Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Valde att beställa en flaska G.Devavry Tresor de Cave 1982 nyss, då jag fyller år inom kort och vill fira mig själv på bästa sätt.
Någon som har en erfarenhet av denna?
Som backup har jag dock Dom Perignon 2008..
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jaha! Då har jag hämtat mina Fluus! När jag kom hem upptäckte jag att det här är ett helt annat vin än de som provats av bla @Omar Khayyam och @Patrik Sellin. Fick årgång 2016 och där har Grenache mer än halverats och Syrah mer än fördubblats bla.. Blev att korka upp (korka av är kanske mer applicerbart på en skruvkork) omedelbart för att testa! Först utan mat och om någon timme med iberico-racks. Återkommer med not!
IMG_3041.JPG
 

Nyllet

Medlem
På hemsidan anger leverantören 2016 som årgång, men har fortfarande kvar druvblandningen för 2015.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Skämtar du? o_O
Att dom behåller artikelnumret, ja, men jag kan inte komma ihåg att jag har fått annan årgång än den som är angiven. Känns som att dom flesta leverantörer har varit noga med att se tilll att informationen på SBs hemsida hålls uppdaterad. Kanske bara haft tur?
 
Att dom behåller artikelnumret, ja, men jag kan inte komma ihåg att jag har fått annan årgång än den som är angiven. Känns som att dom flesta leverantörer har varit noga med att se tilll att informationen på SBs hemsida hålls uppdaterad. Kanske bara haft tur?

Känns som du har haft tur, för mig har det hänt två eller tre gåner men det skönt att man kan välja att inte ta med dem hem när det händer.
 

Adamanko

Medlem
Att dom behåller artikelnumret, ja, men jag kan inte komma ihåg att jag har fått annan årgång än den som är angiven. Känns som att dom flesta leverantörer har varit noga med att se tilll att informationen på SBs hemsida hålls uppdaterad. Kanske bara haft tur?
Nu för tiden mejlar jag alltid leverantören för att höra vilket årgång jag kommer att få. Det blir fel ibland ändå.
 

Sigdarve

Medlem
Hur väl funkar bevakningen av en vara som SB kan göra åt en. Bad om bevakning på PR SWC för någon vecka sedan, men fick aldrig något mail från SB. Lyckades dock fånga en flaska själv utan deras hjälp.
Skärmavbild 2019-01-31 kl. 09.27.03.png
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
Hur väl funkar bevakningen av en vara som SB kan göra åt en. Bad om bevakning på PR SWC för någon vecka sedan, men fick aldrig något mail från SB. Lyckades dock fånga en flaska själv utan deras hjälp. Visa bifogad bild 15685
Brukar ta minst 1-2 dagar, ibland mer, efter att varan kommit in. Är det något populärt kan man inte lita på bevakningen för att få något.
 

LeChat

Medlem
2F0FA609-75D4-4CC4-8FF5-931F634E52FC.jpeg

Lite beställningar som hämtats i veckan:

En låda 2017 Giant Steps Pinot Noir Applejack Vineyard. Provade denna tis.- ons. och håller med @Trydebull. God redan men ung och har en aning fattoner som kan behöva sätta sig något. Stor potential!

2016 Lisini Rosso di Montalcino provades i helgen som gick och gav mersmak. Bra kvalitet!

2015 Ruggabellus Fluus blev även jag intresserad av. Grenache kan ju ibland bli så där hedonistiskt god.
 

MartinE

Medlem
Att dom behåller artikelnumret, ja, men jag kan inte komma ihåg att jag har fått annan årgång än den som är angiven. Känns som att dom flesta leverantörer har varit noga med att se tilll att informationen på SBs hemsida hålls uppdaterad. Kanske bara haft tur?
Det blir absolut mer rätt än fel. Men min erfarenhet är att det blir fel betydligt oftare än det borde. Undantag finns givetvis, men ord som noga och noggranna är dessvärre inget jag brukar förknippa med de svenska vinimportörerna...
 

Sigdarve

Medlem
Många här verkar köpa en flaska Champagne för 1500 utan att blinka. Är det lika vanligt att man köper en pava rött här, för 1500 utan att blinka?
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Många här verkar köpa en flaska Champagne för 1500 utan att blinka. Är det lika vanligt att man köper en pava rött här, för 1500 utan att blinka?

Jag kan bara svara för mig själv, och för mig är 1500 mycket pengar för en flaska vin. Mitt snittinköp ligger runt 220kr. Vilket också känns väldigt lågt i förhållande till att jag varit aktiv på forumet i flera år.

För några år sedan trodde jag aldrig att jag skulle köpa en Winston -08, men det var precis vad jag gjorde förra veckan. Jag motiverade det med två saker;

1) Jag fick dela flaskan med några som jag trodde skulle uppskatta den.
2) Jag fick stilla min nyfikenhet. Hur bra är det högt upp på toppen av champagne? Det blev lite som att provköra en racerbil för mig.

Med det sagt, jag skulle absolut köpa en flaska rött, eller vitt, eller annan färg för den delen, om jag kunde motivera det för min egen del igen. Kanske till en 30-års-middag, eller förlovningsdag eller annan högtid tänker jag i så fall att viner i den här prisklassen kan komma väl till användning.

Om det är ett vanligt förekommande är nog som med mycket annat, beroende på hur stor inkomst man har och vad man har för målsättning med sina köp.

Spontant; Jag försöker hitta guldkornen i prisklassen 200-400kr.
 
Toppen