Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

BallyJ

Medlem
Månadens löneinköp:
Hebrart Rive Gauche Rive Droite Extra Brut 2012
Franck Pascal Quinte Essence Extra brut 2006
Gaja Barbaresco 2015
Giacomo A Mio Padre 2015
Dom Perignon 2008(sista innan prishöjningen)

Nu är det färdighandlat för ett tag...
image.jpg
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Gillar att ni utsett orförande innan ni döpt föreningen. Det tyder på ordning och reda. Lycka till med provningen!
Jag älskar människor med känsla för humor! :) Och du Vingubben har verkligen det. Skrattade så gott när jag såg i min mobil, att du hade skrivit här.
Jag är inte helt säker, men vi fyller kanske 10 år nästa år. Människor i min tidigare arbetsplats fick höra att jag kunde lite om vin. Då var det någon som föreslog att vi skulle bilda en vinförening och så blev det.
Det är underbart att prova vin med folk som man känner sedan förut. Det blir så skönt och avslappnad då. Ambitionsnivån är ganska låg, det räcker att man gillar att dricka vin ibland för att få vara med. Jag försöker få de att kunna komma lite längre, men de har inga sådana tankar själv. Det får räcka att de kan alla fall känna vilket vin smakar gott i deras egen mun.
Men man börjar tröttna ibland när de frågar om samma och samma saker nästan varje gång. Som är dessutom helt oviktiga i sammanhanget. Men vad ska man göra, jag brukar svara så gott jag kan. Och ibland brukar jag mejla till någon även privat och berätta ganska detaljerat efter att ha först läst på nätet.
Återkommande frågor kan vara t.ex: slöjor i vinet, alkoholprocent, kranvin vs flaskvin, vinets prisvärde, mat som passar till en viss mat etc. De har nog aldrig hört eller sett att det finns sökmöjligheter på nätet!
 

Bastardo

Medlem
Än en gång neddragen i träsket av forumet så blev beställningen idag senaste lådan från Pompette och en flaska Felseneck GG -16.
Grattis till beställningen. Sin vana trogen förkortar bolis namnet på viner som är ’för långa’. Korrekta namnet för vinet borde vara 2016 Schäfer-Fröhlich Bockenauer Felseneck Riesling Großes Gewächs. Märk även höga poäng hos cellartracker.com & Vinous.
Det är nog bara WS som har varit lite mer återhållsamma med vitsord. :)
(Lite utanför min budget, tyvärr. Vill inte kosta på så pass mycket pengar på en enda flaska ändå.)
 

sunqan

Vinös
Jag hade gett högst 7 kr för ett sådant vin. :eek:
De viner jag köpt för 7 spänn flaskan har å andra sidan inte varit värda ens det... i retrospekt skulle jag där ha sagt - jag kan möjligen ta emot vinet om jag får 700 spänn...

Men man ska inte låta sig överväldigas av eftertankens kranka blekhet.
 

gece

Man vänjer sig.
Souvenirer från Sydafrika.

Creation, tips från @petterkalle. En salt pinne sambon ville ha, en salt Chardonnay jag ville ha, och en saltsyrlig Grenache som ingår i mitt projekt "jag förlåter dig, Grenache".
15512955323548087823014648990657.jpg


Blandade nedslag, Packwood Chardonnay -17 (trevligt vin från landets minsta WO Plettenberg Bay, inköpt kanske lite i affekt hos den fantastiskt vackert belägna producenten efter en allahjärtansdagsostlunch) och Rickety Bridge Paulina's Reserve -16 (en schysst Cab).
15512961039274889472280521583050.jpg


Vi bodde på Springfontein utanför Hermanus. Provade bara deras Terroir Chenin Blanc, men gillade den och stället så det blev Terroir Pinotage, Dark Side of the Moon (Chenin Blanc, Pinotage, Chardonnay; klassiskt!) och Child in Time Petit Verdot/Pinotage. Ingen aning om hur de smakar men gillade beskrivningen :) även en gratisflaska som stod på rummet som jag kanske inte har skyhöga förväntningar på, men drickas ska den.
15512966576406693800068138607202.jpg


