Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag köpte åtta flaskor, har öppnat två nu och båda var vidervärdiga. Vinet räcker inte ens som matlagningsvin. Past peak så det skriker om det!

@Daniel B har du testat än?

Det måste väl vara ok att göra ett återköp på sex flaskor när vinet är i mina ögon, defekt?

Jag har druckit båda mina flaskor, delat med mig lite till diverse folk. Det var inte ett enkelt vin att tycka om, men jag lärde mig att uppskatta det annorlunda i det efter att ha varvat med lite annat vin under kvällens gång. Det är ett mycket enkelt vin, men som ändå har några lager av viss potential rent smakmässigt. Mycket honung, övermogna frukter och nästan lite oxiderad och smörig ton. Att det har passerat bästa drickdatum är det inte några tvivel på, och hade jag köpt 8 flaskor totalt så hade jag lämnat tillbaka flertalet. Nu hade jag ju bara två som jag betalat mindre än hundringen för totalt, så jag tycker ändå det var ett ganska roligt vin att testa!
 

mnor

Medlem
Var något besviken när jag insåg att jag inte fick tag på några Krug 2002 och uttryckte att jag får satsa på halvflaskor av Krug Grande Cuvée (med basårgång 2008) istället. Fick aldrig tummen ur att köpa dessa halvflaskor, det fick dock min bättre hälft som levererade 8 halvflaskor runt min födelsedag.
 

Per Stade

Lege artis
Det är väl ingen hemlighet vid det här laget att vi gillar Clotilde Davennes vinstil. Så också roséen, den enda stilla sådan, som jag tycker är drickbar. Långt från det där bäriga saftblasket, som fyller hyllorna på bolaget. Riktigt torrt och stramt mineraligt med frisk aptitretande syra och lite bittert eftersmak (från skalen?).
Tyvärr finns Clotilde Davennes Bourgogne Rosé inte i bolagets sortiment i år men efter mailkontakt med Andreas Karlsson på Terrific wines så fick jag svaret att det gick bra att privatimportera, de har den i restaurangsortimentet.
Och eftersom det är najs att sitta i solen och smutta på lite rosé så beställde jag ett par lådor igår.
 

Elvis

Medlem
6 flaskor Greywacke Pinot Noir 2014 som jag hämtade ut idag. Jag provade vinet på restaurang 19 Glas häromdagen och blev så imponerad att jag la en beställning direkt när jag kom hem. Svalt i stilen, precis som jag vill ha en nya världen-Pinot Noir. Jag dricker alldeles för lite Pinot Noir (förutom i champagne) så det här behövdes verkligen hemma. Jag la en längst ner i kylskåpet direkt - den serverades "lite för kall" på restaurangen men det tyckte jag passade vinet.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tyckte att Girard var så pass bra att de blev en extra beställning!

4x 2011 Petit Sirah
3x 2011 Cabernet Sauvignon
1x 2012 Artistery
1x 2011 Old Vine Zinfandel

image.jpeg
 

MartinE

Medlem
Förbättrade inköpskvoten söta viner/champagne idag genom att plocka upp:

2 x Moulin Touchais 1971

Mamma och pappa firar 45-årig bröllopsdag om ett par veckor och jag tänkte överraska med en flaska från året det begav sig!

Den andra flaskan sparar jag själv - misstänker att den inte kommer att må dåligt av ytterligare lagring! :)
 

matage

Medlem
Förbättrade inköpskvoten söta viner/champagne idag genom att plocka upp:

2 x Moulin Touchais 1971
Mamma och pappa firar 45-årig bröllopsdag om ett par veckor och jag tänkte överraska med en flaska från året det begav sig!

Den andra flaskan sparar jag själv - misstänker att den inte kommer att må dåligt av ytterligare lagring! :)
Har bolaget den för beställning igen eller är det via alternativa kanaler?

Försökte beställa den i höstas från bolaget men fick bara "produkten finns ej för beställning"..
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Förbättrade inköpskvoten söta viner/champagne idag genom att plocka upp:

2 x Moulin Touchais 1971

Mamma och pappa firar 45-årig bröllopsdag om ett par veckor och jag tänkte överraska med en flaska från året det begav sig!

Den andra flaskan sparar jag själv - misstänker att den inte kommer att må dåligt av ytterligare lagring! :)
den är i ett sjukt härligt moget stadie just nu, fortfarande piggt, samtidigt stor, mogen o fläskig. ja drack den för någon månad sedan - med fördel med anklever och persiko/apelsin tillbehör :cool:
 

tobbe81

Medlem
Extra sommarsläpp på SB igår från Kåre på spruceup jag beställde
fyra flaskor Alain Bernard 2008
fyra flaskor L'Esprit d'Arthur Grand Cru Alain producerar endast 3000 flaskor varje år utav denna bdn framgick inte vilken årgång jag köpte det får bli en överraskning när flaskorna kommer till SB för utlämning .
clear.gif

 
Toppen