Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jele

Medlem
Låt dem ligga 20 år så skall du se att de blir ändå bättre. Ssk den från Morgon bör gilla det.

Några 20 år kommer att bli ytterst svårt spara dessa om jag inte gräver ner dom någonstans. Känner redan att jag skulle köpt flera.

Med en ödmjukhet och som den novis jag är så var min spontana tanke dock att den flaskan Regnie 2016 jag redan hunnit öppna dracks väldigt bra nu. Frukten var väldigt härlig samtidigt som att det känns som ett otroligt välgjort vin som jag tänker även kan lagras. Det är väl också en smaksak antar jag. Det skulle vara intressant att prova en äldre årgång parallellt och jämföra en mer mogen gamay från samma område. Jag har egentligen aldrig druckit någon gamay med ålder som inte har så mycket frukt i sig.

Nu är bara frågan om Brouilly 2016 och Morgon 2016 är intressant att öppna i närtid för att se hur de är i nuläget, för att sedan spara en av varje för framtiden? Eller är det onödigt att öppna en av varje redan nu? Och hur länge hade ni sparat dessa minimum för att märka någon (positiv) skillnad i mognad? 20 år!? :/
 

gece

Man vänjer sig.
Några 20 år kommer att bli ytterst svårt spara dessa om jag inte gräver ner dom någonstans. Känner redan att jag skulle köpt flera.

Med en ödmjukhet och som den novis jag är så var min spontana tanke dock att den flaskan Regnie 2016 jag redan hunnit öppna dracks väldigt bra nu. Frukten var väldigt härlig samtidigt som att det känns som ett otroligt välgjort vin som jag tänker även kan lagras. Det är väl också en smaksak antar jag. Det skulle vara intressant att prova en äldre årgång parallellt och jämföra en mer mogen gamay från samma område. Jag har egentligen aldrig druckit någon gamay med ålder som inte har så mycket frukt i sig.

Nu är bara frågan om Brouilly 2016 och Morgon 2016 är intressant att öppna i närtid för att se hur de är i nuläget, för att sedan spara en av varje för framtiden? Eller är det onödigt att öppna en av varje redan nu? Och hur länge hade ni sparat dessa minimum för att märka någon (positiv) skillnad i mognad? 20 år!? :/
Lyssna inte alltför noga på Stefans åsikter om Beaujolais. Eftersom han inte gillar Gamay men är lite nekrofiliskt lagd skulle jag anta att "vänta 20 år" betyder "vänta tills all druvtypicitet försvunnit och det bara smakar gammalt";)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lyssna inte alltför noga på Stefans åsikter om Beaujolais. Eftersom han inte gillar Gamay men är lite nekrofiliskt lagd skulle jag anta att "vänta 20 år" betyder "vänta tills all druvtypicitet försvunnit och det bara smakar gammalt";)
20 år är faktiskt inte alls någon särskild ålder för bättre Bojo.
Jag gillar bra Bojo, dvs långt från allt. Dessutom är få druvor så pass lagringsdugliga som Gamay, men det vet du ju redan, @Jele . Har själv druckit humbla Bojo Nouveau med 15 år på nacken som fortfarande hade kvar den där smultronsaftaktiga ungdomligheten. Har druckit väldigt gamla Bojo och Passe-Tout-Grains utan varken förnimbar oxidation eller ålderskrämpor. De verkar vara i princip odödliga.
Så, lyssna inte alltför noga på @gece , för han kanske bara gillar fruktbomber och granater :D

...lyssna inte alltför noga på någon, egentligen, annat än din egen smak ;)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Några 20 år kommer att bli ytterst svårt spara dessa om jag inte gräver ner dom någonstans. Känner redan att jag skulle köpt flera.

Med en ödmjukhet och som den novis jag är så var min spontana tanke dock att den flaskan Regnie 2016 jag redan hunnit öppna dracks väldigt bra nu. Frukten var väldigt härlig samtidigt som att det känns som ett otroligt välgjort vin som jag tänker även kan lagras. Det är väl också en smaksak antar jag. Det skulle vara intressant att prova en äldre årgång parallellt och jämföra en mer mogen gamay från samma område. Jag har egentligen aldrig druckit någon gamay med ålder som inte har så mycket frukt i sig.

