Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Dovberg

Medlem
När min passion för vin växte fram för 10 år sen var det många viner från CdP som bidrog till detta. Mitt första "riktiga" vininköp var en magnum Chante le Merle -05. Mycket fokus har sedan legat på Bourgogne, norra Rhone och självklart Champagne. Mitt i all hets över Champagne -08 släpper nu många CdP från 2016 som enligt många vinmakare och kritiker är lika vass som -89/-90. Kunde därför inte motstå att bunkra upp sex magnum Beaucastel rouge, sex Beaucastel blanc och en låda Hommage Jacques Perrin. Mindre kul för plånboken detta när man försöker bunkra Champagne -08 också :(
 

Attachments

  • IMG_20190225_132237.jpg
    IMG_20190225_132237.jpg
    29,2 KB · Visningar: 212

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
När min passion för vin växte fram för 10 år sen var det många viner från CdP som bidrog till detta. Mitt första "riktiga" vininköp var en magnum Chante le Merle -05. Mycket fokus har sedan legat på Bourgogne, norra Rhone och självklart Champagne. Mitt i all hets över Champagne -08 släpper nu många CdP från 2016 som enligt många vinmakare och kritiker är lika vass som -89/-90. Kunde därför inte motstå att bunkra upp sex magnum Beaucastel rouge, sex Beaucastel blanc och en låda Hommage Jacques Perrin. Mindre kul för plånboken detta när man försöker bunkra Champagne -08 också :(
Håller helt med dig om CdP (och Gigondas) 2016. Har själv beslutat att bunkra upp ca 40-talet spridda flaskor av årgången. Den där lådan är riktigt stygg mot plånboken:eek: But a man have to do what a man have (want) to do....;)
 
När min passion för vin växte fram för 10 år sen var det många viner från CdP som bidrog till detta. Mitt första "riktiga" vininköp var en magnum Chante le Merle -05. Mycket fokus har sedan legat på Bourgogne, norra Rhone och självklart Champagne. Mitt i all hets över Champagne -08 släpper nu många CdP från 2016 som enligt många vinmakare och kritiker är lika vass som -89/-90. Kunde därför inte motstå att bunkra upp sex magnum Beaucastel rouge, sex Beaucastel blanc och en låda Hommage Jacques Perrin. Mindre kul för plånboken detta när man försöker bunkra Champagne -08 också :(
Besökte Beaucastel i somras och fick prova 2016 (dock ej Hommage), jag kan lugna dig men att det är bra köp, trots att plånboken fäller en tår. ;)
 

Bastardo

Medlem
Masi Campofiorin är väl en appassimento? Har för mig att den är helt okej, hyfsat stram och torr för sin kategori.
Det är kanske så, som du säger, men jag tror inte att mina ’lärjungar’ efterfrågar en torr Appassimento! De vill nog ha en traditionell variant av vinet där restsötman tydligt framhävs. :)
 

Swedish

Medlem
Det är kanske så, som du säger, men jag tror inte att mina ’lärjungar’ efterfrågar en torr Appassimento! De vill nog ha en traditionell variant av vinet där restsötman tydligt framhävs. :)
Masi är väl om något på den traditionella sidan och ses allmänt som pionjärer inom appassimentons tekniska utveckling. Metoden har ju traditionellt sett inget med restsötma att göra men med alkoholnivå och smakrikedom. Vinerna med markerad restsötma som finns på vår marknad är ju bara hittepåviner just för vår marknad...
 

Bastardo

Medlem
Masi är väl om något på den traditionella sidan och ses allmänt som pionjärer inom appassimentons tekniska utveckling. Metoden har ju traditionellt sett inget med restsötma att göra men med alkoholnivå och smakrikedom. Vinerna med markerad restsötma som finns på vår marknad är ju bara hittepåviner just för vår marknad...
Tack för upplysningen, Swedish!
Min länk på norska belyser också fakta om hur konsumenterna blir lurade med alla dessa låtsasviner. Men jag måste ta med ibland även viner som folk frågar efter. Och idén till just det här temat fick de av att bolis skulle ha en liknande provning. Och då sade någon, att vi skulle kanske kopiera deras tema och så kommer vi att göra. :) Måhända att de har fler viner med i sin provning, men vi kommer att ha alla fall mer mat än de. Dessutom blir totalkostnad max 40% vad SB tar för sina provningar. Fattar inte varför de ska ta så hutlöst betalt, om meningen är att lära folk vinkunskap och att dricka vin med måtta. Pengar har de så det kan inte vara orsaken. Men tydligen måste allting gå med vinst.
https://www.aperitif.no/artikler/mener-hver-fjerde-flaske-italiensk-rodvin-er-juks/168339
 
