Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Så kom de då hem :)! jag kunde inte heller motstå super-Godellon (trots prislappen). Spaniens svar på Montrachet:D
IMG_3066.JPG
 

Adamanko

Medlem
Idag kom också mina 4 Tondonia Rosé. Men också min Telmo Rodriguez O Diviso som jag klickade hem från en webblansering den 1/11 men då inte fick eftersom flera flaskor hade varit defekta vid leverans. Nu hoppas jag verkligen det ligger mycket sanning i det gamla uttrycket "Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge..." ;)
 
Idag kom också mina 4 Tondonia Rosé. Men också min Telmo Rodriguez O Diviso som jag klickade hem från en webblansering den 1/11 men då inte fick eftersom flera flaskor hade varit defekta vid leverans. Nu hoppas jag verkligen det ligger mycket sanning i det gamla uttrycket "Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge..." ;)
Alltid. Den som väntar på nått gott väntar alltid för länge
 

LeChat

Medlem
5E465049-FA4A-4453-AC60-97AF338ECF91.jpeg

Beställning hämtad!

2013 Casanova di Neri Brunello di Montalcino: Bra producent!

2013 Altesino Brunello di Montalcino Montosoli: Höga poäng brukar få den här effekten. Man köper.

2016 Altesino Rosso IGT: Kul att se vad man får för 139:- Här flyger nog korken på direkten. Blir bra till kvällens Carbonara.
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Efter att blivit helt lyrisk över kända kaliforniska firman Rhys andrasortering Alesia, med Pinot Noir och Chardonnay från Anderson Valley och en Pinot Noir från något varmare Santa Cruz, köpte jag en trio förstaviner att lägga i källaren; Pinot Noir från Bearwallow och Alpine samt Chardonnay från Horseshoe. Samtliga sex viner finns att tillgå i BS courtesy of Terrific Wines AB som vid en första anblick på sidan verkar ha ett riktigt intressant knippe producenter de representerar.
Systemets Bearwallow Pinot Noir är från 2014 så om jag förstår WA m fl rätt så kommer den att vara från samma rankor som den Rhys Alesia Anderson Valley från 2016 som du benämnde som ”andrasorteringen” eftersom de från 2016 gjort om Alesia till ett ”appelationsvin” från vingården Bearwallow (jfr första noten på https://m.klwines.com/p/i?i=1345874).

Tack för tips. Att nämnda pinot noirer har påtaglig pinositet och undervegetation låter intressant eftersom det är prioritet för mig, även om det inte var skyhöga betyg du satte på 2016-vinerna. Du gav Anderson Valley-vinet en lite högre ”drick nu”-rekommendation så jag tror jag beställer en sådan. (Men Jeb Dunnuck rejtar Santa Cruz-varianten betydligt högre - gah!) Eftersom 2016 verkar vara en riktig bra årgång kanske man kan kasta sig över förstavinerna om ngt år om andravinet slår an en sträng även på min lyra.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Efter att blivit helt lyrisk över kända kaliforniska firman Rhys andrasortering Alesia, med Pinot Noir och Chardonnay från Anderson Valley och en Pinot Noir från något varmare Santa Cruz, köpte jag en trio förstaviner att lägga i källaren; Pinot Noir från Bearwallow och Alpine samt Chardonnay från Horseshoe. Samtliga sex viner finns att tillgå i BS courtesy of Terrific Wines AB som vid en första anblick på sidan verkar ha ett riktigt intressant knippe producenter de representerar.
Provade Rhys Alpine och Rhys Bearwallow, både årgång 2014 på Discover California Wines igår där jag satte Bearwallow högre. Alesia 2016 Santa Cruz Mountains var mycket bra den med.
 
Systemets Bearwallow Pinot Noir är från 2014 så om jag förstår WA m fl rätt så kommer den att vara från samma rankor som den Rhys Alesia Anderson Valley från 2016 som du benämnde som ”andrasorteringen” eftersom de från 2016 gjort om Alesia till ett ”appelationsvin” från vingården Bearwallow (jfr första noten på https://m.klwines.com/p/i?i=1345874).

Tack för tips. Att nämnda pinot noirer har påtaglig pinositet och undervegetation låter intressant eftersom det är prioritet för mig, även om det inte var skyhöga betyg du satte på 2016-vinerna. Du gav Anderson Valley-vinet en lite högre ”drick nu”-rekommendation så jag tror jag beställer en sådan. (Men Jeb Dunnuck rejtar Santa Cruz-varianten betydligt högre - gah!) Eftersom 2016 verkar vara en riktig bra årgång kanske man kan kasta sig över förstavinerna om ngt år om andravinet slår an en sträng även på min lyra.
:)allt över 90 är bra grejer i min bok! Du kan inte gå fel. Lufta gärna.
Provade Rhys Alpine och Rhys Bearwallow, både årgång 2014 på Discover California Wines igår där jag satte Bearwallow högre. Alesia 2016 Santa Cruz Mountains var mycket bra den med.
Bearwallow var absolut bäst av pinoterna igår. Alpine var stängd, liknade litet PN från Farr i unga år. Har nog materialet att bli riktigt bra med litet ålder. Horseshoe Chardonnay var också toppen. Alla tre Alesia-vinerna var finfina.
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 16194
Senaste inköpet av årgång 2008. de Venoge Louis XV.
Har faktiskt en sån i mina samlingar, fast en 1996, trots mitt svala intresse är Champagne delen rätt stor.
Nån Champagne älskare som vill byta? Ett intressant rött kan vara av intresse. Förövrigt togs bilden utan blixt.
Den är inte så mörk i färgen som bilden antyder. Har legat i min källare som beroende av årstid pendlar mellan 9-11 grader. Finns förövrigt mer för den som gillar Champagne med ålder. Jag byter gärna..
image.jpeg
 
Last edited by a moderator:

Skrutt

Medlem
Systemets Bearwallow Pinot Noir är från 2014 så om jag förstår WA m fl rätt så kommer den att vara från samma rankor som den Rhys Alesia Anderson Valley från 2016 som du benämnde som ”andrasorteringen” eftersom de från 2016 gjort om Alesia till ett ”appelationsvin” från vingården Bearwallow (jfr första noten på https://m.klwines.com/p/i?i=1345874).

Tack för tips. Att nämnda pinot noirer har påtaglig pinositet och undervegetation låter intressant eftersom det är prioritet för mig, även om det inte var skyhöga betyg du satte på 2016-vinerna. Du gav Anderson Valley-vinet en lite högre ”drick nu”-rekommendation så jag tror jag beställer en sådan. (Men Jeb Dunnuck rejtar Santa Cruz-varianten betydligt högre - gah!) Eftersom 2016 verkar vara en riktig bra årgång kanske man kan kasta sig över förstavinerna om ngt år om andravinet slår an en sträng även på min lyra.
Efter lite noggrannare läsning har jag förstått det som att det "nya" Alesia Anderson Valley från 2016 är just andrasorteringen från vingården Bearwallow, som Omar antydde. Jag blev lite förvirrad av att tidigare årgångar av Alesia inte kom från endast Bearwallow utan flera vingårdar. Rätt ska väl vara rätt om någon bryr sig.
 
Toppen