Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Gomseglet

Medlem
Visa bifogad bild 15750 Visa bifogad bild 15751 Visa bifogad bild 15752 Visa bifogad bild 15753
Några av flaskorna från senaste Kampanienbeställningen, och så några av den där flaskan som alla tjatar så om.

Guastaferro Primus Taurasi 2010 och 2011
Guastaferro Memini Irpinia Aglianico 2012
Donnachiara Campania Aglianico 2016
Luigi Tecce Satyricon Campi Taurasini 2016
Colli di Castelfranci Alta Valle Taurasi 2010
Colli di Lapio Fiano di Avellino 2017
I Favati Pietramara Fiano di Avellino 2017
Pol Roger Sir Winston Churchill 2008

Smaskens! Var beställer du din Taurasi?
 

Daniel A

Administratör
Hur såg vaxet ut? Fick några flaskor idag med sprucket vax. Nu ska väl iofs det här inte ligga så länge?
Trasigt, tyvärr (halva korken exponerad). Lyckligtvis var det helt på As Caborcas och O Diviso som jag köpte via bolaget. Väljer att se det positivt: nu är det lätt att välja vilken flaska som ska drickas först.
 

Vingubben

Medlem
ABCE3D3D-1DEC-46B4-8458-C0D3583EC884.jpeg

C42980AE-D0F6-459C-98A2-7709650435E7.jpeg

5B38F6A6-C654-4730-8314-9D71B049E975.jpeg

Blev några svettiga dagar för plånboken.

Eva Fricke Trocken 2017, test för att kvala in som vårens husriesling.
Cuvée Bixintxo 2013, Tannatdominerat vin från franska Baskien. Måste testas.
Picaro de Agulia, 2016. Köptes efter @Patrik Sellins smaknoter. Inte fel.
Chateau Lagrange 2016, något skall man dricka när man blir pensionär.
Henri Gutorbe 2009. Forumet verkar på så jag hänger på.
En Sol, 100% Mouvedre. Tror mig alltid ha gillat CdP med hög andel Mouvrede. Måste provas.
Chaos White 2017, köpte på hypen. Dricker den just nu. Bra men inte helt övertygad. Återkommer.
Willi Schaefer Graachee Domprost Kabinett 2017. För att alla andra köpte. Till vad dricker man detta?
Chateau Cantemerle 2016. Drack 2009 häromdagen. Underbart men allt för tidigt, och då gillar jag att dricka Bdx när den är ”ung”. Ett av dom mest prisvärda bordeauxerna enligt mig,

Och mitt uppe i allt detta så knackade Caviste på dörren.

Trevlig Helg!
 

Bastardo

Medlem
Nu hoppas jag verkligen att jag blir inte stenad här på forumet, men det är så, att mina kära lärjungar vill prova vin med temat Appassimento, Ripasso och Amarone. Alla sådant, som vi försöker undvika, men jag tar ändå mod att fråga: finns det något anständigt Appassimento över huvud taget? Nu bör ni alltså tänka utanför boxen. Mina vinvänner har inte kommit så långt i vinkunskap ännu, så jag ber om någorlunda sunda och behärskade svar, trots ett oerhört kontroversiellt ämne. ;)
Ripasso och Amarone tror jag att jag klarar mig utan hjälp, fast det är sällan jag köper dem. :)
 

FredrikC

Medlem
Nu hoppas jag verkligen att jag blir inte stenad här på forumet, men det är så, att mina kära lärjungar vill prova vin med temat Appassimento, Ripasso och Amarone. Alla sådant, som vi försöker undvika, men jag tar ändå mod att fråga: finns det något anständigt Appassimento över huvud taget? Nu bör ni alltså tänka utanför boxen. Mina vinvänner har inte kommit så långt i vinkunskap ännu, så jag ber om någorlunda sunda och behärskade svar, trots ett oerhört kontroversiellt ämne. ;)
Ripasso och Amarone tror jag att jag klarar mig utan hjälp, fast det är sällan jag köper dem. :)
Min favorit både på ripasso och amarone är Zenato. Rekommenderas varmt!
 

Vingubben

Medlem
Nu hoppas jag verkligen att jag blir inte stenad här på forumet, men det är så, att mina kära lärjungar vill prova vin med temat Appassimento, Ripasso och Amarone. Alla sådant, som vi försöker undvika, men jag tar ändå mod att fråga: finns det något anständigt Appassimento över huvud taget? Nu bör ni alltså tänka utanför boxen. Mina vinvänner har inte kommit så långt i vinkunskap ännu, så jag ber om någorlunda sunda och behärskade svar, trots ett oerhört kontroversiellt ämne. ;)
Ripasso och Amarone tror jag att jag klarar mig utan hjälp, fast det är sällan jag köper dem. :)

Passa på och släng in en Sforzato!
 
Toppen