Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

glenn_peter

Medlem
Nya Jura-producent i senaste caviste-lådan. Fick bli en beställning, för det lät mycket spännande imo!
Domaine de la Touraize
2 fl 2016 Arbois Chardonnay En Flandre
2 fl 2016 Arbois Trousseau Les Corvées
2 fl 2015 Arbois Chardonnay Ammonites
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Nya Jura-producent i senaste caviste-lådan. Fick bli en beställning, för det lät mycket spännande imo!
Domaine de la Touraize
2 fl 2016 Arbois Chardonnay En Flandre
2 fl 2016 Arbois Trousseau Les Corvées
2 fl 2015 Arbois Chardonnay Ammonites

Tog en jag med, trosseau är kul

Också jag knep en låda. Juraviner smakar ofta bra.
Provade dessa som hastigast igår på väg hem. Intressanta viner givetvis men förvänta er inget oxidativt:p
En Flandre: Frisk och lätt chardonnay med bra syra. Funkar nog till det mesta?
Ammonites: Betydlig smörigare och lite tyngre. Syran försvinner lite i smörigheten. Matvin.
Båda goda och drickbara direkt.
Les Corvées: Reduktivt så det förslår! Bra lite kryddig näsa (efter rejält med luft). Känns som en blandning mellan pinne o bojo? Vete tusan vad det ska användas till men gott och klart intressant är det! Tror att detta måste ligga ett tag?
 

gece

Man vänjer sig.
Provade dessa som hastigast igår på väg hem. Intressanta viner givetvis men förvänta er inget oxidativt:p
En Flandre: Frisk och lätt chardonnay med bra syra. Funkar nog till det mesta?
Ammonites: Betydlig smörigare och lite tyngre. Syran försvinner lite i smörigheten. Matvin.
Båda goda och drickbara direkt.
Les Corvées: Reduktivt så det förslår! Bra lite kryddig näsa (efter rejält med luft). Känns som en blandning mellan pinne o bojo? Vete tusan vad det ska användas till men gott och klart intressant är det! Tror att detta måste ligga ett tag?
Låter som att jag valde rätt som tog en låda. Rödpanget kommer bli perfa till alla pajer och sallader som den kommande sommarsäsongen innebär för min del.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Låter som att jag valde rätt som tog en låda. Rödpanget kommer bli perfa till alla pajer och sallader som den kommande sommarsäsongen innebär för min del.
Ja, blir nog perfekt! Trousseau´n kändes som ett typiskt "sommar på balkongen/terassen vin" Funkar nog helt ok denna sommar men antagligen ännu bättre nästa sommar? Och chardonnay är ju chardonnay och det är ju rätt mycket @gece så...:p
 

gece

Man vänjer sig.
Ja, blir nog perfekt! Trousseau´n kändes som ett typiskt "sommar på balkongen/terassen vin" Funkar nog helt ok denna sommar men antagligen ännu bättre nästa sommar? Och chardonnay är ju chardonnay och det är ju rätt mycket @gece så...:p
Jag är usel på att dricka, så det finns nog kvar nästa sommar :) Och Chardonnay, gamla fat, Jura... det gör inte ens något att det inte är oxat...
 

Bastardo

Medlem
Våran lilla ripasso/amarone-provning gick bra. Alla var nöjda över mina vinval. Den fjärde flaskan behöver vi inte ödsla tid med … :) Alltså joxvinet appassimento. Jag dricker hellre mineralvatten än den, om det fanns på någon bjudning.
i Castei är godare vin än Campolieti, fast det visste väl redan de flesta. Och Righettis vin Capitel de’Roari Amarone 2014 valdes till kvällens bästa men Villa Righetti Amarone 2014 är godast av de viner som producenten säljer till Sverige och kostar bara en tjuga mer.
Det skulle jag vilja påstå är rena rama fynd bland amarone i lite mer beskedliga prislasser i Sverige.
Så kvällens lärdom för mig var att i Castei är hyfsad gott vin som passar bra ihop med olika charkuterier och hårdostar.
Nästa provning kan bli ett gäng viner från Toscana, om jag får som jag vill. Och det vill gärna bli så. ;)
 

tobbe81

Medlem
Lite Jura för att möta in våren på balkongen och två magnum för långlagring
IMG_20190301_105339_345.jpg

IMG_20190301_120616_651.jpg
 
Toppen