Last edited:
Appsssimento är väl metoden att efter skörd torka druvorna och därefter pressa de torkade druvorna.
Avbryter du jäsningsproceduren eller använder en jäst kultur, där jästen dör vid12-14% alkohol får du ett sött vin (Recioto i Valpolicella). Jäser du bort allt sockret får du ett torrt vin med hög alkoholhalt exempelvis Amarone.
En Recioto fyller sin plats på temat Appassimento.
Vill du ha en vit variant så försök få tag på Recioto di Soave gjort på druvan Garganega
 

Bastardo

Medlem
Appsssimento är väl metoden att efter skörd torka druvorna och därefter pressa de torkade druvorna.
Avbryter du jäsningsproceduren eller använder en jäst kultur, där jästen dör vid12-14% alkohol får du ett sött vin (Recioto i Valpolicella). Jäser du bort allt sockret får du ett torrt vin med hög alkoholhalt exempelvis Amarone.
En Recioto fyller sin plats på temat Appassimento.
Vill du ha en vit variant så försök få tag på Recioto di Soave gjort på druvan Garganega
Tack för tipset, JC:s Vintankar!
Men som jag skrev förut så har vi redan alla viner vi behöver. Det kommer nog inte ske förändringar i sista minuten. :) (OM jag inte skulle hitta en pärla någonstans hos mina ’vinjaktmarker’, eller få någon annan typ av inside information om en doldis.)
Vi kommer förmodligen prova först en appassimento mot ena ripasson, sen den andra ripasson mot amaronen och som extra vin har vi en flaska amarone till. Det hör till saken att just amarone är ’ordförandes’ favoritvin, och han var nöjd med mitt vinval.
Kan tyckas lite märkligt att jag valde tre viner från samma producent, men jag vill veta hur de står sinsemellan. ;)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Masi Campofiorin är väl en appassimento? Har för mig att den är helt okej, hyfsat stram och torr för sin kategori.
Masi Campofiorin är inte en appassimento utan en ripasso och är vad jag vet den ursprungliga ripasson i modern tid. Masi kunde inte varumärkesskydda metoden då sättet att jäsa en andra gång skett historiskt i området.
Masi är väl om något på den traditionella sidan och ses allmänt som pionjärer inom appassimentons tekniska utveckling. Metoden har ju traditionellt sett inget med restsötma att göra men med alkoholnivå och smakrikedom. Vinerna med markerad restsötma som finns på vår marknad är ju bara hittepåviner just för vår marknad...
Helt rätt, Masi var drivande men inte jus för appassimento vad jag vet.
Ripasso bas utgörs av vanligt Valpolicella vin som får jäsa en andra gång med jästrester från amaronetillverkningen. Får enbart produceras i Veneto och med druvor enligt områdets regelverk.
Appassimento däremot handlar om ett vanligt vin (tror inte det finns krav på druvorsort) som blandas med pressning av torkade druvor. Alltså inte rester från annan tillverkning. Vinerna får producerad var som helst i Italien.
Det finns en tredje variant, Passito, som är vin gjort på helt eller delvis torkade druvor. Recioto, Amarone, Sforzato och Passito di Pantelleria är exempel på passito viner. Jag har hört att man gärna endast anger söta viner för Passito men framställningsmetoden har egentligen inget med sötman i slutprodukten. Därav att Amarone, som man låter jäsa ut helt, då klassas som Passito. Får produceras över hela Italien.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vi kommer förmodligen prova först en appassimento mot ena ripasson, sen den andra ripasson mot amaronen och som extra vin har vi en flaska amarone till. Det hör till saken att just amarone är ’ordförandes’ favoritvin, och han var nöjd med mitt vinval.
Appassimenton och ripasson i första flighten är baserade på helt olika druvor, kan nog bli en stor skillnad.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Masi Campofiorin är inte en appassimento utan en ripasso och är vad jag vet den ursprungliga ripasson i modern tid. Masi kunde inte varumärkesskydda metoden då sättet att jäsa en andra gång skett historiskt i området.

