Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Gradin

Medlem
Deg-datum har jag sett en del här. Men vad står det för?

Degorgering
är det sista momentet vid champagnetillverkningen. Flaskan vänds och skakas lätt för att flytta jästfällningen från botten till flaskans hals. Därefter kyls halsen så att jästfällningen fryser till en klump. När flaskan sedan öppnas skjuts fällningen ut av trycket i flaskan. Flaskan fylls på med den saknade volymen och förses med ny champagnekork och grimma. Det datum som står utskrivet på flaskan är då degorgeringen av vinet skedde.

(detta är en snabb google+copy+paste)
 

ChristianB

DipWSET
Flaskan vänds och skakas lätt för att flytta jästfällningen från botten till flaskans hals.
Det kan nog vara bra att förtydliga den här biten; flaskan vänds ju gradvis upp och ned genom små rörelser för hand (tror det är ett kvarts varv) i en ställning som kallas pupitre, under 8-10 veckor. "skaka" känns som en lite för våldsam beskrivning. ;)
Nu för tiden är det vanligt att det görs med maskinell hjälp, i en så kallad gyropalette, under betydligt kortare tid än vad som krävs vid handarbetet.
 

Ekdahl

Medlem
Deg-datum har jag sett en del här. Men vad står det för?
Deg.datumet är viktigt för att förstå ungefär livslängd/topp för skumpan. I detta fall en 21 år gammal som är sendeggad bör innebära att den har flera år framför sig att toppa. Men en tidigt deggad Palmer från -96 kanske tom kan vara passe’. Längre tid på jästfällningen innebär normalt ett mer komplext, rikt vin. Om den är deggad nyligen bör den tom ligga några år innan den dricks även om den är så pass gammal. Tyvärr har de en tradition i Champagne (och Frankrike generellt) att vara sparsmakad med info på viner och detta skrivs inte ut (men håller på att förändras sakta)
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Deg.datumet är viktigt för att förstå ungefär livslängd/topp för skumpan. I detta fall en 21 år gammal som är sendeggad bör innebära att den har flera år framför sig att toppa. Men en tidigt deggad Palmer från -96 kanske tom kan vara passe’. Längre tid på jästfällningen innebär normalt ett mer komplext, rikt vin. Om den är deggad nyligen bör den tom ligga några år innan den dricks även om den är så pass gammal. Tyvärr har de en tradition i Champagne (och Frankrike generellt) att vara sparsmakad med info på viner och detta skrivs inte ut (men håller på att förändras sakta)
Vad grundar du detta på, gäller det bara Palmer eller generellt?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nej, vet inte specifikt (sa KAN ha passerat). Generaliserade för att exemplifierara min argumentation. Men visst har en del -96or rimligen passerat sin topp.
Finns säkert några som passerat sin topp (har du några exempel?) men det beror väl knappast på deg. datum. Sen verkar många vara överens om att sen deggade flaskor behöver ett par år i flaskan innan dom levererar fullt ut.
 

Niclas

Medlem
Jag kan tycka att det är inte bara är degorgeringsdatumet som är av betydelse, vi skulle egentligen kunna kräva att det redovisas av gross och handlare hur flaskorna blivit lagrade.
Tänker mest på några Palmer 2002 magnumar jag sprang på förra året hos ett lokalt bolag. Dem stod längst in i hyllan och var dammiga. Ingen deg.info.
-Har dem stått upprätt i rumstemp i 5-6 år eller har dem legat i kartong i 12 grader på lagret ?
Med denna infon hade jag kanske vågat lagra flarrorna i en handfull år men jag vågar inte chansa, plockar åtminstone en till Jul för att prova :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag kan tycka att det är inte bara är degorgeringsdatumet som är av betydelse, vi skulle egentligen kunna kräva att det redovisas av gross och handlare hur flaskorna blivit lagrade.
Tänker mest på några Palmer 2002 magnumar jag sprang på förra året hos ett lokalt bolag. Dem stod längst in i hyllan och var dammiga. Ingen deg.info.
-Har dem stått upprätt i rumstemp i 5-6 år eller har dem legat i kartong i 12 grader på lagret ?
Med denna infon hade jag kanske vågat lagra flarrorna i en handfull år men jag vågar inte chansa, plockar åtminstone en till Jul för att prova :)
Vissa menar att stående förvaring är bra/bättre!
 
Undrar också om deg-datum för Palmer, fast då för BDB-85.
Men som bilden visar, kan detta förtälja en 2017 deg, eller vad säger ni kunniga?
I så fall, hur länge skulle ni låta den lugna sig i källaren?
 