Nu är bara frågan om Brouilly 2016 och Morgon 2016 är intressant att öppna i närtid för att se hur de är i nuläget, för att sedan spara en av varje för framtiden? Eller är det onödigt att öppna en av varje redan nu? Och hur länge hade ni sparat dessa minimum för att märka någon (positiv) skillnad i mognad? 20 år!? :/
Du kan ju roa dig med en matematisk räkneövning som bygger på att:
Det finns en begränsad mängd flaskor man hinner dricka under ett liv.
Hur många flaskor kan jag räkna med att jag dricker per år.
Hur länge behöver jag lagra flaskor?
Hur många Bojosar behöver jag då för att klara av att spara dessa under (säg) 25 år? Hur många vill jag avnjuta på vägen dit?
Hur stor källare behöver jag?
...osv...
Det man normalt kommer fram till är att man behöver mer pengar :eek:
 

tobbe81

Medlem
Lesprit gör en sällan besviken från bra chardonnay år
IMG_20190625_105558_850.jpg
 

Michael_M0!

Medlem
Visst är dom härliga vinerna därifrån?
Tyvärr är jag den enda i sällskapet (var 2 familjer som åkte tillsammans) som tycker så. Därför blev det bara ett besök.
Hidalgo ligger precis bredvid Lustau så där gick vi mest bara förbi och kollade.
Övriga favoriter från Jerez med omnejd, hm, Bodegas Baron, Equipo Navazos, El Maestro Sierra, Bodegas Hidalgo, Gonzales Byass, Sanches Romate, för att nämna några.

Visst är det? De är något av det bästa, och häftigaste, som finns att dricka, tycker jag personligen. Och det är synd att det finns så litet utbud i Sverige.
Jaha, okej :) Jag var tvärtom på Lustau jag. Det är värt ett besök om du är tillbaks där igen!

Hmm. Kanske borde kolla runt efter alternativ att beställa sherry på nätet..!
 

Rexel

Medlem
Är på resa i Piemonte, köpt alldeles för mkt, precis som vanligt:confused:
Vintage Wine Producer
2015 Comm. G.B. Burlotto Barolo Acclivi Comm. G.B. Burlotto
2015 Comm. G.B. Burlotto Barolo Cannubi Comm. G.B. Burlotto
2015 Comm. G.B. Burlotto Barolo Monvigliero Comm. G.B. Burlotto
2016 Cavallotto Langhe Nebbiolo Cavallotto
2015 Francesco Rinaldi e Figli Barolo Cannubi Francesco Rinaldi e Figli
2016 Elio Grasso Barbera d'Alba Vigna Martina Elio Grasso
2014 Elio Grasso Barolo Elio Grasso
2015 Carlo Revello & Figli Barolo Carlo Revello & Figli
2017 Carlo Revello & Figli Langhe Nebbiolo Carlo Revello & Figli
2011 Cavallotto Barolo Riserva Vignolo Cavallotto
2016 Giuseppe Cortese Barbaresco Rabajà Giuseppe Cortese
2017 Fratelli Alessandria Langhe Nebbiolo Prinsiòt Fratelli Alessandria
2016 E. Pira & Figli (Chiara Boschis) Langhe Nebbiolo E. Pira & Figli (Chiara Boschis)
2011 Lorenzo Accomasso Barolo Riserva Rocchette Lorenzo Accomasso
2015 Schiavenza Barolo Prapò Schiavenza
2016 Castello di Verduno Barbaresco Castello di Verduno
2017 Moccagatta Barbera d'Alba Moccagatta
2016 Moccagatta Barbaresco Bric Balin Moccagatta
2016 Moccagatta Barbaresco Cole Moccagatta
2018 Moccagatta Langhe Chardonnay Moccagatta

O säkert bara en av varje:p
Ett jagande efter burlotto, men där var det begränsat antal man fick köpa på dom få ställen där det fanns:(
 

Johan L

Medlem
DSC_9058.JPG


Desbordes-Amiaud Premier Cru Millésime 1998
100 % PN, deggad i juni ifjol. Tror den ligger i BS men finns på hyllan i ett gäng butiker. Köpte den i Boländerna i Uppsala och där stod en blandning av 1997 och 1998 i hyllan, men jag nöjde mig med 1998.
 

