Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Christer J

Medlem
Så en stor och en liten, med passande litteratur. Baksidetexten på Kulan är poetiskt, ja, medryckande. Av den att döma så borde detta vin vara bland de bästa man druckit. Både nu och om 10 år.
Kommer att figurera i en provning snart.
IMG_6283.JPG

IMG_6287.JPG

"Premium Grand Cru grapes"? Vad betyder det? De bästa av det bästa druvorna?
Leverantör: Vinoliv Import AB
Producent: Chanoine Frères
Detta enligt systembolaget.
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
Så en stor och en liten, med passande litteratur. Baksidetexten på Kulan är poetiskt, ja, medryckande. Av den att döma så borde detta vin vara bland de bästa man druckit. Både nu och om 10 år.
Kommer att figurera i en provning snart.
Visa bifogad bild 16543
Visa bifogad bild 16544
Inköpet av den där lilla flaskan förpliktigar ju nu en ordentlig empirisk genomgång av innehållet, samt en skriftlig redovisning @Christer J !
 

Christer J

Medlem
Eller så saknas det ett tecken eller ord. Förslagsvis & eller "and". En del av druvorna kom ju från Mailly & Le Mesnil.

Alternativt slank bara Premium med :)

Kanske ett medvetet marknadsföringsdrag (för att vi är så lättlurade) som går hem i stugorna.
Jag ställer mig tvivlande till sanningshalten i meningen "A high-class champagne known for its silky texture and seamless harmony", jag menar högklassig och redan känd?
Jag tycker man ska köra Uppdrag granskning på detta, kartlägga hela processen och visa oss hur det går till i verkligheten. Jag tror det är Chanoine Frères vin Tsarine med lite mer Pinot Noir i.
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/tsarine-7793401
 

chambertin

Medlem
Kanske ett medvetet marknadsföringsdrag (för att vi är så lättlurade) som går hem i stugorna.
Jag ställer mig tvivlande till sanningshalten i meningen "A high-class champagne known for its silky texture and seamless harmony", jag menar högklassig och redan känd?
Jag tycker man ska köra Uppdrag granskning på detta, kartlägga hela processen och visa oss hur det går till i verkligheten. Jag tror det är Chanoine Frères vin Tsarine med lite mer Pinot Noir i.
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/tsarine-7793401

Så en stor och en liten, med passande litteratur. Baksidetexten på Kulan är poetiskt, ja, medryckande. Av den att döma så borde detta vin vara bland de bästa man druckit. Både nu och om 10 år.
Kommer att figurera i en provning snart.
Visa bifogad bild 16543
Visa bifogad bild 16544
"Premium Grand Cru grapes"? Vad betyder det? De bästa av det bästa druvorna?
Leverantör: Vinoliv Import AB
Producent: Chanoine Frères
Detta enligt systembolaget.

Måste vara superbra eftersom det till och med är Richard Juhlin som gör vinet enligt kändisbloggerskan Isabella Löwengrip. Visa bifogad bild 16545

Står ju Maison Burtin på etiketten så Chanoine som det står på SBs hemsida är ju lite missvisande i så fall men det rätta borde kanske vara Rikard Juhlin då enligt Isabel Löwengrip.:D
LANSON-BCC is a group built around seven Houses that produce Champagne wines, created and led by Champagne families.

The Group unites together outstanding Houses, renowned for their unique wines and benefiting from the effective fit between their customer segments. The blend of ancestral know-how and leading-edge technical capabilities, creative independence and rational synergies enables each one of its Houses to develop its performances, ensuring the LANSON-BCC Group’s sustainability.

- Champagne Lanson, prestigious House founded in 1760, Reims, distributed 80% internationally.

- Champagne Chanoine Frères, house founded in 1730, wines intended primarily for the European mass retail market (Chanoine brand), reputed above all for its famous Tsarine Cuvee

- Champagne Boizel, house founded in 1834, Epernay, French mail-order market leader, with wines distributed in the traditional sector for international markets.

- Maison Burtin, Epernay, a European mass retail supplier and owner of the Besserat de Bellefon brand, distributed through traditional networks (restaurants, wine stores).

- Champagne De Venoge, house founded in 1837, Epernay, sold on selective retail markets, notably with its Louis XV grande cuvee.

- Champagne Philipponnat, Maison fondée en 1910, Mareuil sur Aÿ, which owns the prestigious Clos des Goisses, with wines also available on selective retail markets as well as in leading international restaurants.

- Champagne Alexandre Bonnet, Les Riceys, owner of a vast vineyard and whose wines are marketed in traditional sectors.
 

Christer J

Medlem
Står ju Maison Burtin på etiketten så Chanoine som det står på SBs hemsida är ju lite missvisande i så fall men det rätta borde kanske vara Rikard Juhlin då enligt Isabel Löwengrip.:D
Nu ringde jag i alla fall till importören VinOliv och pratade med Tom, som visste att producenten (vad nu det betyder) är Chanoine Freres på deras plantage i Reims, motsvarande svenska Marabou i Upplands Väsby socken. https://u.to/P50ZFQ
Degorgering och var druvorna kommer ifrån (exakt) skulle han återkomma om.
Så det är ju spännande allting.
 

Sörplarn

Medlem
Så en stor och en liten, med passande litteratur. Baksidetexten på Kulan är poetiskt, ja, medryckande. Av den att döma så borde detta vin vara bland de bästa man druckit. Både nu och om 10 år.
Kommer att figurera i en provning snart.
Visa bifogad bild 16543
Visa bifogad bild 16544
"Premium Grand Cru grapes"? Vad betyder det? De bästa av det bästa druvorna?
Leverantör: Vinoliv Import AB
Producent: Chanoine Frères
Detta enligt systembolaget.

HAMMERFALL - TEMPLAR CUVEE JOACIM CANS 2008
Type of Beverage: Champagne
Origin: France
Vintage: 2008
Volume: 750 ml
Alc.vol. 12,5%
Grapes: 100 % Chardonnay
Producer: Hatt et Söner
https://www.brandsforfans.se/bff/th...ne-premier-cru-templar-cuvee-joacim-cans.html

Kändis prövning skumpa!?
 

chambertin

Medlem
Nu ringde jag i alla fall till importören VinOliv och pratade med Tom, som visste att producenten (vad nu det betyder) är Chanoine Freres på deras plantage i Reims, motsvarande svenska Marabou i Upplands Väsby socken. https://u.to/P50ZFQ
Degorgering och var druvorna kommer ifrån (exakt) skulle han återkomma om.
Så det är ju spännande allting.
:D
Tryggt att veta att Maison Burtin har koll på exakt var druvorna kommer ifrån.
Med tanke på texten på baksidesetiketten så blir ju nästa nivå på ursprung vingårdsläge då.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag lyckades klicka hem en Cristal 2009 magnum idag. Är det värt att hämta ut den med tanke på att priset kändes ganska likt "övriga världen". Hur är den årgången i dryckesväg?
 
Toppen