glas på de bättre stekhusen i USA. Ägs dock sedan en månad av constellation...

Domaine Serene har jag besökt ett par gånger, fantastisk mark uppe på dundee Hills, nära domaine Drouhin. Dessa två vingårdar är ju litet av anti-teser där uppe på kullen; gamla vs nya världen typ. Men gör fantastiska viner båda två i helt olika stilar. Men evenstad är ingen liten pinot noir så även där skulle jag bulla upp med något kraftigt i matväg typ träkolsgrillade lax- eller lammkotletter. Priset har ju gått stadigt upp för evenstad senaste femton åren så jag antar att det ej var något billigt köp.

Intressant, tack så mycket!
Evenstad gick för 99 dollars, prisoner 59.
 
Toppen