Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Swedish

Medlem
Var och tog en fika med en kompis på odenplan, skulle köpa lite öl på ett bolag jag aldrig har varit inne på. Av ren nyfikenhet tar jag en sväng förbi champagne hyllan och får syn på dessa två. Köpte på vinst å förlust men vingårdsbeteckand bdb från bra årgång med låg dosage lockade mig till köp . Om jag ska erkänna så har jag aldrig druckit något alls från denna producent. Någon som har prövat något från franck bonville och kan ge mig något utlåtande.
Visa bifogad bild 12095
Provade den i december och gillade klart... sen är jag svag för den lätt fatade stilen...
 

Per Stade

Lege artis
Var och tog en fika med en kompis på odenplan, skulle köpa lite öl på ett bolag jag aldrig har varit inne på. Av ren nyfikenhet tar jag en sväng förbi champagne hyllan och får syn på dessa två. Köpte på vinst å förlust men vingårdsbeteckand bdb från bra årgång med låg dosage lockade mig till köp . Om jag ska erkänna så har jag aldrig druckit något alls från denna producent. Någon som har prövat något från franck bonville och kan ge mig något utlåtande.
Visa bifogad bild 12095

Köpte en låda 2002 för en del år sedan. Helt OK men blev mycket bättre efter några års lagring.
 

LeChat

Medlem
Var och tog en fika med en kompis på odenplan, skulle köpa lite öl på ett bolag jag aldrig har varit inne på. Av ren nyfikenhet tar jag en sväng förbi champagne hyllan och får syn på dessa två. Köpte på vinst å förlust men vingårdsbeteckand bdb från bra årgång med låg dosage lockade mig till köp . Om jag ska erkänna så har jag aldrig druckit något alls från denna producent. Någon som har prövat något från franck bonville och kan ge mig något utlåtande.
Visa bifogad bild 12095
Håller med Per Stade. Har druckit ett par stycken från 2002 och särskilt den sista hade utvecklat en trevlig nötig komplexitet.
 

glenn_peter

Medlem
Den känslan när man "råkar" spontanköpa ett gäng Bourgogne 2015.

Vitt:
2015 Domaine Prieur-Brunet Meursault
Rött:
2015 Domaine Prieur-Brunet Bourgogne Pinot Noir
2015 Domaine Prieur-Brunet Santenay 1. Cru - Maladiere
2015 Domaine Chavy-Chouet Bourgogne Rouge - La Taupe
2015 Domaine Dublere Bourgogne Rouge
2015 Roche de Bellene by Nicolas Potel Bourgogne Pinot Noir - Vieilles Vignes
2015 Domaine Hudelot-Noellat Bourgogne Pinot Noir
2015 Domaine Francois Lamarche Bourgogne Pinot Noir
 

Gradin

Medlem
Blivit lite bourgogne på sistonde, i väntan på att inhandla mer bourgogne!

2x Domaine Michel gros Vosne romanée 1er cru Clos des reas 2013
Domaine Michel gros Vosne romanée 1er cru
Aux brulées 2014
2x Domaine Marquis d’Angerville Volnay
1er cru Champans 2015
Daniel Bouland Morgon corcelette 2016
2x Pol Roger 2008
Keller PIUS Beerenauslese 2016
 

LeChat

Medlem
14E71F0C-E89B-4B3D-BB9A-108FEDAC0CF1.jpeg

Några flaskor från Delas och Alain Voge årgång 2015. Hade egentligen beställt 6 st av des grands Chemins men de kunde bara leverera 3 st sen var den slut. Fast det visade sig att en av dem var 2013 så den fick de ta tillbaka.
 

