Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

n_micke

Medlem
116B56F6-E3A5-447A-AE55-1DD95C43912A.jpeg 9FABDCF5-D411-4958-9D7E-0F2B9302FCF9.jpeg

Känner att jag börjar halka åter mot Frankrike i mina nybörjaräventyr. Det börjar även kana väldigt mot Champagne i tankar. Min plånbok gråter, men det är väl bara början på en välsmakande fattig spiral.
 

Elvis

Medlem
Fick hem lite blandade odlarskumpor idag:
3 fl De Sousa Mycorhize (basår 2014)
1 fl Marie-Courtin Concordance 2014
1 fl Marie-Courtin Éloquence 2014
2 fl Tarlant Cuvée Louis (basår 2000)
1 fl Larmand-Bernier Terre de Vertus
2 fl Vilmart Cellier Rubis 2009

Är det förresten någon som vet om De Sousa Mycorhize är ett rent årgångsvin? Det är inte årgångsdeklarerat men jag har svårt att tro att en biodynamisk odlare skulle använda reservviner till ett så här speciellt vin (total produktion bara 1200 flaskor).
 

Hardolph

Medlem
Är det förresten någon som vet om De Sousa Mycorhize är ett rent årgångsvin? Det är inte årgångsdeklarerat men jag har svårt att tro att en biodynamisk odlare skulle använda reservviner till ett så här speciellt vin (total produktion bara 1200 flaskor).

I boken "Champagne vinet och odlarna", så står det så här: "Han har lanserat en ny cuvée som han kallar Mycorhize. Det är en extra brut med en mogen, rik och komplex karaktär. Druvorna är 100% chardonnay ifrån Avize, från en sluttning där han bearbetar jorden med hästdragen plog. Det gör stor skillnad säger han. "Hästen kompakterar inte marken som en traktor". Druvorna vinifieras separat. Han ska studera vinet över en tioårsperiod för att se om vinets mineralitet förändras över tiden. Han ska göra 3500 flaskor varje år och sedan ha en vertikalprovning om tio år. Reservvinet kommer att utjämna skillnaderna mellan åren"
 

Vingubben

Medlem
med sprucket vax?
Japp, gissar att dessa flaskor aldrig skickades tillbaka till leverantören. Dock är korkarna helt torra och utan några indikationer på läckage (vilket var den angivna anledningen till att man inte levererade förra året) så det är bara att hoppas dom är OK.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Japp, gissar att dessa flaskor aldrig skickades tillbaka till leverantören. Dock är korkarna helt torra och utan några indikationer på läckage (vilket var den angivna anledningen till att man inte levererade förra året) så det är bara att hoppas dom är OK.
Mina ser likadana ut, både La Falcoeira 'A Capilla' och As Caborcas. Verkar vara ett generellt fel på 2015
 

Adamanko

Medlem
Japp, gissar att dessa flaskor aldrig skickades tillbaka till leverantören. Dock är korkarna helt torra och utan några indikationer på läckage (vilket var den angivna anledningen till att man inte levererade förra året) så det är bara att hoppas dom är OK.
Det är bara att säga grattis! Att du slipper vaxhelv-tet. ;)
 

Trydebull

Medlem
Igår var jag och hämtade ut ett gäng beställningar (var ju "tvungen" att lägga veckopengen på någonting när nu småpartisläppet var lite mindre intressant).

Jag har gjort fem försök själv och två via mitt lokala SB att beställa Le Pavillon. Samtliga sju ordrar blev makulerade. Så jag hade gett upp hoppet och trodde att de sålt slut - trots att de fortfarande stod som beställningsbara på hemsidan. Mailade leverantören men det är inte direkt en av de mer kundvänliga importörerna vi pratar om i det här fallet så jag har inte fått svar på tre mail under sammanlagt ca tio dagar... De kommer inte att klara sig om SB en dag inte skulle finnas mer...

Nåja. MYCKET förvånad blir jag när en av mina kända ansikten på "mitt" bolag möter upp mig och säger "du, dina Chapoutier har f-n i mig kommit"!

Någon som upplevt samma behandling från Lively? De måste ha haft någon sorts koll för annars hade de ju skickat alla beställningarna ändå... 42 flaskor hade jag dock fått svårt att lösa ut utan höjd veckopeng... Så det var väl bra att de hade "lagom fel"... Eller något....
 

BallyJ

Medlem
Igår var jag och hämtade ut ett gäng beställningar (var ju "tvungen" att lägga veckopengen på någonting när nu småpartisläppet var lite mindre intressant).

Jag har gjort fem försök själv och två via mitt lokala SB att beställa Le Pavillon. Samtliga sju ordrar blev makulerade. Så jag hade gett upp hoppet och trodde att de sålt slut - trots att de fortfarande stod som beställningsbara på hemsidan. Mailade leverantören men det är inte direkt en av de mer kundvänliga importörerna vi pratar om i det här fallet så jag har inte fått svar på tre mail under sammanlagt ca tio dagar... De kommer inte att klara sig om SB en dag inte skulle finnas mer...

Nåja. MYCKET förvånad blir jag när en av mina kända ansikten på "mitt" bolag möter upp mig och säger "du, dina Chapoutier har f-n i mig kommit"!

Någon som upplevt samma behandling från Lively? De måste ha haft någon sorts koll för annars hade de ju skickat alla beställningarna ändå... 42 flaskor hade jag dock fått svårt att lösa ut utan höjd veckopeng... Så det var väl bra att de hade "lagom fel"... Eller något....
Då blev det 6 flaskor för dig alltså;)
 
Toppen