Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

LeChat

Medlem
Jag såg att 2015 M. Chapoutier Crozes-Hermitage Les Meysonniers skulle börja säljas den 1/11. Norra Rhone 2015 o.s.v.;)
Någon med erfarenhet av just detta vin, men även i annan årgång?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag såg att 2015 M. Chapoutier Crozes-Hermitage Les Meysonniers skulle börja säljas den 1/11. Norra Rhone 2015 o.s.v.;)
Någon med erfarenhet av just detta vin, men även i annan årgång?
Köp! Alla 2015 från Norra Rhone är (more or less) måsten. De är bra redan nu och dricks nog bäst relativt snart (2019-2021)? Detta passar mig perfekt för vem f-n kan vänta 10 år på mognad? De mognar inte snabbare för att man stirrar på dem - tro mig för jag försöker hela tiden!
Vinous detta vin 89-91p. Räcker för mig:p
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Köp! Alla 2015 från Norra Rhone är (more or less) måsten. De är bra redan nu och dricks nog bäst relativt snart (2019-2021)? Detta passar mig perfekt för vem f-n kan vänta 10 på mognad? De mognar inte snabbare för att man stirrar på dem - tro mig för jag försöker hela tiden!
Vinous detta vin 89-91p. Räcker för mig:p
Tänker som du och kommer också att handla det mesta från 2015 men har på vissa håll läst om överextraherade viner från just Crozes-Hermitage och ev. Cornas. Cote Rotie och Hermitage är väl alla överens om att det är kanonviner.
 

Tobias

Medlem
Ja,vad är inte en torsdag på bolaget
20171026_195717.jpg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tänker som du och kommer också att handla det mesta från 2015 men har på vissa håll läst om överextraherade viner från just Crozes-Hermitage och ev. Cornas. Cote Rotie och Hermitage är väl alla överens om att det är kanonviner.
Vet inte? Tror mer att det är en övertydlig frukt från en varm årgång? De flesta odlare jag träffade i somras var lyriska över sin produktion och jag gillade allt jag testade så WTF det är bara att ge sig hän:)! C-H o StJ är nog inga långliggare. Cornas kan jag inte uttala mig om men jag antar att den är likvärdig? Cote Rotie o Hermitage däremot blir nog magiska så småningom...?
 
Jag såg att 2015 M. Chapoutier Crozes-Hermitage Les Meysonniers skulle börja säljas den 1/11. Norra Rhone 2015 o.s.v.;)
Någon med erfarenhet av just detta vin, men även i annan årgång?
Besökte Chapoutier under sommarens vinresa och detta var ett av vinerna som testades (2015 också).

Köpte med mig några flaskor hem men ingen har tyvärr korkats upp ännu. Minns dock att jag tyckte denna var riktigt bra och grym value för pengarna. Har för mig att jag betalade ~ EUR 16 på plats. Vad tar SB?

Övriga viner som stack ut och inhandlades vid provningen på plats var:
2014 Cornas Les Arenas
2015 Cote-Rotie Les Becasses
 
Besökte Chapoutier under sommarens vinresa och detta var ett av vinerna som testades (2015 också).

Köpte med mig några flaskor hem men ingen har tyvärr korkats upp ännu. Minns dock att jag tyckte denna var riktigt bra och grym value för pengarna. Har för mig att jag betalade ~ EUR 16 på plats. Vad tar SB?

Övriga viner som stack ut och inhandlades vid provningen på plats var:
2014 Cornas Les Arenas
2015 Cote-Rotie Les Becasses
Ser nu i min cellartracker att jag lagt in $15 så riktigt så mycket som EUR 16 betalade jag inte. Ser på SB att de tar 199.

Nåväl, oavsett var det ett bra vin. Provade för många viner för att kunna ge någon delaljerad beskrivning. Det är ett gott tecken att detta var ett av vinerna jag köpte med hem.
 
Toppen