Silenos

Medlem
@Daniel A , Jasper Morris skriver bra om drickesfönster för röd bourgogne i sitt nystartade nyhetsbrev:

"Drinking Dates: I have not included these after each wine as I do not think it is particularly helpful to see something along the lines of Drink 2022-2035. Such windows tend to be tediously repetitive and indeed inaccurate. They do not reflect the way that Burgundy matures. Often the wines can be enjoyable early on, as young wines full of fruit. Then they lose that early glow, and it is advisable to wait for a few years

So I might drink a couple of bottles early on to enjoy the fruit, try another one or two at say 8 to 10 years to see how they are developing, then drink several when I think they have hit the sweet spot, while keeping a couple of bottles back to enjoy in their graceful old age. Thus a premier cru from 2016 might have drink dates (2019-2021), 2025-2030, (2032-2040) which is too cumbersome while 2019-2040 would be meaningless and 2025-2030 too stereotypical"
Källa: http://insideburgundy.com/burgundy-news/burgundy-2016-overview/ , Nyhetsbrevet är nu i början gratis, så det borde va lugnt att citera...

Liknande tankar hittar man också hos t.ex. Bill Nanson och många andra burgunderdrinkare.
 

Daniel A

Administratör
Thus a premier cru from 2016 might have drink dates (2019-2021), 2025-2030, (2032-2040) which is too cumbersome while 2019-2040 would be meaningless and 2025-2030 too stereotypical"

Klokt skrivet; värdefull information.

Den burgundiska gåtan för mig (och säkerligen många med mig!) är att försöka förstå vad som är bra och i grova drag när det är bra. Stämmer ju på större delen av vinvärlden förvisso, men i synnerhet bourgogne har givit mig hela spannet av magiska viner till rent av usla viner och det har bara i viss mån korrelerat med pris. Priset har dessutom sträckt sig från "rimligt" till "dra åt helvete". För ett tag sedan fick jag dricka fyra viner från Charmes-Chambertin (1978 Henri de Villamont, 1995 Geantet-Pansiot, 1997 Claude Dugat, 2009 Domaine Dublére) och det var något av en ögonöppnare. Men det känns rätt avlägset att köpa grand cru med tanke på prisläget; jag betalar gärna för att prova, men några flaskor lär inte hitta ner i min källare.

Och prova allt mellan himmel och jord från Bourgogne kommer jag fortsätta att göra när tillfälle ges. Medan jag gör det känns det rimligt att köpa på sig ett gäng "säkra" kort (årgångar och producenter) för runt tusenlappen och (helst) nedåt. Om jag går på mina erfarenheter från den vita sidan av myntet så känns det tryggare att köpa viner från bra producenter snarare än välansedda lägen. Hellre en känd producent från byn, än (för mig) okänd producents premier cru. Här känner jag mig dock inte alls särskilt säker på min sak.

Tanken är ju liksom att när jag har listat ut mina preferenser lite bättre så ska källaren inte gapa tom; det är tacksamt att ligga ett steg före (just Cathiard har jag fått i mig en pava av tidigare, så det här köpet kändes givet). Om det sedan visar sig att jag skjutit snett, ja, då är det ju bara att bjuda blandade vinnördar på grejerna!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Klokt skrivet; värdefull information.

Den burgundiska gåtan för mig (och säkerligen många med mig!) är att försöka förstå vad som är bra och i grova drag när det är bra. Stämmer ju på större delen av vinvärlden förvisso, men i synnerhet bourgogne har givit mig hela spannet av magiska viner till rent av usla viner och det har bara i viss mån korrelerat med pris. Priset har dessutom sträckt sig från "rimligt" till "dra åt helvete". För ett tag sedan fick jag dricka fyra viner från Charmes-Chambertin (1978 Henri de Villamont, 1995 Geantet-Pansiot, 1997 Claude Dugat, 2009 Domaine Dublére) och det var något av en ögonöppnare. Men det känns rätt avlägset att köpa grand cru med tanke på prisläget; jag betalar gärna för att prova, men några flaskor lär inte hitta ner i min källare.

Och prova allt mellan himmel och jord från Bourgogne kommer jag fortsätta att göra när tillfälle ges. Medan jag gör det känns det rimligt att köpa på sig ett gäng "säkra" kort (årgångar och producenter) för runt tusenlappen och (helst) nedåt. Om jag går på mina erfarenheter från den vita sidan av myntet så känns det tryggare att köpa viner från bra producenter snarare än välansedda lägen. Hellre en känd producent från byn, än (för mig) okänd producents premier cru. Här känner jag mig dock inte alls särskilt säker på min sak.

