Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sigdarve

Medlem
Har druckit tre st 163 å de har varit gudomliga. Det som är med Krug GC är att det är blandat så många olika årgångar och just i denna är det 183 olika viner från tolv olika år. De äldsta är från 1990 och yngsta från 2007.
Krug GC is the shit helt enkelt!
Okey. Ser fram emot min första Krug. När tror du Vintage 2006 kommer och vad kommer den att kosta?
 

fluff

Medlem
Tack till @Johan Blom som möjliggjode det här inköpet.

20190605_082616.jpg
 

Sigdarve

Medlem
Henriot 2006 till på torsdag. Den första mogna årgångsskumpan för mig. Spännande.
Visa bifogad bild 17126
Smakar på den nu. Lite annan karaktär, än andra yngre skumpor jag druckit. Men risk för att bli tjatig, om jag inte redan är det, så undrar jag, hur kommer det sig att denna 2006 anses mogen, när andra skumpor från samma år, fortfarande bör lagras 10 år till för att vara på topp.
Henriot 2006 till på torsdag. Den första mogna årgångsskumpan för mig. Spännande.
Visa bifogad bild 17126
Smakar på den nu. Mogen nu och bör drickas nu, har jag läst. Vissa andra skumpor från samma år bör lagras mycket längre, för att nå topp läser jag. Champagne är ett vindistrikt, en tiondel så stort som Gotland ungefär. Kan det då vara stor skillnad på Grand Cru druvor och Premier Cru druvor, så att skumpor från samma år behöver lagra väldigt olika länge för att vara på topp?
 

john b

Medlem
Smakar på den nu. Lite annan karaktär, än andra yngre skumpor jag druckit. Men risk för att bli tjatig, om jag inte redan är det, så undrar jag, hur kommer det sig att denna 2006 anses mogen, när andra skumpor från samma år, fortfarande bör lagras 10 år till för att vara på topp.

Smakar på den nu. Mogen nu och bör drickas nu, har jag läst. Vissa andra skumpor från samma år bör lagras mycket längre, för att nå topp läser jag. Champagne är ett vindistrikt, en tiondel så stort som Gotland ungefär. Kan det då vara stor skillnad på Grand Cru druvor och Premier Cru druvor, så att skumpor från samma år behöver lagra väldigt olika länge för att vara på topp?

Jag gillade också 2006 Henriot.
Är mer än bara läge på vingården som avgör lagringspotential. Hur gamla stockarna är, hur försiktig pressning och från vilken pressning man samlat druvjuice samt hur de behandlats med avseende på fat (ek eller inte) är bara några av faktorerna som avgör. Vin är mer komplext än man tror, och champagne är riktigt lurigt ibland.
Du verkar väldigt intresserad, kanske köpa en bok för sammanhållen info snarare än bara enstaka forumtankar?
 
Toppen