Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Kan rekomender
Har bla 1999 och 2000 på G. Har stora förhoppningar på 99 men när du skriver så, hmm. Hoppas min kontakt kan få tag i 1998
Köpte två flaskor Comtessa -99 på bolaget när de fanns för ca 6 år sedan. Drack ena efter ca 2 års lagring den var helt magisk. sparade andra och drack för ca 2 år sedan. Då hade den tappat och fått lite sherry toner och mindre bubblor.
 
Trådskapare
A
Kan rekomender

Köpte två flaskor Comtessa -99 på bolaget när de fanns för ca 6 år sedan. Drack ena efter ca 2 års lagring den var helt magisk. sparade andra och drack för ca 2 år sedan. Då hade den tappat och fått lite sherry toner och mindre bubblor.

Stämmer med mina erfarenheter. Den tappade snabbt. Tyvärr. Samma tendens som en del andra 99or visat upp
 

sunqan

Vinös
Anders Lpragmatisk post: 52669 skrev:
Har heller inte provat den. Kommer iallafall från en bra by.

Vad gäller litteratur, har inte läst Juhlins nya men om den är baserad på tidigare böcker så lär det finns en del faktafel och gamla uppgifter. Visst fungerar som ETT referensverk men REFERENSVERKET är den nog inte. Fortsatt är det många i framförallt Sverige som endast verkar läsa Juhlin. Det gäller att man har 100% samma smak då nuförtiden finns ju inte ens provningsbeskrivningar utan bara poäng.

Mitt förslag är att komplettera med ett antal, Stevensson, Liem, Baker, Edwards med flera. Läs också utländska bloggar, forum som finewines etc. Så mycket har hänt så att läsa 20 år gammal information kanske inte alltid ger det svar på frågan man söker
Får man vara så pragmatisk att man påpekar att detinte är nåm annan än man själv som kan avgöra vad man tycker om ett vin? Andra kan ge råd om hur länge det kan lagras, vad det passar till för mat osv. Men ingen annan än man själv kan veta vad man tycker om ett visst vin just nu.
När man väl lärt sig vad man gillar, då kan man börja se vilka andra som gillar samma saker och då snegla på vad de mer gillar för viner och prova för att vidga sina vyer.
 

Krug88

Medlem
Köpte igår en flaska Comtes de Champagne 76.
Ska bli sjukt kul att prova på torsdag!
Har bara druckit den en gång tidigare för många år sedan, helt sagolik då...
 

ZQT

Medlem
Har heller inte provat den. Kommer iallafall från en bra by.

Vad gäller litteratur, har inte läst Juhlins nya men om den är baserad på tidigare böcker så lär det finns en del faktafel och gamla uppgifter. Visst fungerar som ETT referensverk men REFERENSVERKET är den nog inte. Fortsatt är det många i framförallt Sverige som endast verkar läsa Juhlin. Det gäller att man har 100% samma smak då nuförtiden finns ju inte ens provningsbeskrivningar utan bara poäng.

Mitt förslag är att komplettera med ett antal, Stevensson, Liem, Baker, Edwards med flera. Läs också utländska bloggar, forum som finewines etc. Så mycket har hänt så att läsa 20 år gammal information kanske inte alltid ger det svar på frågan man söker

Intressant, då blir provningen spännande!

Har tyvärr ingen personlig erfarenhet av champagnen du frågar om. Juhlin ger den (55)60 och har väl tyvärr inte så mycket upplyftande att säga om den. Vad gäller Juhlins bok så tycker jag den är ett bra referensverk, i alla fall om man inte har någon av hans tidigare böcker. Däremot måste man självklart inse att hans noteringar inte är några sanningar, och att hans smak mycket väl kan skilja sig från andras. Det saknas också en del nya spännande producenter, så den är inte heltäckande. Men har du ingen av hans tidigare böcker så skulle jag ändå rekommendera den.

Tack för svar!
Vi får se om Juhlins noteringar stämmer överens med min åsikt. Återkommer!
 
