Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Magnus L

urydhtfilgukj
Inte så juste mot importören (som dessutom är Terrific Wines/Lars Torstensson som skriver här ibland) att köpa 6 flaskor och sampla 1 och sen lämna tillbaka resten kan jag tycka om det inte är defekt vin förstås.
Systembolaget är generösa med återköp men dumpar alla kostanderna på leverantören (beställningskostnad, frakt till SB, frakt tillbaka till leverantörens lager, inrapporterning på leverantörens lager). Allt detta drar kostander förstås och blir en förlust i slutändan. 39kr är nog redan ett ordentligt förlustpris kan jag tänka mig.
Nu håller jag med dig, och försöker undevika att beställa saker jag inte kommer hämta ut och lämnar bara tillbaka viner som är från ord. sortiment eller småpartier (om dom inte är defekta då).

I teorin ser jag dock inget konstigt i det, precis som i övriga handeln har man som konsument rätt till öppet köp på 14 dagar, så länge varan är oöppnad och i ursprungligt skick så får man vad jag har förståt oavsett anledning begära återköp. Att systembolagets leverantörer tar smällen är en sak mellan dem och deras avtal. Problemet är återigen att vi har ett monopol på alkohol i sverige, och tycker man som importör att vilkoren suger (vilket dom gör för små importörer) så finns det ändå inget alternativ att välja på.
 
I teorin ser jag dock inget konstigt i det, precis som i övriga handeln har man som konsument rätt till öppet köp på 14 dagar, så länge varan är oöppnad och i ursprungligt skick så får man vad jag har förståt oavsett anledning begära återköp.

Nu är ju öppet köp inte en rättighet man har i övriga handeln mer än vid internetköp vill säga, även om den är vanlig att tillämpa som branschpraxis emellanåt. Men kanske missförstod jag hur ursprungsköpet gått till :)
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Nyfikenhetsfråga: dumpas kostnader för reklamerade/defekta viner på leverantören också? Är det ev. någon skillnad på vanliga sortimentet, små partier/webbsläpp och BS här?
Alla kostander tas av leverantören. Skillnaden för leverantören vg BS är att det är vanligt med ordrar på en flaska medans små partier/fasta sortiment m.m alltid levereras lådvis till SB centralt och därmed slås alltid hanterigskostnader ut på en eller flera lådor.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
@chambertin, bra poäng som jag inte tänkte på. Jag vet inte riktigt var jag ställer mig däremot. Destruktion av viner etc. från Systembolagets sida är väl däremot en kostnad som jag hade för mig belastade Systembolaget, inte leverantören?
 

chambertin

Medlem
@chambertin, bra poäng som jag inte tänkte på. Jag vet inte riktigt var jag ställer mig däremot. Destruktion av viner etc. från Systembolagets sida är väl däremot en kostnad som jag hade för mig belastade Systembolaget, inte leverantören?
Kostnad för destruktion ? Hur menar du då ? Hälla ut vinet ?
Dom gör inga tester eller analyser på det som lämnas tillbaka. Tror inte ens att dom doftar/smakar på vinet och huruvida kunden verkar ha rätt i sin reklamation. Jag vet i alla falll att dom skickar en not och begär en kredit på den/de varor som kommit in som defekta och att det är en kod som talar om vad för typ av defekt eller fel. Det går inte att få tag i flaskan i alla fall och bestrida reklamationen utan det är bara att kreditera.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Kostnad för destruktion ? Hur menar du då ? Hälla ut vinet ?
Dom gör inga tester eller analyser på det som lämnas tillbaka. Tror inte ens att dom doftar/smakar på vinet och huruvida kunden verkar ha rätt i sin reklamation. Jag vet i alla falll att dom skickar en not och begär en kredit på den/de varor som kommit in som defekta och att det är en kod som talar om vad för typ av defekt eller fel. Det går inte att få tag i flaskan i alla fall och bestrida reklamationen utan det är bara att kreditera.