Mattias Schyberg

Administratör
+1 på den. Det här med att fino/manzanilla skulle haverera direkt efter öppnandet...
Förståsigpåare Cabron! :D
Jag är av åsikten att så fort en fino öppnats börjar resan utför. Hela poängen med flortäcket är ju att skydda mot förstörande oxidation och få en biologisk mognad utan ättikssyra. Amontillado, oloroso, palo cortado och all annan sherry där alkoholen är högre och skyddar vinet är en helt annan sak.

Fino/manzanilla är oerhört känslig för negativ oxidation då den är till 2/3 ”kemiskt oxiderad” redan (vilket är anledningen till att den smakar så speciellt med mängder av acetaldehyd). En rama rekommenderas att dricka inom 3 månader efter buteljering för bästa upplevelse. Den bästa finon man kan dricka anses vara direkt från soleran. En öppnad flaska klarar säkerligen viss tid öppnad, men den lär inte bli bättre enligt ”den allmänna uppfattningen”, men givetvis får man tycka som man vill. Tycker själv att fino snabbt tappar karaktär redan efter några dagar, men kanske inbillar jag mig bara.

Känner att jag borde prova empiriskt för att förstå er bättre...;)

Det man kan göra annars om man inte lyckas tömma nektarn i tid är att fylla på flaskan med lite fulsprit till ca 17 % och sedan fortsätta lagra den. Då får man något som rimligtvis borde likna amontillado ganska snabbt! :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är på resa i Piemonte, köpt alldeles för mkt, precis som vanligt:confused:
Vintage Wine Producer
2015 Comm. G.B. Burlotto Barolo Acclivi Comm. G.B. Burlotto
2015 Comm. G.B. Burlotto Barolo Cannubi Comm. G.B. Burlotto
2015 Comm. G.B. Burlotto Barolo Monvigliero Comm. G.B. Burlotto
2016 Cavallotto Langhe Nebbiolo Cavallotto
2015 Francesco Rinaldi e Figli Barolo Cannubi Francesco Rinaldi e Figli
2016 Elio Grasso Barbera d'Alba Vigna Martina Elio Grasso
2014 Elio Grasso Barolo Elio Grasso
2015 Carlo Revello & Figli Barolo Carlo Revello & Figli
2017 Carlo Revello & Figli Langhe Nebbiolo Carlo Revello & Figli
2011 Cavallotto Barolo Riserva Vignolo Cavallotto
2016 Giuseppe Cortese Barbaresco Rabajà Giuseppe Cortese
2017 Fratelli Alessandria Langhe Nebbiolo Prinsiòt Fratelli Alessandria
2016 E. Pira & Figli (Chiara Boschis) Langhe Nebbiolo E. Pira & Figli (Chiara Boschis)
2011 Lorenzo Accomasso Barolo Riserva Rocchette Lorenzo Accomasso
2015 Schiavenza Barolo Prapò Schiavenza
2016 Castello di Verduno Barbaresco Castello di Verduno
2017 Moccagatta Barbera d'Alba Moccagatta
2016 Moccagatta Barbaresco Bric Balin Moccagatta
2016 Moccagatta Barbaresco Cole Moccagatta
2018 Moccagatta Langhe Chardonnay Moccagatta

O säkert bara en av varje:p
Ett jagande efter burlotto, men där var det begränsat antal man fick köpa på dom få ställen där det fanns:(
Nu har du att lagra under minst 15 år.
Wow!
...
 
Toppen