Attachments

  • WP_20171207_00_04_27_Pro.jpg
    WP_20171207_00_04_27_Pro.jpg
    44,5 KB · Visningar: 154

nohnohyeh

Medlem
Ska köpa vin som är helt främmande för mina egna smakpreferenser, med syftet att en vän ska gilla det. Hon säger själv att hon tycker om Zinfandel och Nya världen, så det kan man ju dra vissa slutsatser av. Hon ogillade Simon Bize Les Bourgeots, men tyckte bättre om Bott Frigyes Frankovka Modrá. Det borde därför kanske gå att mötas halvvägs; personligen har jag t ex svårt för vaniljtoner i dryck. Håller på och kikar runt lite själv och tänker Gamla världen (helst, men inget måste), upp till tre hundra kronor och ska finnas i butik eller BS.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ska köpa vin som är helt främmande för mina egna smakpreferenser, med syftet att en vän ska gilla det. Hon säger själv att hon tycker om Zinfandel och Nya världen, så det kan man ju dra vissa slutsatser av. Hon ogillade Simon Bize Les Bourgeots, men tyckte bättre om Bott Frigyes Frankovka Modrá. Det borde därför kanske gå att mötas halvvägs; personligen har jag t ex svårt för vaniljtoner i dryck. Håller på och kikar runt lite själv och tänker Gamla världen (helst, men inget måste), upp till tre hundra kronor och ska finnas i butik eller BS.
Varför inte möta henne helt och hållet och satsa på något trevligt från Sydafrika, Australien eller USA? Det finns ju ingen poäng att övertyga henne om viner från gamla världen av ren princip när det finns mängder med kul att hitta inom hennes förmodade preferenser.

Saronsberg Shiraz ligger i en bra prisklass och brukar vara en bra, och en inte allt för krävande shiraz av hög kvalitet. Tror det kan vara ett utmärkt alternativ, även om jag är lite osäker på årgången (2013) som finns att beställa på artnr: 75584 (@mnor håller säkert med). The Chocolate Block är ett annat i liknande stil, som brukar leverera, och som länge var lite av ett husvin för mig. Har möjligen inte varit lika förtjust de senaste åren, men enligt rapport från @chambertin nyligen så levererar åtminstone -15 allt man kan önska och således är det inte omöjligt att även -16 som finns för tillfället kan vara ett bra köp (2086).

Ett annat kul vin jag drack nyligen som levererar klass är 2013 Snake + Herring Cannonball (92246) som trots det kufiga namnet levererar bdx-klass av det roligare slaget med mycket ceder, trycksvärta och röd paprika. Kanske lite för stramt för damen möjligen, men jäkligt gott i min mun. :)
 
Ska köpa vin som är helt främmande för mina egna smakpreferenser, med syftet att en vän ska gilla det. Hon säger själv att hon tycker om Zinfandel och Nya världen, så det kan man ju dra vissa slutsatser av. Hon ogillade Simon Bize Les Bourgeots, men tyckte bättre om Bott Frigyes Frankovka Modrá. Det borde därför kanske gå att mötas halvvägs; personligen har jag t ex svårt för vaniljtoner i dryck. Håller på och kikar runt lite själv och tänker Gamla världen (helst, men inget måste), upp till tre hundra kronor och ska finnas i butik eller BS.
Själv tycker jag att zin typiskt är odrickbart, men ridge gör zindominerade som är jättebra. Nu är dom väl slut på bolaget och aningen dyrare och mår bäst att ligga några år, men tänkte mer på principen att det ligger ju en del hos vinmakaren också, inte bara druvan.
Annars känns väl rioja eller ribera del duero som om det kunde vara nått? Rioja Alta 904 har dragit iväg i pris sista året men är fortfarande "bra värde för pengarna". Marques de Gran reserva är också ett bra köp
 

chambertin

Medlem
Ska köpa vin som är helt främmande för mina egna smakpreferenser, med syftet att en vän ska gilla det. Hon säger själv att hon tycker om Zinfandel och Nya världen, så det kan man ju dra vissa slutsatser av. Hon ogillade Simon Bize Les Bourgeots, men tyckte bättre om Bott Frigyes Frankovka Modrá. Det borde därför kanske gå att mötas halvvägs; personligen har jag t ex svårt för vaniljtoner i dryck. Håller på och kikar runt lite själv och tänker Gamla världen (helst, men inget måste), upp till tre hundra kronor och ska finnas i butik eller BS.
Nu vet jag ju inte vilken typ av Zin som hon gillar men varför inte bjuda på ngt lite mer ambitiöst vin på druvan men inte för fläskigt eller syltigt. Ngt som drcker bra direkt utan mkt lagring brukar vara Seghesios bättre cuvéer (t.ex Old Vine: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/seghesio-old-vine-zinfandel-9558701 )
eller Ridge som nämndes förut (även om jag tycker dom brukar prestera mycket bättre med 4-5 års lagring efter köp, tänker då främst på Geyserville och Lytton Springs ). En annan firma som gör/gjort bra och lagringsduglig Zin är Ravenswood med sina vingårdsviner men hittar inte dom just nu på SB.
 

nohnohyeh

Medlem
Nej, jag har ingen aning om exakt hur erfaren vindrickare hon är heller. Det lutade åt någon av sydafrikanerna men jag inser någonstans att det är onödigt att göra det hela för svårt och att det antagligen roligast för henne med en Zinfandel. Får nog bli så. Sparar Saronsberg till ett annat tillfälle kanske.

Tack för alla förslag!
 

asdf

Medlem
Dagens fångst på PK-huset.
- 1x Musar -01
- 2x Bouland Morgon -16
- 2x Foillard CdP -15 (sedan tidigare släpp, finns fortfarande kvar ett gäng!)
 
Toppen