Som ofrivillig expert på området så vill jag dock hävda att trots sin historia som den "ursprungliga Ripasson" så är Campofiorin numera ett vin gjort delvis på delvis torkade druvor, alltså enligt appassimento-metoden. :)

Eller som dom själva kallar det APPAXXIMENTO® (för att få varumärkesskydda... :deprimerad:)

Saxat från importörens hemsida: "Jäst vin från färska druvor jäses en andra gång med 25% halvtorkade druvor"
 
Tack för tipset, JC:s Vintankar!
Men som jag skrev förut så har vi redan alla viner vi behöver. Det kommer nog inte ske förändringar i sista minuten. :) (OM jag inte skulle hitta en pärla någonstans hos mina ’vinjaktmarker’, eller få någon annan typ av inside information om en doldis.)
Vi kommer förmodligen prova först en appassimento mot ena ripasson, sen den andra ripasson mot amaronen och som extra vin har vi en flaska amarone till. Det hör till saken att just amarone är ’ordförandes’ favoritvin, och han var nöjd med mitt vinval.
Kan tyckas lite märkligt att jag valde tre viner från samma producent, men jag vill veta hur de står sinsemellan. ;)
Jag förstår dig. Det är svårt med ändringar i sista stund. Jag hade tänkt svara tidigare, men tappade tråden. Recioto är ju både klassiskt och historiskt, då det var det vinet som romarna var väldigt förtjusta i. Den rosa marmorn tillsammans med Recioto var två varor som skickades från Valpolicella ner till Rom för mer än två tusen år sedan.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Som ofrivillig expert på området så vill jag dock hävda att trots sin historia som den "ursprungliga Ripasson" så är Campofiorin numera ett vin gjort delvis på delvis torkade druvor, alltså enligt appassimento-metoden. :)
aha, kände jag inte till, tack för uppdateringen.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Appassimento däremot handlar om ett vanligt vin (tror inte det finns krav på druvorsort) som blandas med pressning av torkade druvor. Alltså inte rester från annan tillverkning. Vinerna får producerad var som helst i Italien.
Jag får rätta mig själv, appassimento är ju namnet på processen att torka druvor.

Saxat från importörens hemsida: "Jäst vin från färska druvor jäses en andra gång med 25% halvtorkade druvor"
Och det blir då en ripasso (om den produceras i Veneto med rätt sorts druvor enligt DOC).
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag får rätta mig själv, appassimento är ju namnet på processen att torka druvor.


Och det blir då en ripasso (om den produceras i Veneto med rätt sorts druvor enligt DOC).

Från italianwinecentral.com (för övrigt en fantastisk sida om man behöver kolla upp DOC-regler)

"Ripasso is made by combining finished wine—Valpolicella DOC (typically Valpolicella Superiore)—with the drained but still fermenting lees (unpressed skins) left over after Amarone della Valpolicella DOCG or Recioto della Valpolicella DOCG is racked to a different container for finishing. The resulting second fermentation adds richness and depth to the original Valpolicella wine."
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Från italianwinecentral.com (för övrigt en fantastisk sida om man behöver kolla upp DOC-regler)
"Ripasso is made by combining finished wine—Valpolicella DOC (typically Valpolicella Superiore)—with the drained but still fermenting lees (unpressed skins) left over after Amarone della Valpolicella DOCG or Recioto della Valpolicella DOCG is racked to a different container for finishing. The resulting second fermentation adds richness and depth to the original Valpolicella wine."
Du har helt räät. Det är ju jag som inte kan läsa ordentligt, importören skriver ju att det tillverkas med "Jäst vin från färska druvor jäses en andra gång med 25% halvtorkade druvor", inte att de använts tidigare för ex amarone. Lite för snabb på avtryckarfingret idag tydligen.
 

Bastardo

Medlem
Appassimenton och ripasson i första flighten är baserade på helt olika druvor, kan nog bli en stor skillnad.
Du har helt rätt, thunberg!
Men det var våran ordförande som lade fram ett förslag om det, så jag vill inte gå emot honom. :) Han tyckte att OM någon skulle eventuellt gilla mer appassimento än amarone, så behöver denne människa ”aldrig någonsin köpa andra viner” (min egen citering) … ;) Jag hoppas verkligen att det INTE finns en sådan medlem hos vår lilla vinförening, som inte har något namn. Om det skulle bli en omröstning om namnet, skulle jag i så fall rösta för Vinplaner. :)
Tusen tack, alla snälla människor som har engagerat i min lilla fråga! Ni får högsta möjliga uppskattning av mig. Jag tror att det har gett en hel del för ganska många, inklusive mig själv. Ska försöka beskriva alla fall lite grann hur det går sen i själva provningen och vad vi åt och vilken kombination var mest lyckad, enligt mig alltså.
BTW. Det förra låter en aning högtidligt; vi ska ha mestadels lite bröd med chark och olika ostar. Måhända blir det också lite olika pateér och chokladtryffel osv. ;) Inte en hel måltid, men ändå någonting att prova tillsammans med vinerna.
 
Last edited:
Toppen