Ah okej, jag tänkte mer på i det här fallet när varan har utgått och står i butik. Till slut kommer den inte ens finnas med i interna system och då destrueras flaskan, dvs. den hälls ut, vilket antagligen är ett ganska troligt scenario i det här fallet då produkten ska upphöra.
 

kayaker

Cyklist
Ah okej, jag tänkte mer på i det här fallet när varan har utgått och står i butik. Till slut kommer den inte ens finnas med i interna system och då destrueras flaskan, dvs. den hälls ut, vilket antagligen är ett ganska troligt scenario i det här fallet då produkten ska upphöra.
Om det är något användbart så sparas det nog ibland till framtida vinprovningar också.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Om det är något användbart så sparas det nog ibland till framtida vinprovningar också.
Det hade man ju kunnat tänka sig, men det beror helt och hållet på vem som är chef i butiken. Under min studietid arbetade jag helger och somrar på Systembolaget, och minns när vi hällde ut vin värda flera tusen kronor, varav flera var bättre champagner. Allt pga. dålig inventering etc. i butiken. Chefen jag hade då var en riktig paragrafryttare så där blev det minsann inget att spara till provning.

Jag kan tänka mig att det är många som arbetat på Systembolaget som varit med om liknande händelser... =(
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det hade man ju kunnat tänka sig, men det beror helt och hållet på vem som är chef i butiken. Under min studietid arbetade jag helger och somrar på Systembolaget, och minns när vi hällde ut vin värda flera tusen kronor, varav flera var bättre champagner. Allt pga. dålig inventering etc. i butiken. Chefen jag hade då var en riktig paragrafryttare så där blev det minsann inget att spara till provning.

Jag kan tänka mig att det är många som arbetat på Systembolaget som varit med om liknande händelser... =(

"Tvingad till att vaska dyr champagne när han sommarjobbade hos monopolet"

Där har vi bra rubriker, någon som tipsar Aftonbladet?!
 

Dexter

Medlem
Så du tycker att SB ska stå för kostnaden om viner är defekta? Kork etc
Det är väl producenten som ska står för den kostnaden då de säljer defekta produkter.

Sedan så vet jag att visa leverantörer faktuerna butiker om de butiker skickar tillbaka BS artiklar som kunder inte hämtat ut. 700kr...
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Så du tycker att SB ska stå för kostnaden om viner är defekta? Kork etc
Det är väl producenten som ska står för den kostnaden då de säljer defekta produkter.

Sedan så vet jag att visa leverantörer faktuerna butiker om de butiker skickar tillbaka BS artiklar som kunder inte hämtat ut. 700kr...

Vet inte vem ditt inlägg riktar sig till, men självklart menar jag inte att bolaget ska bekosta varor som är defekta. Däremot är det väl ganska uppenbart att Systembolaget är den som ska betala för varor som returneras av slutkund och som sedan inte går att sälja pga. att Systembolaget själva valt att varan i fråga ska utgå ur sortimentet, vilket är fallet i den här aktuella diskussionen.

Gällandes returer av varor från BS har butikerna en tidsfrist på tre veckor (när jag arbetade) för att kunna returnera utan någon form av extra avgift/kostnad.

För att inte kapa tråden helt och göra det till en diskussion om moral, rätt och fel så lämnar jag det hela där och håller helt med om att det finns vissa tveksamma situationer.
 

ChristianB

DipWSET
Däremot är det väl ganska uppenbart att Systembolaget är den som ska betala för varor som returneras av slutkund och som sedan inte går att sälja pga. att Systembolaget själva valt att varan i fråga ska utgå ur sortimentet, vilket är fallet i den här aktuella diskussionen.
Varor som inte går att sälja pga saknat artikelnummer, missad retur, eller liknande belastar butiken som slarvat, ingen annan. Jag tror det går på kontot för svinn och kross.

Siffrorna ser ju alltid väldigt dåliga ut när man tvingats hälla ut en massa vätska för att man missat att returnera den. :p
 

chambertin

Medlem
Så du tycker att SB ska stå för kostnaden om viner är defekta? Kork etc
Det är väl producenten som ska står för den kostnaden då de säljer defekta produkter.

Sedan så vet jag att visa leverantörer faktuerna butiker om de butiker skickar tillbaka BS artiklar som kunder inte hämtat ut. 700kr...
Intressant kommentar @Dexter med tanke på att alla var överens om att defekta viner var helt ok att returnera eller hur menar du ?

Har aldrig sett eller hört om ngn som fakturerat för vinet som inte hämtats ut. Finns inget stöd i avtalen mellan lev och SB för det vad jag känner till.
 