Ett litet stopp på en slumpvis utvald, och mycket trevlig, liten butik i Kapstaden resulterar i Koggelbos som jag aldrig kommit mig för att prova, sydrhônsk blend från Thorne & Daughters i form av Wanderer's Heart, och en enligt uppgift brutal Chenin från Mother Rock.
15512971089731972332519861702083.jpg


Ett kort stopp på De Krans i Calitzdorp resulterade i två portliknande historier, en ordinär men lättdrucken rosé, och ett riktigt bra Brut Nature-bubbel på klassisk Chardonnay/Chenin Blanc/Tinta Barocca-blend (ej i bild pga uppdrucken). Prova även deras Touriga Nacional
15512975727902440230417773887380.jpg


Och en snygg gin.
15512977032828564568342583809781.jpg
 
Last edited:

Swedish

Medlem
Souvenirer från Sydafrika.

Creation, tips från @petterkalle. En salt pinne sambon ville ha, en salt Chardonnay jag ville ha, och en saltsyrlig Grenache som ingår i mitt projekt "jag förlåter dig, Grenache".
Visa bifogad bild 16001

Blandade nedslag, Packwood Chardonnay -17 (trevligt vin från landets minsta WO Plettenberg Bay, inköpt kanske lite i affekt hos den fantastiskt vackert belägna producenten efter en allahjärtansdagsostlunch) och Rickety Bridge Paulina's Reserve -16 (en schysst Cab).
Visa bifogad bild 16002

Vi bodde på Springfontein utanför Hermanus. Provade bara deras Terroir Chenin Blanc, men gillade den och stället så det blev Terroir Pinotage, Dark Side of the Moon (Chenin Blanc, Pinotage, Chardonnay; klassiskt!) och Child in Time Petit Verdot/Pinotage. Ingen aning om hur de smakar men gillade beskrivningen :) även en gratisflaska som stod på rummet som jag kanske inte har skyhöga förväntningar på, men drickas ska den.
Visa bifogad bild 16003

Ett litet stopp på en slumpvis utvald, och mycket trevlig, liten butik i Kapstaden resulterar i Koggelbos som jag aldrig kommit mig för att prova, sydrhônsk blend från Thorne & Daughters i form av Wanderer's Heart, och en enligt uppgift brutal Chenin från Mother Rock.
Visa bifogad bild 16004

Ett kort stopp på De Krans i Calitzdorp resulterade i två portliknande historier, en ordinär men lättdrucken rosé, och ett riktigt bra Brut Nature-bubbel på klassisk Chardonnay/Chenin Blanc/Tinta Barocca-blend (ej i bild pga uppdrucken). Prova även deras Touriga Nacional
Visa bifogad bild 16005

Och en snygg gin.
Visa bifogad bild 16006
Jag tror jag behöver lite insider tips på vilken väskmodell ni använder...
 

MartinE

Medlem
Jag fick lite feeling och köpte en låda av det här – utan att någonsin ha druckit vinet ifråga. Jag vill minnas att det nämnts på forumet tidigare, men för er som missat handlar det om Maggie Harrison, som tidigare jobbade som assisterande vinmakare med Manfred Krankl på Sine Qua Non och som åter gör vin på kaliforniska druvor – i Oregon!

2015 Lillian California Syrah

IMG_2701.jpg
 

gece

Man vänjer sig.
Jag fick lite feeling och köpte en låda av det här – utan att någonsin ha druckit vinet ifråga. Jag vill minnas att det nämnts på forumet tidigare, men för er som missat handlar det om Maggie Harrison, som tidigare jobbade som assisterande vinmakare med Manfred Krankl på Sine Qua Non, och som åter gör vin på kaliforniska druvor – i Oregon!

2015 Lillian California Syrah

Bra val! Gottis gottis!
 
Toppen