Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Druvan

Medlem
  • 2x 2017 Katharina Wechsler Riesling Trocken.
  • 2x 2015 Kanonkop Paul Sauer.
  • 1x 2015 Ornellaia. Finns två kvar i PK-Huset, skynda fynda! Artnr 9532401
  • 1x 2015 G.D. Vajra Barolo Albe. Nya årgången som hart anlänt till vissa butiker. Notera att det är den riktiga etiketten och inte svenne versionen?
  • 1x Pertois-Lebrun Instant Brut.
  • 1x 2008 Bollinger LGA.
Vin.png
 

Sigdarve

Medlem
Inget som imponerar på någon här förmodligen. En flaska Pommery Apanage BdB. Inte druckit Pommery sedan nyårsafton 1982, då jag köpte champagne för första gången. Varför står det Apanage på bolans hemsidan, men inte på flaskan eller kartongen? Köpte flaskan på SB i Hemse. Kan det vara en utgåva som kom före Apange som de har?
 

Silex

Medlem
Någon som lyckades beställa några Gonon St-Joseph idag? Skulle släppas kl 10, men jag fick bara "tillfälligt slut" meddelande.
 

Gradin

Medlem
Någon som lyckades beställa några Gonon St-Joseph idag? Skulle släppas kl 10, men jag fick bara "tillfälligt slut" meddelande.

Lyckades lägga en beställning igår som blev bekräftad men nu är makulerad...
Tror problemet nu var att ingen tid var satt på lanseringen från Systembolagets sida, utan man kunde lägga beställning 09.50 förmodligen och om den då bekräftas 10min senare så kom man i mål.
 
Last edited:

Gradin

Medlem
"Vi ber om ursäkt för problem med beställning av Saint Joseph Rouge från Gonon. Systembolaget har tekniska problem och alla ordrar har makulerats. Vi har därför beslutat oss att skjuta på dagens släpp.
Från och med torsdag 9 maj kommer samtliga 168 flaskor finnas tillgängliga för beställning. Systembolaget kan inte ge något exakt klockslag. "
 

Nyllet

Medlem
Johan Lidby Vinhandels vinklubb som skickat ut mailet om "hemligt" släpp av Gonon.

Där ser man! Spännande med hemliga släpp, det leder till en hel del följdfrågor. Hur fungerar det rent praktiskt? Hur kan leverantörer släppa viner utan att det syns i systembolagets databas? Beställer man via SB eller via leverantören? Vilka vinklubbar har roliga sortiment som man bör ha lite koll på?
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Ni som har bra koll, är Gonon något man ska köpa? Tänker 2-3 flaskor. Har dålig koll på rödpang.
 

Silex

Medlem
Ni som har bra koll, är Gonon något man ska köpa? Tänker 2-3 flaskor. Har dålig koll på rödpang.
Jag tycker det. Det är en producent som gått upp mycket i pris, men det finns också skäl till det och jag tror priserna kommer fortsätta stadigt uppåt. Tycket det är bättre än många erkända och betydligt dyrare viner från andra delar av norra Rhone. Gonon har tyvärr blivit svåra att få tag på nu och priset är fortfarande bra i Sverige, så jag tycker att du skall plocka upp ett par flaskor om du kan.
 

Silex

Medlem
Där ser man! Spännande med hemliga släpp, det leder till en hel del följdfrågor. Hur fungerar det rent praktiskt? Hur kan leverantörer släppa viner utan att det syns i systembolagets databas? Beställer man via SB eller via leverantören? Vilka vinklubbar har roliga sortiment som man bör ha lite koll på?
Man får ett mail med info om artikelnumret som man sedan använder i en helt vanlig beställning via SB. Vinet är annars inte sökbart i SB-databasen så att ingen "hittar det av misstag". Finns ju massor av maillistor att skriva upp sig på, men inte alla som skickar ut "hemliga" artikelnummer. Finns säkert de som har bättre koll än jag. Just Johan Lidby tycker jag dock har en del sådana inklusive t ex Raveneau, Gonon etc.
 

Gradin

Medlem
Där ser man! Spännande med hemliga släpp, det leder till en hel del följdfrågor. Hur fungerar det rent praktiskt? Hur kan leverantörer släppa viner utan att det syns i systembolagets databas? Beställer man via SB eller via leverantören? Vilka vinklubbar har roliga sortiment som man bör ha lite koll på?

Vinklubbarna för respektive vinhandlare skickar ut Nyhetsbrev,vissa oftare än andra med ibland hemliga artikelnummer på oftast begränsat allokerade produkter eller ibland äldre årgångar osv av vissa viner.
I detta nyhetsbrev står oftast som följande ur detta släpp: "Art.nr. 73331, pris 499 kr (168 flaskor)
OBS! Vinet finns tillgängligt för beställning från och med 7 maj kl. 10.00.
Begränsad beställning om max sex flaskor per person. Order med fler än sex flaskor makuleras."

Man beställer detta som en helt vanlig beställning.
De vinklubbar jag följt flitigast är Lidby och Vinunic, Vinunic har även en Guld-klubb för strax under tusenlappen om året för att vara med ,då även chansen till en allokering i DRC-lotteriet är möjligt.
Lidby tycker jag dock har roligare viner och släpp.
 

Elvis

Medlem
Fick hem några lådor Charles Heidsieck Brut Reserve från Frankrike idag, båda flaskor och magnum. Mycket spännande att öppna kartongerna och se vilka basår jag fick och det blev 2012 för båda flaskstorlekarna.
 

LarsW

Medlem
Fick hem några lådor Charles Heidsieck Brut Reserve från Frankrike idag, båda flaskor och magnum. Mycket spännande att öppna kartongerna och se vilka basår jag fick och det blev 2012 för båda flaskstorlekarna.
Bra pris på magnum?
Skaffat vanliga men är lite sugen på ngr magnum till källaren.
 
ibland står stjärnorna rätt. sov som vanligt vid ratten när det var dags för litet olika släpp senaste tiden. Gick in litet väl sent en torsdagskväll och fick både tilldelning på mina köplatser samt lyckades tydligen träffa ett kort fönster där det släpptes på av tidigare slutsålda grejer. Bl a litet bourgogne på tips av @Patrik Sellin och kanonkop på tips av @Mattias Schyberg samt min eviga favorit tahbilk Marsanne. Slank kanske med någon Delas också...
 

sunqan

Vinös
"Vi ber om ursäkt för problem med beställning av Saint Joseph Rouge från Gonon. Systembolaget har tekniska problem och alla ordrar har makulerats. Vi har därför beslutat oss att skjuta på dagens släpp.
Från och med torsdag 9 maj kommer samtliga 168 flaskor finnas tillgängliga för beställning. Systembolaget kan inte ge något exakt klockslag. "
Det bara måste vara systembolagets nya uppgraderade ehandelsplattform som är orsaken - en bättre upplevelse helt enkelt.

Det ska vara spännande att handla på detaljistbolaget.
 
Toppen