Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Stefan J

Medlem
2008 bunkringen har satt djupa spår i plånboken men med en dåres envishet fortsätter jag :) Vi börjar väl närmas oss slutet i alla fall även om det finns ett gäng som skall inhandlas så bara bita ihop och kämpa vidare :)

Ett par lådor LGA08 kändes som man bör ha så det blev det.

LGA08_5.jpg



Vid mitt första besök i Reims 2016 hade jag ingen koll på något egentligen så man var ett perfekt byte för försäljare. I en butik blev jag rekommenderad några odlare jag aldrig hört talas om men killen gjorde ett seriöst och uppriktigt intryck. Med facit i hand var det riktigt bra att jag lyssnade på honom. Bland de han tipsade om var Benoit Laheye så en 2008 fick följa med hem. Den konsumerade ganska kort efter hemkomst och gillade den verkligen . Bommade sedan att följa upp men sprang på en sendeggad (december 2018) som precis släppts så fick bli fem sådana. har köpt lite 2012 från Laheye sedan tidigare (Vintage och Violine ).


Benoit_laheye_1.jpg



Jacquesson är en av mins absoluta favorit producenter så Lieux-Dits 2008 släppet var ett av de viktigaste för mig i år. Några Ay Vauzelle Terme och Avize Champ Cain har hittat hem. Noterna från evenemanget på Franska Ambassaden lät som ljuv musik vad gäller Champ Cain och Vauzelle Terme skall väl inte heller vara så pjåkiga hoppas jag ;)


Jacquesson_AY_VT_1.jpg


Jacquesson_AVIZE_CC_1.jpg



Nu blir det till att slicka såren ett tag, ligga lågt med inköpen och ta ny sats framöver. Nästa släpp som jag ser fram emot är Egly-Ouriet 2008 till hösten (?) men skall väl vara med och hacka lite i övrigt också ;)
 
Last edited:

Stefan J

Medlem
Hmmm, i hastigheten glömde jag att jag även inhandlat lite Bonnaire. Har bara haft möjligheten att testa Bonnaire vid ett fåtal tillfällen men gillat det. Missade 2008 då jag kom för sent in i matchen men såg att de släppte en 2008 Trilogie Collection så eftersom jag hade ångan uppe fick det bli två sådana lådor. Baksidan ser ut så här vad gäller det som beskriver skillnaden mellan dem.

Bonnaire_1 (2).jpg

Bonnaire_2 (2).jpg

Bonnaire_3.jpg
 

LarsW

Medlem
Hmmm, i hastigheten glömde jag att jag även inhandlat lite Bonnaire. Har bara haft möjligheten att testa Bonnaire vid ett fåtal tillfällen men gillat det. Missade 2008 då jag kom för sent in i matchen men såg att de släppte en 2008 Trilogie Collection så eftersom jag hade ångan uppe fick det bli två sådana lådor. Baksidan ser ut så här vad gäller det som beskriver skillnaden mellan dem.
Kul!:)
Har gluttat lite på den där lådan. Var hittade du den? Har varit priset som avskräckt lite då jag har hyfsat gott om vanliga 2008 från Bonnaire.
 

Stefan J

Medlem
Kul!:)
Har gluttat lite på den där lådan. Var hittade du den? Har varit priset som avskräckt lite då jag har hyfsat gott om vanliga 2008 från Bonnaire.

Självklart har forumets positiva inställning till Bonnaire bidragit till att jag valde att köpa dessa :)

Jag köpte dem här
https://www.premiersgrandscrus.com/...ogie-collection-2008-champagne-grand-cru.html
Det är möjligt att priset är i överkant, speciellt om man sitter på ett gäng 2008 sedan tidigare kan jag förstå om man tvekar, men jag hade inga och med tanke på vad jag lagt ut under april kändes det som dessa "försvann i mängden" och jag var sugen så valde jag att köpa.

I andra sammanhang har jag ibland velat göra optimala affärer från ett ekonomistiskt perspektiv som gjort att jag gått miste om den trots att jag velat haft det som det gällde. Har ibland känts dumsnålt och ångrat mig. Jag är en vanlig knegare så spelar under de villkoren ekonomiskt men har med tiden börjat omvärdera saker i takt med stigande ålder och är det något jag känner att jag vill ha så köper jag det även om det kanske är någon/några hundring i överkant så länge det inte är ett orimligt pris.
 