Trådskapare
A
Köpte igår en flaska Comtes de Champagne 76.
Ska bli sjukt kul att prova på torsdag!
Har bara druckit den en gång tidigare för många år sedan, helt sagolik då...
Grattis, det är ett riktigt bra vin. Fick ju senast förmånen att dricka det då den alltid generösa @CH tog med den till ett vininferno.
 

jocke

Medlem
Comtes 76. Aldrig testat. hade möjligheten att köpa den för ngt år sedan men avstod. Bra pris men tänkte, får nog möjlighet att köpa den igen. Har inte återkommit än men har inte letat ihjäl mig. Men har hört att den är fantiskt ifrån de som har provat den. Grattis

Själv funderar jag på vad ni tycker om Cuvée du Goulté 2006 och 2007 och årgångsvinet 2002 från Madame Ledru. Något som har provat? Provade hennes instegsvin när jag var hos Selosse i somras den tyckte jag var intressant och vill gärna testa lite mer från henne.
 

kayaker

Cyklist
Själv funderar jag på vad ni tycker om Cuvée du Goulté 2006 och 2007 och årgångsvinet 2002 från Madame Ledru. Något som har provat? Provade hennes instegsvin när jag var hos Selosse i somras den tyckte jag var intressant och vill gärna testa lite mer från henne.
Provade Cuvée du Goulté 2006 för drygt två år sedan. Det var på tok för tidigt, men jag var nyfiken. Klart lovande dock. @Anders Landström verkar ha provat den fler gånger att döma av https://www.cellartracker.com/classic/wine.asp?iWine=1027877
 
Trådskapare
A
Comtes 76. Aldrig testat. hade möjligheten att köpa den för ngt år sedan men avstod. Bra pris men tänkte, får nog möjlighet att köpa den igen. Har inte återkommit än men har inte letat ihjäl mig. Men har hört att den är fantiskt ifrån de som har provat den. Grattis

Själv funderar jag på vad ni tycker om Cuvée du Goulté 2006 och 2007 och årgångsvinet 2002 från Madame Ledru. Något som har provat? Provade hennes instegsvin när jag var hos Selosse i somras den tyckte jag var intressant och vill gärna testa lite mer från henne.

Provade Cuvée du Goulté 2006 för drygt två år sedan. Det var på tok för tidigt, men jag var nyfiken. Klart lovande dock. @Anders Landström verkar ha provat den fler gånger att döma av https://www.cellartracker.com/classic/wine.asp?iWine=1027877

Har druckit 2006an många fler gånger än jag gjort anteckningar. Det är ett riktigt bra vin som vinner på lagring. 2007an har jag inte provat. Vad jag förstår kommer Ledru att kraftigt dra ner produktionen pga att de förlorat tillgång till vingårdar.
 

jocke

Medlem
Har druckit 2006an många fler gånger än jag gjort anteckningar. Det är ett riktigt bra vin som vinner på lagring. 2007an har jag inte provat. Vad jag förstår kommer Ledru att kraftigt dra ner produktionen pga att de förlorat tillgång till vingårdar.
Har hört detsamma. Verkar som att det kommer bli svårt att få tag i hennes champagne framåt i tiden.Antal säljare kommer att minska drastiskt
 

chambertin

Medlem
Lite påfyllning på Nebbiolohyllan:
2008, Barolo Monprivato, Mascarello
2007, Barolo Pajana, Clerico
2006, Barolo Ciabot Mentin Ginestra, Clerico

(visade sig att det var 2007 jag hade hemma av Ciabot så det passade bra att komplettera med 2006)
 
Trådskapare
A
Lite påfyllning på Nebbiolohyllan:
2008, Barolo Monprivato, Mascarello
2007, Barolo Pajana, Clerico
2006, Barolo Ciabot Mentin Ginestra, Clerico

(visade sig att det var 2007 jag hade hemma av Ciabot så det passade bra att komplettera med 2006)

Trevligt. Hoppas Monprivaton motsvarar mina anteckningar. Var köpte du dem?
 

chambertin

Medlem
Lite mer Riesling har inhandlats i form av:
2012, Riesling Trocken vom Muschelkalk, Ökonomierat Rebholz
2012, Riesling Trocken vom Bundsandstein, Ökonomierat Rebholz

Ngn här som provat Rebholz viner ?
 
Toppen