Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Salmos är en priorat favorit och jag har druckit -10 och -11. Det här va -12. Blev riktigt nöjd när jag såg priset på båten.
Bassus däremot har jag aldrig provat, ska bli spännande och prova en pinot noir från Spanien
 
Ute på landet; omvärlden dunstar bort som vattenstänk på solvarm brygga; den tidlöshet som infinner sig; insjöns händelsefattiga stilleben; vassen böljar lugnt; dämpar taktfast tidningsrubrikernas dramaturgi; sommarnattens mjuka klokhet. Dagen gryr och det är samma dag som den som redan var. En kopp kaffe, alldeles själv, innan alla vaknar. I inspirationens ögonblick görs några inköp: arnot-roberts, cavalotto, damien hugot, Ledge, och några till. Att ersätta försommarens ibland litet för enkla grillviner med, i de redan överfulla vinskåpen, jordkällaren, och hyllorna i garderoben. Sedan slår det mig, när ska man hinna dricka alla dessa viner?
 

akaSami

Livsnjutare
Dagens vinsafari i Köpenhamn resulterade i dessa troféer:

Belle Epoque 1990
Billecart-Salmon Grande Cuvée 1996
Henriot Cuvée des Enchanteleurs 2000
Henriot Rosé 2005
Pol Roger 1982
Veuve Clicquot 1991

De båda sistnämnda är en chansning, men jag kunde inte motstå dem! Inte ofta man stöter på dessa årgångar.
Fråga, jag skall till Köpenhamn vecka 33, kan du eventuellt ge mig något bra tips på vinhandlare värda ett besök ? :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
2 Glen Ellen chardonnay, efter rekommendationer på forumet. Ska smaka av i kväll.
6 Leitz magic mountain rudesheimer riesling trocken.
Aj, aj, aj! Förvänta dig inte mer än ett på sin höjd helt ok smuttevin när det gäller Glen Ellen. Jag minns inte att jag rekommenderade det, utan antydde enbart att det var förvånansvärt bra för sin peng. Kommer inte att köpa det själv igen. Det finns helt enkelt så mycket annat och bättre vin att lägga sina slantar på. :)
 

rs14

Medlem
...men Leitz Magic Mountain är trevlig. Jag köpte en låda 2014 i höstas och har bara en flaska kvar. 2015 som finns i butikerna lär vara ännu bättre.
 

MartinE

Medlem
Fråga, jag skall till Köpenhamn vecka 33, kan du eventuellt ge mig något bra tips på vinhandlare värda ett besök ? :)
Det beror litegrann på vad du letar efter, men jag gillar framförallt Skål (Forbindelsesvej 7B), Leisner (Dyssegårdsvej 18 i Hellerup) och Ved Stranden 10 (byens trevligaste vinbar som även är en butik). Andra trevliga butiker där det går att hitta kul saker är Lögismose (Nordre Toldbod 16, men stora delar av deras sortiment finns även på Magasin), Vinoble/Vinbanken (Krystalgade 18) och Enoteca (Dronningens Tvärgade 43).
 
Hade blivit förvånad om de helt plötsligt hade öppnat en vinbutik mitt i Christiania. Läskigt sist jag var där!
Nu ligger ju Christiania också på Christianshavn, dock en bit bort från Cibi e Vini. I den butiken är det gemytet som gäller. Några hundra meter bort ligger ett fint område med den trevliga restaurangen Kanalen. Det är mycket som ryms på Christianshavn.
 

Jerobaum

Medlem
Hoppas att jag gjorde ett bra köp. Besökte bordershoppen i puttgarden igår och hade allmänt svårt att hitta något vettigt. Rom var en annan sak. Ron esclavo Rom 12,15 och deras XO hade de till bra pris så det slog jag till på direkt.

Hittade flera lådor Paul clouet Millesime 2008. Jag har inte koll på specifikt detta vin men tänkte att jag gillade paul clouet när jag drack det på plats hos bonnaire och 2008 är en bra årgång so What the hell. Köpte en hel låda för ett pris om 270ddk vilket borde vara ca 350kr. De hade inga andra 2008 men en salig blandning av andra årgångar. Hade man haft mer tid där och roaming igång är jag rätt säker på att man borde kunna hitta roliga grejer

Vad tycker ni om köpet?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Min kära mor var på besök idag och hade med sig en liten vinös present. Hennes favoritvin tydligen och med tanke på mitt intresse så ville hon självklart låta mig få smaka på hennes fantastiska fynd. Kommer att dricka det med genuin vördnad och respekt, för även om jag har andra tankar om det än hon så är det ju hjärligt syfte bakom.

Det är som alltid tanken som räknas. Ser framemot att testa! :)

image.jpeg
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Min kära mor var på besök idag och hade med sig en liten vinös present. Hennes favoritvin tydligen och med tanke på mitt intresse så ville hon självklart låta mig få smaka på hennes fantastiska fynd. Kommer att dricka det med genuin vördnad och respekt, för även om jag har andra tankar om det än hon så är det ju hjärligt syfte bakom.

Det är som alltid tanken som räknas. Ser framemot att testa! :)

Visa bifogad bild 7695
Och skulle du gilla det så finns det på box! :)

Brukar faktiskt rekommendera just Gato Negro när folk vill ha tips på en riktigt billig box, mest för att vinet är helt torrt. Har inte provat själv på säkert 10 år.
 
Toppen