LarsW

Medlem
Självklart har forumets positiva inställning till Bonnaire bidragit till att jag valde att köpa dessa :)

Jag köpte dem här
https://www.premiersgrandscrus.com/...ogie-collection-2008-champagne-grand-cru.html
Det är möjligt att priset är i överkant, speciellt om man sitter på ett gäng 2008 sedan tidigare kan jag förstå om man tvekar, men jag hade inga och med tanke på vad jag lagt ut under april kändes det som dessa "försvann i mängden" och jag var sugen så valde jag att köpa.

I andra sammanhang har jag ibland velat göra optimala affärer från ett ekonomistiskt perspektiv som gjort att jag gått miste om den trots att jag velat haft det som det gällde. Har ibland känts dumsnålt och ångrat mig. Jag är en vanlig knegare så spelar under de villkoren ekonomiskt men har med tiden börjat omvärdera saker i takt med stigande ålder och är det något jag känner att jag vill ha så köper jag det även om det kanske är någon/några hundring i överkant så länge det inte är ett orimligt pris.
Jag tror att du gjort ett bra köp! Även om de kostar mer än vanliga vintage så är de inte överprisade. Det är de vanliga som är underprisade... ;)

Och när jag skrev att priset avskräckte så beror det mer på att det är så mycket annat jag vill ha och då måste man prioritera, och mitt utgångsläge var ju lite annorlunda.
 

Stefan J

Medlem
Jag tror att du gjort ett bra köp! Även om de kostar mer än vanliga vintage så är de inte överprisade. Det är de vanliga som är underprisade... ;)

Och när jag skrev att priset avskräckte så beror det mer på att det är så mycket annat jag vill ha och då måste man prioritera, och mitt utgångsläge var ju lite annorlunda.

Jag kände mig nöjd med mitt köp innan och nu känns det ännu bättre när Bonnaire experten ger sitt bifall ;)
Japp, utgångsläget spelar såklart roll !
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag kände mig nöjd med mitt köp innan och nu känns det ännu bättre när Bonnaire experten ger sitt bifall ;)
Japp, utgångsläget spelar såklart roll !
Bonnaire´s Trisslåda är ett suveränt köp, otroligt fascinerande att prova samma vin med tre olika tillverkningstekniker speciellt som Bonnaire behärskar och använder samtliga tre i något av sina viner. Kan man dessutom skaffa fram en flaska av årgångsvinet får man insikt i dosagens påverkan.
 
Du minns rätt :). Jag har redan druckit en flaska och har 1 kvar. Tillgänglig redan nu och inte mycket motstånd där. Det var min vän Andree som är somm på the sparrow som tipsade om denna barolo.
 

FredrikC

Medlem
Det var med Viking Line Amorella. Tyvärr var det euro på båten så fick pröjsa 1330kr... när jag åkte Viking Line Cinderella i mars fick jag betala 1149kr. Båda båtarna åker från Stockholm.
Fasen nu skulle svärfar åka Silja men där låg den på 139 Euro så det blev drygt 100kr billigare än bolaget bara.. Verkar vara viking line man ska satsa på då.
 

Jonas Sand

Medlem
Gjorde mitt första Cavisteköp (101) för ett tag sedan. Jag är en sucker för Sancerre på sommaren så jag ser fram emot dessa. Någon mer som köpte? Tänkte ni hålla något på dem eller ryker de till midsommar?
 

Attachments

  • BA442687-7CDF-4A3D-A400-58EE46060D8C.jpeg
    BA442687-7CDF-4A3D-A400-58EE46060D8C.jpeg
    45,1 KB · Visningar: 245

john b

Medlem
Gjorde mitt första Cavisteköp (101) för ett tag sedan. Jag är en sucker för Sancerre på sommaren så jag ser fram emot dessa. Någon mer som köpte? Tänkte ni hålla något på dem eller ryker de till midsommar?

Köpte två lådor i år och förra året.
Ffa för Roséns skull. Den var fantastisk.
Silex håller jag lite på. De andra tycker jag bara är tuta och köra på.
 
Toppen