Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jo känner till vinet, men hela vingården går upp, ink Dalmau... 13 ligger på 45-55 euro nu som GR Especial låg på för 3 år sedan.

Tydligen kan dom ta högre betalt och där fundering hur har marknaden pressat upp priset för just Marqués de Murrieta.
Dom släppte en gammal årgång av deras GR Especial blanco 86 som kosta en del rätt nyligen typ 5000 pix som onkel parker gav 100 pinnar för, så det är ju min spekulation att nån med plånböcker fått syn på gården, typ som Selosse var ett budget vin en gång i tiden.

Brukade köpa ett gäng av årgångarna, men i denna prisklass bromsar det in till typ max två flaskor, tyvärr gillar ju man champagne även... Satans...
Vet precis hur du känner! MdM var min definitiva introduktion till finare viner. Det började med Etiqueta Blanca som även nu när den bytt namn till Reserva och ökat till 155.- fortfarande är relativt p------d. Castillo Ygay GR Especial var för mig en våt dröm länge och när en kompis köpte en på Barcelonas flygplats nån gång på 80-talet så fick jag honom att skriva ett papper på att jag skulle få den när han gick bort..o_O (han levde på gränsen;)) För nåt år sedan var jag med och vaskade den flaskan då den var kokt och stendöd men ett fint minne var det:). Sen dess (80-talet) har det blivit lite av varje MdM men sen årgång 2004 har jag inte köpt någon mer Castillo Ygay GR (en kvar) Har inte reflekterat så mycket över just prisbilden men min smak har nog ändrats på sistone? MdM Dalmau är ett grymt (hedonistiskt) vin som numera har en given plats i min källare och som för 489.- på BS och €49 hos Decantalo fortfarande är p------d. Men du har nog rätt i att frågan är hur länge...?
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Roade mig förra veckan med att ringa runt ett antal SB som hade Krug GC på lager för att kolla vilken Edition dom hade. Många undrade vad jag var för tomte som brydde mig om detta, men fick till slut napp i Skärhamn, som var vänliga nog att lägga undan de två flaskor dom hade. Blev en liten tur nu på morgonen som förhoppningsvis är värt besväret.
20DBB136-E597-43CB-8636-A6993BBA93A3.jpeg
 

tobbe81

Medlem
Har inte druckit denna på över fyra år, och då blev jag överraskande positiv hur jäkla bra den var för sitt prissegment och ursprung. Så nu blev jag sugen och beställde ett nytt 3-pack. Kommer nog passa perfekt till årets första långa och lata balkongdagar.
IMG_20180405_115834_056.jpg
 

Mmm

Medlem
Jag har omedvetet eller medvetet ändrat mina inköpsmönster. Tillfällena när det dricks bra vin blir allt färre och jag sitter inte ensam och korkar upp 1000 kr viner (nåväl, kan ju hända någon gång). Nyfikenheten att köpa en låda Les Launes och följa när ett 85 poängsvin blir ett 86 poängsvin på några år är borta. Nej, konsumtionsvinerna till fredagsbiffen är mer 100 kronors Barberor plockade direkt från SB-hyllan.

Vad skall man då handla till källaren? Jag väljer att satsa på färre och bättre viner för de vinträffar jag har med ett par olika gäng. Gärna viner som kommit några år på sin mognadsbana, eller helt drickfärdiga viner. Ett tag funderade jag på att sälja allt och bara köpa färdiglagrat inför varje vinträff.

Ett långt intro och ursäkt för att jag just köpt två flaskor Bonneau du Martray Corton-Charlemagne 2010 :)
 

Gradin

Medlem
Hihi. Har fått okejad Raveneau Chablis 2015 för EUR44 vilket slår ovanstående med ca 12 kronor. Men jag fick såklart köpa lite annat också för förmånen. Om någon är intresserad så tipsar jag gärna efter att jag fått försändelsen bekräftad (ursäkta denna relativa själviskhet :) ).

Intresserad!
 

LarsW

Medlem
Min leverans jag fick från Franska Vinkompaniet i tisdags:
Beaucastel.jpg
Télégraphe.jpg
Resten....jpg


Tror det ska räcka med Rhône 2015 nu... yeah right! :p

Liten historia om leveransen: Jag hade egentligen beställt 2 flaskor av Télégraphe på 50cl för det är en kul storlek. När jag får leveransen kollar jag snabbat att antal och de viktiga flaskorna stämemr men är lite stressad och några ligger i igenspikade trälådor. Tycker jag skymtar de två små flaskorna... när jag packar upp så märker jag att det bara är en liten flaska med och den är misstänkt liten... jajamen, det är en 375a! :eek:
Fan tänker man, första gången jag beställer från Franska Vinkompaniet så vet ju inte hur de är på sånt här.
Får dock säga att deras kundtjänst här var top-notch! Skickar ett mail och förklarar situationen, inom en timme har jag svar med en ursäkt att de glömt berätta att de bara fick en liten flaska från Télégraphe och tydligen missat att det var fel storlek.
Summan för de två 50cl drogs av totalkostnaden och 375an behöll jag som kompensation.
Här har vi några som är måna om sitt rykte. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hihi. Har fått okejad Raveneau Chablis 2015 för EUR44 vilket slår ovanstående med ca 12 kronor. Men jag fick såklart köpa lite annat också för förmånen. Om någon är intresserad så tipsar jag gärna efter att jag fått försändelsen bekräftad (ursäkta denna relativa själviskhet :) ).
Du får gärna tipsa mig!!;)
 

MagnusH70

Medlem
Hihi. Har fått okejad Raveneau Chablis 2015 för EUR44 vilket slår ovanstående med ca 12 kronor. Men jag fick såklart köpa lite annat också för förmånen. Om någon är intresserad så tipsar jag gärna efter att jag fått försändelsen bekräftad (ursäkta denna relativa själviskhet :) ).
Jag är mycket intresserad!
 
Toppen