Per Stade

Lege artis
Inte så juste mot importören (som dessutom är Terrific Wines/Lars Torstensson som skriver här ibland) att köpa 6 flaskor och sampla 1 och sen lämna tillbaka resten kan jag tycka om det inte är defekt vin förstås.
Systembolaget är generösa med återköp men dumpar alla kostanderna på leverantören (beställningskostnad, frakt till SB, frakt tillbaka till leverantörens lager, inrapporterning på leverantörens lager). Allt detta drar kostander förstås och blir en förlust i slutändan. 39kr är nog redan ett ordentligt förlustpris kan jag tänka mig.

Jag köpte också en låda och lät hustrun smaka ett glas blint - odrickbart var hennes omedelbara reaktion. Men det är inga problem, vi häller nästan alltid en halv flaska vin på all mat som vi lagar. Förhöjer smaken enormt - desto billigare vin desto bättre. Prova själv!
 

chambertin

Medlem
Jag köpte också en låda och lät hustrun smaka ett glas blint - odrickbart var hennes omedelbara reaktion. Men det är inga problem, vi häller nästan alltid en halv flaska vin på all mat som vi lagar. Förhöjer smaken enormt - desto billigare vin desto bättre. Prova själv!
Absolut @Per Stade men jag börjar nog med en flaska.
Moule marinière kräver ju en del vin så det kanske blir två.;)
 

Per Stade

Lege artis
Absolut @Per Stade men jag börjar nog med en flaska.
Moule marinière kräver ju en del vin så det kanske blir två.;)

Min kommentar var väl egentligen till @Deppodi men jag håller med dig att det är lite småsnålt att prova en flaska och sedan låta leverantören stå för kostnaden för returen av resterande fem.
Ett litet enkelt budgetrecept som hustrun lagade med det som var kvar i flaskan: kycklingklubbor (majskyckling självfallet) kryddas med rikligt Santa Marias Chicken and steak-krydda, vitlök, soltorkad tomat och flingsalt. Häll på en 1/2 flaska vitt (skall inte vara ekat för då kan det bli beskt) och in i ugnen. Voilà, jättegott och jättenkelt!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Inte så juste mot importören (som dessutom är Terrific Wines/Lars Torstensson som skriver här ibland) att köpa 6 flaskor och sampla 1 och sen lämna tillbaka resten kan jag tycka om det inte är defekt vin förstås.
Systembolaget är generösa med återköp men dumpar alla kostanderna på leverantören (beställningskostnad, frakt till SB, frakt tillbaka till leverantörens lager, inrapporterning på leverantörens lager). Allt detta drar kostander förstås och blir en förlust i slutändan. 39kr är nog redan ett ordentligt förlustpris kan jag tänka mig.

Jag köpte åtta flaskor, har öppnat två nu och båda var vidervärdiga. Vinet räcker inte ens som matlagningsvin. Past peak så det skriker om det!

@Daniel B har du testat än?

Det måste väl vara ok att göra ett återköp på sex flaskor när vinet är i mina ögon, defekt?
 

Sörplarn

Medlem
Jag köpte åtta flaskor, har öppnat två nu och båda var vidervärdiga. Vinet räcker inte ens som matlagningsvin. Past peak så det skriker om det!

@Daniel B har du testat än?

Det måste väl vara ok att göra ett återköp på sex flaskor när vinet är i mina ögon, defekt?

Du gör som du vill, men ett utmärkt läge att "glömma" bort en eller två flaskor, alternativ göra vinäger eller enbart experimentera med vinet med solljus och värme, se det som lille kemisten för 39 pix flaskan lek lite med "eländet". Blenda med slattar från andra viner, bara fantasin är ett hinder.

Det är roligt när man väl kommer igång.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag köpte åtta flaskor, har öppnat två nu och båda var vidervärdiga. Vinet räcker inte ens som matlagningsvin. Past peak så det skriker om det!

@Daniel B har du testat än?

Det måste väl vara ok att göra ett återköp på sex flaskor när vinet är i mina ögon, defekt?

Drack en flaska i förrgår och har svårt att hålla med om det var vi(e)dervärdigt ;) Särskilt inte om man jämför med några av de månadens vin som vi har druckit på forumet (ingen nämnd, ingen glömd). Vinet är helt klart väldigt lätt, med drag åt det vattniga hållet. Det finns dock en en honungston som inte alls är oäven. Syran är återhållsam, men finns fortfarande kvar, det är möjligt att det är past peak, men samtidigt också alla toner av billigt vin försvunnit. Gillar man enkel gruner veltliner är detta säkert helt ok (saknar dock mineralitet). För att mata gamarna är det här vinet ett klipp.

monte da peceguina.jpg
 
Last edited:
Toppen