Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

namkrad

Medlem
Dagens inköp från SB.
Dumenil 2008. Finns inte så mycket info, nån som provat ännu?
AFC74762-1048-4D48-8905-8ABAB43F5CA7.jpeg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det är vad jag hoppas på, är lite ny på Rioja men har köpt på mig senaste månaderna i Tondoniahysterin. Väntar på tillfällen för att börja prova...
Ska du börja med rioja, så tycker jag att du ska ta med en Muga från samma släpp. Jag tyckte att den var klart bättre än Tondonia på Systembolagets provning, men det kan bero på att jag föredrar den stilen.
 

BallyJ

Medlem
Ska du börja med rioja, så tycker jag att du ska ta med en Muga från samma släpp. Jag tyckte att den var klart bättre än Tondonia på Systembolagets provning, men det kan bero på att jag föredrar den stilen.
Tack för tipset, då får det bli några flaskor nästa vecka:D
 

Skrutt

Medlem
Ska du börja med rioja, så tycker jag att du ska ta med en Muga från samma släpp. Jag tyckte att den var klart bättre än Tondonia på Systembolagets provning, men det kan bero på att jag föredrar den stilen.
Då blev jag, som inte heller är någon Rioja-fantast (än), nyfiken på hur Muga-vinet som är så ungt som från 2014 kan vara i klass med Tondonia från 2006.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Då blev jag, som inte heller är någon Rioja-fantast (än), nyfiken på hur Muga-vinet som är så ungt som från 2014 kan vara i klass med Tondonia från 2006.
Har druckit båda i närtid, dock inte vid samma tillfälle i provningssammanhang utan enskilt flaskvis.

Jag gillar båda mycket med heads up till Tondonia om man ska poppa idag. Mycket kraft, kropp och struktur i Muga, mer syra, komplexitet och elegans i Tondonia. Kvalitetsmässigt finner jag dem på ungefär samma nivå, men Muga har mest troligt en ljusare framtid med sin ungdomlighet. :)
 
Trådskapare
A
Ska du börja med rioja, så tycker jag att du ska ta med en Muga från samma släpp. Jag tyckte att den var klart bättre än Tondonia på Systembolagets provning, men det kan bero på att jag föredrar den stilen.

För röda håller jag Muga vassare. Köpte en Tondonia bara för att se om jag fortsatt har samma syn av deras stil. Den har allt för mycket uttorkad frukt för mig. Personligt, men runt 50-55cl av flaskan blev över. Vad gäller de vita sker det aldrig
 
Last edited:

Fredrik L

Medlem
Lonardos Taurasi är jag ute efter.

Du köpte den i Italien eller?
Beställde den från en liten italiensk butik med hemsida a là tidigt 2000-tal. Tror tyvärr att jag lade beslag på alla tillgängliga buteljer. De hade enbart en handfull av årgång 2004 och en 2005. Lonardo verkar riktigt svåra att få tag på i Europa tyvärr. Finns på hyllorna i vissa butiker i Italien, men inte hos några webbutiker. Säljer nog mycket till USA verkar det som, för där finns rätt mycket. Ibland har jag sett någon flaska hos någon brittisk butik, men med det höga pundet och hög frakt från Storbritannien så är det kanske inte värt det.

Om jag hittar någon kran ska jag försöka komma ihåg att kolla med dig.
 

Magikern

Medlem
Beställde den från en liten italiensk butik med hemsida a là tidigt 2000-tal. Tror tyvärr att jag lade beslag på alla tillgängliga buteljer. De hade enbart en handfull av årgång 2004 och en 2005. Lonardo verkar riktigt svåra att få tag på i Europa tyvärr. Finns på hyllorna i vissa butiker i Italien, men inte hos några webbutiker. Säljer nog mycket till USA verkar det som, för där finns rätt mycket. Ibland har jag sett någon flaska hos någon brittisk butik, men med det höga pundet och hög frakt från Storbritannien så är det kanske inte värt det.

Om jag hittar någon kran ska jag försöka komma ihåg att kolla med dig.

Jag vore tacksam om du gjorde det. Jag har hört lovord om hans toppviner. Taurasi är underskattat och jag är inte ett smack förvånad om topproducenterna höjer sina priser rejält om några år.
 

Skrutt

Medlem
Har druckit båda i närtid, dock inte vid samma tillfälle i provningssammanhang utan enskilt flaskvis.

Jag gillar båda mycket med heads up till Tondonia om man ska poppa idag. Mycket kraft, kropp och struktur i Muga, mer syra, komplexitet och elegans i Tondonia. Kvalitetsmässigt finner jag dem på ungefär samma nivå, men Muga har mest troligt en ljusare framtid med sin ungdomlighet. :)
 

Fredrik L

Medlem
Jag vore tacksam om du gjorde det. Jag har hört lovord om hans toppviner. Taurasi är underskattat och jag är inte ett smack förvånad om topproducenterna höjer sina priser rejält om några år.
Det är faktiskt en hon som gör vinerna - Antonella Lonardo. Och visst, jag hör av mig om jag hittar något sätt att få tag på dem. Annars är det enligt mig Luigi Tecce som är den absolut största stjärnan. I två blindprovningar i rad som jag har hållt i har hans vin utklassat de andra Taurasivinerna.
 
Toppen