Tanken är ju liksom att när jag har listat ut mina preferenser lite bättre så ska källaren inte gapa tom; det är tacksamt att ligga ett steg före (just Cathiard har jag fått i mig en pava av tidigare, så det här köpet kändes givet). Om det sedan visar sig att jag skjutit snett, ja, då är det ju bara att bjuda blandade vinnördar på grejerna!
Jag har en delvis annan strategi rörande vin och att upptäcka nya stora upplevelser. Jag provar det mesta jag kommer över med stor entusiasm, men letar inte efter att bli övertygad, utan utgår från att de stora upplevelserna uppenbarar sig ändå när jag minst anar det. Om inte annat på diverse byobs och ihop med vinnördar rent allmänt.

Just det här gillar jag med den sociala delen av vinintresset; någon har upptäckt något extravagant och delar med sig till sin omgivning som således får ta del av stora upplevelser samtidigt som man delar med sig av sina.

Jag jagar alltså inte aktivt utan sitter still i båten och lurar in bytet i fällan innan jag slår till! :D
 

Daniel A

Administratör
Jag har en delvis annan strategi rörande vin och att upptäcka nya stora upplevelser. Jag provar det mesta jag kommer över med stor entusiasm, men letar inte efter att bli övertygad, utan utgår från att de stora upplevelserna uppenbarar sig ändå när jag minst anar det. Om inte annat på diverse byobs och ihop med vinnördar rent allmänt.

Just det här gillar jag med den sociala delen av vinintresset; någon har upptäckt något extravagant och delar med sig med sin omgivning som således får ta del av stora upplevelser samtidigt som man delar med sig av sina.

Jag jagar alltså inte aktivt utan sitter still i båten och lurar in bytet i fällan innan jag slår till! :D

Så fungerar jag för det mesta! Många av de ögonöppnande vinupplevelserna jag haft har hänt tack vare någon generös vinnörd (allt som oftast blint, dessutom).

Just med Bourgogne så har jag redan hittat det som övertygat mig. Problemet nu är att hitta det igen! Och när en årgång som 2015 svänger förbi känns det som ett bra läge att köpa på sig lite. Vill ju dessutom ha lite variation i källaren (även om den variationen mest verkar ske inom Frankrikes gränser...)!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så fungerar jag för det mesta! Många av de ögonöppnande vinupplevelserna jag haft har hänt tack vare någon generös vinnörd (allt som oftast blint, dessutom).

Just med Bourgogne så har jag redan hittat det som övertygat mig. Problemet nu är att hitta det igen! Och när en årgång som 2015 svänger förbi känns det som ett bra läge att köpa på sig lite. Vill ju dessutom ha lite variation i källaren (även om den variationen mest verkar ske inom Frankrikes gränser...)!
Då är jag med dig. Det är så klart fortfarande svårt att veta vad man borde satsa på (om man inte hittar exakt det vin och årgång man har gillat) och att få tag i dem.

Finns de att köpa någonstans så är de mest troligt antingen överprisade eller viner som underpresterar. Kända producenter från bra årgångar tenderar att försvinna fort! Störst chans att hitta kap har man nog om man hittar nya förmågor som ännu inte blivit allmänt kända hos de pengastinna "investerarna". Men då behöver man ha bra koll och erfarenhet kring var man ska leta. Lite moment 22 på något vis! :(
 

Silenos

Medlem
Den burgundiska gåtan för mig (och säkerligen många med mig!) är att försöka förstå vad som är bra och i grova drag när det är bra. Stämmer ju på större delen av vinvärlden förvisso, men i synnerhet bourgogne har givit mig hela spannet av magiska viner till rent av usla viner och det har bara i viss mån korrelerat med pris. Priset har dessutom sträckt sig från "rimligt" till "dra åt helvete".

