Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

jrick

Medlem
Har du någon bok att rekommendera?
Peter Liem - Champagne. Nyligen släppt så väldigt aktuella uppgifter, följer också med fina kartor. Fokuserar dock på odlare snarare än stora hus. Väldigt inriktad på att förklara skillnaderna i terroir mellan olika delområden och byar i Champagne.
 

Michael_M0!

Medlem
Peter Liem - Champagne. Nyligen släppt så väldigt aktuella uppgifter, följer också med fina kartor. Fokuserar dock på odlare snarare än stora hus. Väldigt inriktad på att förklara skillnaderna i terroir mellan olika delområden och byar i Champagne.

Intressant, den kanske man skulle läsa!
Har för mig att han (amerikan) flyttat och bosatt sig i Champagne.
Han har också skrivit en bok om Sherry.
 

jrick

Medlem
Intressant, den kanske man skulle läsa!
Har för mig att han (amerikan) flyttat och bosatt sig i Champagne.
Han har också skrivit en bok om Sherry.
För en försmak kan du lyssna på podden I’ll drink to that och avsnittet där Peter Liem intervjuas. Stämmer att han bosatt sig där - för att jobba med boken tror jag.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Den satte jag som vinnare förra året mot ett gäng andra mer ”prestige” rosé. Mycket kompetent dricka, bra val!
Tack Thunberg!
Drack den i årgång 2011 som dåtiden blev "lyxrosé" som jag aldrig skulle köpa en flaska av. Dåtida pris 159:- ... Men skönt att en kan ändra på sig! :D
 

Jesper L

Medlem
Joseph Drouhin Vosne-Romanée 2013
Någon som testat denna?

upload_2019-6-8_16-24-41.jpeg



En låda Charles Heidsieck

upload_2019-6-8_16-25-36.jpeg



Och lite annat...

upload_2019-6-8_16-26-5.jpeg
 

Sigdarve

Medlem
Hämtade ut en pava DP 08 till idag. Sommeliern A U (googlade på hans namn) som jobbar i butiken, undrade när jag hade tänkt dricka den? Berättade först att jag redan hade två. Han undrade då, om jag redan druckit upp dem. Jag har inte rört dem än svarade jag. Men tänker nog dela en med brorsan i sommar.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hur menar du, stilmässigt är det väl knappast så?
Jag tycker mig känna likheterna i de vassare etna vinerna. Jag tog kanske i lite när jag sa en tiondel av pristet.. det indikerar flaskor kring 2500 spänn, och där är stilen inte lik.. Utan vanliga village bourgogner liknar i stil enligt mig.
 

Poussard

Medlem
Jag tycker mig känna likheterna i de vassare etna vinerna. Jag tog kanske i lite när jag sa en tiondel av pristet.. det indikerar flaskor kring 2500 spänn, och där är stilen inte lik.. Utan vanliga village bourgogner liknar i stil enligt mig.
Jag har fått intrycket att Etna-viner är strävare och mindre fatade, om man generaliserar. Sist jag fick en Etna blint gissade jag på Piemonte.
 
Toppen