Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

J.Lidman

Medlem
Månadens vin och lite annat jag vill prova. Ser fram mot att testa heidsieck, hör mycket bra om den och hoppas den lever upp!
15157626499841472407146.jpg
 
@J.Lidman Det är klart en av de bättre NV champagnerna och du lär nog uppskatta den, personligen tycker jag att de man kunde köpa för några månader sedan med 07-bas och deg-16 är flera pinnar bättre just nu. Nuvarande har nog fått lite för kort tid på jästen, efter att ha druckit side-by-side så var skillnaden påtaglig, så jag skulle nog låta dessa ligga några år så blir de nog finfina! Ser att de börjat med plastdrapperie också...suck.
 

Rexel

Medlem
Fick tummen ur i sista sekunden och beställde en låda 2013 Luciano Sandrone Barolo Le Vigne och några flaskor 2012 Tenuta Il Poggione Brunello di Montalcino. Vore ju synd att missa 2013 av Le Vigne när man köpt både 2010 och 2011.
Fanns den kvar på SB?
 

Håkan

Medlem
Fick tummen ur i sista sekunden och beställde en låda 2013 Luciano Sandrone Barolo Le Vigne och några flaskor 2012 Tenuta Il Poggione Brunello di Montalcino. Vore ju synd att missa 2013 av Le Vigne när man köpt både 2010 och 2011.
Har dessvärre inte förstått mig på Sandrone, bytte bort de flesta av mina flaskor mot Bordeaux.
 

chambertin

Medlem
Har dessvärre inte förstått mig på Sandrone, bytte bort de flesta av mina flaskor mot Bordeaux.
Ja där ser man. Vad /vilka årgångar var det som inte föll dig i smaken ?
Gillade själv -09 och -10 som kanske visade upp mer potential än njutning då (provade nog dessa tre ggr runt -14/-15 och var väldigt förtjust i vad jag drack då). Sedan har jag köpt -11 (utan att ha provat). Kanske inte min absoluta favoritstil av Barolo men gillar bredd och variation såpass mkt att jag gärna vill ha några flaskor.
 

Håkan

Medlem
Ja där ser man. Vad /vilka årgångar var det som inte föll dig i smaken ?
Gillade själv -09 och -10 som kanske visade upp mer potential än njutning då (provade nog dessa tre ggr runt -14/-15 och var väldigt förtjust i vad jag drack då). Sedan har jag köpt -11 (utan att ha provat). Kanske inte min absoluta favoritstil av Barolo men gillar bredd och variation såpass mkt att jag gärna vill ha några flaskor.
Jag baserar på 2001 och 2004 som jag bägge tyckt varit rätt anonyma, iallaall. jämfört med Luigi Pira och Aldo Conterno ifrån samma år. i Det har skett stora förändringar i Barolo sen dess så jag kanske skulle kolla upp igen.
 

chambertin

Medlem
Jag baserar på 2001 och 2004 som jag bägge tyckt varit rätt anonyma, iallaall. jämfört med Luigi Pira och Aldo Conterno ifrån samma år. i Det har skett stora förändringar i Barolo sen dess så jag kanske skulle kolla upp igen.
Ja mitt Barolopimplande kom inte igång riktigt så tidigt med undantag av ett större köp av Aldo Conternos -01 (+ Gran Bussia -99).
Luigi Pira har jag inte smakat mkt från men Aldo Conterno är en stor favorit hos mig också och 2001 var den första årgången jag köpte därifrån. Aldo Conternos Colonnello -01 är bland det godare jag druckit i Baroloväg men jag vacklar fram och tillbaka mellan den och Cicala -01. Drack en senast i somras och den verkar befinna sig i ett väldigt bra drickfönster nu.
IMG_0257.JPG
 
Toppen