Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

jrick

Medlem
Absolut, det är rörigt. Försökte bara försvara @Bastardo lite men det ska man tydligen passa sig för.

Det var inget riktat mot dig eller honom, bara en kommentar till hur futilt det är att försöka översätta en persons betyg till en annans. Det du får ut är ju ändå obegripligt om man inte satt det i ett sammanhang. Om jag t.ex. förstår att betyg 17 är den kvalitet som jag kräver för att köpa ett vin därför att jag har provat ett antal viner med betyg 17 så hjälper det mig ju ingenting att veta att de översätter detta till 94. 94 vadå? Att översätta till en annan skala gör man väl rimligen bara för att jämföra med andras betyg på den andra skalan, men om de inte sätter betyg med samma normalfördelning och samma premisser så är ju den jämförelsen helt meningslös. Jag vet att det här är en väldigt gammal och död häst vi slår på men reagerade bara på det stora intresset för att "översätta" betyg mellan skalor, som för mig framstår som meningslöst men som så klart andra får syssla med om de vill.
 

Poussard

Medlem
@jrick Om jag förstår att 94 p. enligt Parker-skalan är den kvalitet som jag kräver för att köpa ett vin därför att jag provat ett antal viner med betyg 94, så hjälper det mig att veta att 17 p. enligt Munskänkarna motsvarar 94 p. enligt Parker. Nu är det inte så relevant för mig men det var ett exempel. Tycker vi kan lämna detta nu, och öppna nån god flaska istället.
 

jrick

Medlem
@jrick Om jag förstår att 94 p. enligt Parker-skalan är den kvalitet som jag kräver för att köpa ett vin därför att jag provat ett antal viner med betyg 94, så hjälper det mig att veta att 17 p. enligt Munskänkarna motsvarar 94 p. enligt Parker. Nu är det inte så relevant för mig men det var ett exempel. Tycker vi kan lämna detta nu, och öppna nån god flaska istället.
Det bygger ju på att Munskänkarna är säkra på att Wine Advocate-recensenterna (om vi ska prata Parker-skalan i meningen betyg satt av hans organisation) är av samma åsikt kring det vinet, dvs att de vet att alla som använder 100-skalan tycker att det vinet är en 94. Det kan de ju rimligen inte veta. Nu när jag fått sista ordet kan vi lämna diskussionen :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Frugan gav mig en rolig present i år då hon försökte sig på att beställa från systembolaget för första gången. Fick min födelsedagspresent lite sent eftesom hon först glömde att checka ut varukorgen haha.:D
Men sen kom överraskningen i form av CH Brut Reserve och en rolig Auslese från 2011. Någon som druckit?
0CC5CB4A-03F4-45EC-B4D4-16679D872F0F.jpeg

Sen till min fråga, vilken basårgång har jag på CH om det står såhär där bak:
5FACDD46-A1D9-4BB5-BAD3-26957B82B76E.jpeg
 

john b

Medlem
Frugan gav mig en rolig present i år då hon försökte sig på att beställa från systembolaget för första gången. Fick min födelsedagspresent lite sent eftesom hon först glömde att checka ut varukorgen haha.:D
Men sen kom överraskningen i form av CH Brut Reserve och en rolig Auslese från 2011. Någon som druckit?
Visa bifogad bild 15834
Sen till min fråga, vilken basårgång har jag på CH om det står såhär där bak:
Visa bifogad bild 15835
Grattis, och basårgång 2012
 

FredrikC

Medlem
Frugan gav mig en rolig present i år då hon försökte sig på att beställa från systembolaget för första gången. Fick min födelsedagspresent lite sent eftesom hon först glömde att checka ut varukorgen haha.:D
Men sen kom överraskningen i form av CH Brut Reserve och en rolig Auslese från 2011. Någon som druckit?
Visa bifogad bild 15834
Sen till min fråga, vilken basårgång har jag på CH om det står såhär där bak:
Visa bifogad bild 15835
Drack just den CH förra helgen. Ruggigt prisvärd!
 

Champagne99

Medlem
Hur snabbt gick det? Frakt? Bra paketerat från dem?
Knapp vecka. Mellan 10-15 €. Föredömligt.

Jag beställde för första gången från Plus de Bulles i måndags och kunde hämta ut paketet på ICA redan i torsdags så det gick väldigt fort. Jag köpte 10 blandade flaskor, både halvflaskor och helflaskor där några hade förpackning och andra inte, och det var riktigt bra och smart packat. Ingen risk för skador.

Jag fyllde varukorgen några dagar innan jag lade beställningen och sparade den medan jag funderade på vad jag skulle gallra bort. Då fick jag mail från dem med en rabattkod på 10% på första köpet dessutom.

Bra priser, väldigt smidigt, snabb och säker frakt. Kan verkligen rekommendera att beställa från Plus de Bulles.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag beställde för första gången från Plus de Bulles i måndags och kunde hämta ut paketet på ICA redan i torsdags så det gick väldigt fort. Jag köpte 10 blandade flaskor, både halvflaskor och helflaskor där några hade förpackning och andra inte, och det var riktigt bra och smart packat. Ingen risk för skador.

Jag fyllde varukorgen några dagar innan jag lade beställningen och sparade den medan jag funderade på vad jag skulle gallra bort. Då fick jag mail från dem med en rabattkod på 10% på första köpet dessutom.

Bra priser, väldigt smidigt, snabb och säker frakt. Kan verkligen rekommendera att beställa från Plus de Bulles.
Man tackar! Då blir det en beställning där framöver.
 
Toppen