Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Pontus

Medlem
Ridge Lytton Springs 2015 och Christom Mount Jefferson 2014 inköpta idag.
Någon som har koll på hur länge man bör ligga på Ridge?
Väldigt beroende på smak skulle jag säga. Troligen även hyfsat årgångsberoende. 10 år som ett riktmärke (min egen smak, jag ligger nog mittfåran vad gäller "hur moget ett vin ska vara") kanske, men håller nog i minst 20 i bra årgångar. Jag har inte hittat några djupare tunnlar i årgång 2001, 2002 eller 2009, vilket är de årgångar jag druckit.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Väldigt beroende på smak skulle jag säga. Troligen även hyfsat årgångsberoende. 10 år som ett riktmärke (min egen smak, jag ligger nog mittfåran vad gäller "hur moget ett vin ska vara") kanske, men håller nog i minst 20 i bra årgångar. Jag har inte hittat några djupare tunnlar i årgång 2001, 2002 eller 2009, vilket är de årgångar jag druckit.
Håller med. Har iof bara druckit ca 5 år gamla och det var alldeles för tidigt. Har både 13 o 14 och de har jag begravt långt ned...
 

Lambo

Medlem
-88 e alltid trevligt att fylla på källaren med...

64DB68BD-8E60-45B9-9CB4-DB83FFD81539.jpeg
 

matage

Medlem
Skulle hjälpa en god vän som fått sålt en gammal bil (dvs "oväntad inkomst = bättre vininköp") men fått betalt i Euro... (närmare bestämt 2 st 500 EUR-sedlar) som han skickade med mig för inköp av "trevliga flaskor på nån taxfree".
Ringde från Heathrow och kom överens om en DP P2 och en d'Yquem -09 men inte ens där accepterade man 500EUR utan efter ytterligare konversation fick jag snällt gå och växla :/
Ansiktsutrycket på den stackars kvinnan bakom disken när jag svarade på frågan hur länge jag skulle vara i London med "jag är på väg hem - jag ska bara handla taxfree" var iofs värt växlingsavgiften ;)

Sen i efterhand inser vi att vi båda (han på distans) drabbats av kollektivt hjärnsläpp eftersom d'Yquem -09 på halvflaska gick loss på 605 GBP... Knappast årets deal.

Däremot fick jag en ordentlig VIP-treatment i vinhörnan det inköpet där man grävde bakom kulisserna för att jag skulle provsmaka diverse whisky etc.. och så fick jag en rabattkupong på 22% för vidare inköp så vi lindrade smällen med att kunna plocka hem några Belle Epoque -08 för dryga 65 pund - dock inte i tillräcklig kvantitet för att kompensera men lite plåster på såren blev det iallafall.

Sen kan jag inte undgå att förvånas över att EU har en sedel som inte går att handla för men det är en annan femma...
 

LeChat

Medlem
Detta kan säkert intressera någon men det är kanske i fel tråd:
Nästa vecka släpps två Rhonare från 2015. På onsdag kommer 2015 Maxime Graillot Crozes-Hermitage Domaine des Lises för 259:-. Alains son, men vad vet ni mer om detta vin?
På torsdag kan man beställa 2015 Le Vieux Donjon Châteauneuf-du-Pape för 349:- Brukar vara en pålitlig producent och verkar vara en av de producenter som lyckats få till det i värmen 2015. Vad vet ni om detta vin?
 
Ikväll åker vi ut till "ön" i skärgården, kommer stå en älggryta på spisen som min mor jobbat med under några dagar, tog såklart på mig att stå för vinet! Blev en Chateau Bouscassé 2012 som jag hoppas kommer passa!

På lördag blir det Coq au Vin, lät på mor som att det skulle hamna "nån shiraz i tetra" i grytan iaf. Nämen jag köper väl en shiraz då? Har ju insett att Penfolds kan göra bra viner, även om jag hittills bara druckit från deras "billiga" sortiment på box. Denhär ser ju NÄSTAN ut som en Penfolds Grange, så jag köpte den! Penfolds Bin 28 Kalimna Shiraz 2014, får se om kycklingen gillar den!

IMG_7966.JPG
 

Henrik_L

Medlem
Då jag är alldeles eftersatt vad gäller Brunello, tänkte jag testa Ciacci Piccolomino. Någon som provat?
 

Attachments

  • IMG_20171103_204324.jpg
    IMG_20171103_204324.jpg
    34,9 KB · Visningar: 166

Gradin

Medlem
Då jag är alldeles eftersatt vad gäller Brunello, tänkte jag testa Ciacci Piccolomino. Någon som provat?

Köp den på halvflaska o prova om du ej vill öppna än.

Provade den för ett tag sen, väldigt varm ,alkohol,kraftfull smak tyckte jag.
Dekanterade ingenting dock,men resterande flaskor tänkte jag låta ligga ett par år åtminstonde, o några fler år på Pianrosson!
 

Alpha

Medlem
På torsdag kan man beställa 2015 Le Vieux Donjon Châteauneuf-du-Pape för 349:- Brukar vara en pålitlig producent och verkar vara en av de producenter som lyckats få till det i värmen 2015. Vad vet ni om detta vin?

Har druckit den några gånger men tycker inte den är särskilt spännande. Det behöver en ordentlig luftning för direkt ur flaskan så är det ingen hit. I mitt tycke så är isf Bosquet des Papes för 289 kr ett bättre vin.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Slog till på ett sexpack 2008 Paul Dethune nu när den släpptes på FVL och så slank dem med en låda NV Vilmart Rubis också... Måste ju se om den kan matcha årgångsvarianten. Detta innebär även att årets kvot av ekade skumpor fylld.
-Sist men inte minst, en 2013 Pegau på Jero bara för att det är dotterns årgång så hon har någt att blanda Sangria på när hon fyller arton...
 
Last edited:
Toppen