Frågan är om det verkligen är mer komplicerat än i andra regioner (?), jag tror inte det. Om jag skulle ge mig ut och utforska t.ex. Rioja helt utan förberedelser tvivlar jag på att det skulle gå nåt vidare... Och jag tror man gör sig själv en otjänst genom att blanda in allt för mycket mysticismen och "himmel eller helvete"-inställning i det hela. Den absoluta majoriteten av de burgunder jag öppnar smakar gott i olika grad, inte kattpiss eller som en uppenbarelse av guds innersta väsen. Är man framförallt ute efter stora vinupplevelser, ja då ligger det ju lite i sakens natur att det kan bli dyrt och sällsynt; och framför allt gäller det att knipa flaskorna i rätt fas (ungt är sällan magiskt). Men du verkar ju uppskatta även de mer vardagliga nöjena (A. Gros BR), då är det ju bara att köra! Dock så är ju spännvidden i stil ganska rejäl i regionen, och där så kan det ju krävas lite arbete för att hitta rätt bland producenterna.

För ett tag sedan fick jag dricka fyra viner från Charmes-Chambertin (1978 Henri de Villamont, 1995 Geantet-Pansiot, 1997 Claude Dugat, 2009 Domaine Dublére) och det var något av en ögonöppnare. Men det känns rätt avlägset att köpa grand cru med tanke på prisläget; jag betalar gärna för att prova, men några flaskor lär inte hitta ner i min källare.

På vilket sätt var det en ögonöppnare?

Jag håller med om prisläget på grand cru; det har i många fall fullständigt ballat ur. Tidigare köpte jag alltid nån eller ett par buteljeringar i varje årgång, i tvåtal, för att stuva undan och dricka vid mognad. Men nu tror jag inte jag ids längre. Det ska bli intressant att se vart det tar vägen. Det knorras ordentligt bland entusiaster, och hur många hedgefonder kan det egentligen finnas som köper grejerna i spekulationssyfte...
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Frågan är om det verkligen är mer komplicerat än i andra regioner (?), jag tror inte det. Om jag skulle ge mig ut och utforska t.ex. Rioja helt utan förberedelser tvivlar jag på att det skulle gå nåt vidare... Och jag tror man gör sig själv en otjänst genom att blanda in allt för mycket mysticismen och "himmel eller helvete"-inställning i det hela.

Jag skulle nog vilja hävda att det är lite mer komplicerat än många regioner på grund av den rena mängden av producenter samt hur hela systemet ser ut för alla olika vingårdar (många producenter har väldigt många olika buteljeringar, t.ex.). För mig ger det ett ganska rörigt intryck. Men du har helt rätt i att man gör sig en otjänst om man krälar runt regionen i någon slags vördnad...

På vilket sätt var det en ögonöppnare?

Tre saker, egentligen. Det första var att 1978an var svingod, och klart ett av de bästa äldre rödviner jag druckit! :D Det andra var att Claude Dugat var väldigt annorlunda för mig, en typ av vin jag varken förr eller senare kommit i kontakt med. Otrolig läcker kryddighet som jag fortfarande har visst minne av såhär 1-2 år senare, trots att det var provning och en massa närvarande viner. Det tredje var att jag inte på något sätt kunde dra en röd tråd mellan dessa fyra viner som trots allt kom från samma grand cru. Den stora åldersskillnaden förklarar såklart skillnaden mellan yngsta och äldsta. Dugat och Geantet-Pansiot låg rätt nära varandra åldersmässigt, men var två helt olika djur. Den förra svingod, och den andra högst medioker. Det här löjligt lilla urvalet, samt en annan provning av Rossignol-Trapet, har fått mig att dra slutsatsen att röd bourgogne kan ha väldigt olika uttryck beroende på producent. Vilket har varit bidragande till att jag betraktar regionen som "komplicerad".

Men ja, att olika producenter gör olika viner i samma region är ju en "god yxskaft"-kommentar, särskilt på det här forumet. Min slutsats är att jag helt enkelt måste dricka mer röd bourgogne, och det kan jag leva med!
 
Toppen