Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Swedish

Medlem
@Mattias Schyberg @Trydebull
Det hela var tänkt som en skämtsam pik och internt skämt ("boutade" på franska, hittar inget svenskt ord som passar in).
Har ju egentligen alltid varit av eran åsikt och är det troligtvis fortfarande och har alltid sagt detta till kunder.
Därför kom det som en total chock när @thunberg serverade ett glas av nämnda flaska (utgår ifrån att det är samma flaska) och det var bara att konstatera att det var den bästa La Guita jag någonsin druckit samtidigt som all teori och den kunskap man trodde hade föll helt pladask...
 

Mattias Schyberg

Administratör
@Mattias Schyberg @Trydebull
Det hela var tänkt som en skämtsam pik och internt skämt ("boutade" på franska, hittar inget svenskt ord som passar in).
Har ju egentligen alltid varit av eran åsikt och är det troligtvis fortfarande och har alltid sagt detta till kunder.
Därför kom det som en total chock när @thunberg serverade ett glas av nämnda flaska (utgår ifrån att det är samma flaska) och det var bara att konstatera att det var den bästa La Guita jag någonsin druckit samtidigt som all teori och den kunskap man trodde hade föll helt pladask...
Empiriska studier äter teori till frukost! Får styra upp ett test låter det som, men en enstaka upplevelse kan ju lika gärna bero på undantaget som bekräftar regeln å andra sidan. ;)

Kanske gillar du vinäger mer än du trodde! :D
 

Swedish

Medlem
Empiriska studier äter teori till frukost! Får styra upp ett test låter det som, men en enstaka upplevelse kan ju lika gärna bero på undantaget som bekräftar regeln å andra sidan. ;)
Det var allt annat än en empirisk studie... Det var en kväll med två vuxna (??!) människor som delade på nio flaskor (tror inte La Guita eller den 15-åriga cidern var inberäknade för den delen) och ett "kodak-moment". Tanken var aldrig att observationen eller inlägget skulle vara speciellt seriöst. Dagen då dryck blir seriöst lägger jag ner... :D
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det var allt annat än en empirisk studie... Det var en kväll med två vuxna (??!) människor som delade på nio flaskor (tror inte La Guita eller den 15-åriga cidern var inberäknade för den delen) och ett "kodak-moment". Tanken var aldrig att observationen eller inlägget skulle vara speciellt seriöst. Dagen då dryck blir seriöst lägger jag ner... :D
La Guitan kom dessutom tidigt innan annan dryck grumlade omdömet.
Kanske gillar du vinäger mer än du trodde! :D
Det var långt ifrån vinäger. Jag planerar för ett framtida test att jämföra flera flaskor med olika lång tid öppnade. Återkommer med noter och sammanfattning.
 
Nyligen hemkommen från några veckor i Grekland, blev besök på Domaine Glinavos i Zitsa, Epirus och några flaskor med hem därifrån.

Domaine Glinavos Brut 2012 - Mousserande vin (Méthode Traditionnelle) på 100% Debina (inhemsk druva) - 18mån på jästfällning.
Primus Zitsa 2017- 100% Debina
Primus-Zitsa Barrique 2015 - 100% Debina, 6mån lagring på franska ekfat
Syrah 2012 - Omskriven som en av de bättre Syrahs från Grekland, ska bli kul att testa!
 

Attachments

  • Domaine Glinavos.jpg
    Domaine Glinavos.jpg
    42,9 KB · Visningar: 161

IsKr

Medlem
Jag är också nyss hemkommen från Grekland och besökte Karavitakis winery när jag var på plats. Fick smaka ett antal av deras flaskor och 4 fick följa med hem.
Liastos romeiko 2010 - Ett naturligt sött vin på den regionala druvsorten romeiko. Druvorna soltorkas 2 veckor, fermenteras och lagras sedan 36 månader på gamla franska ekfat. Smak och doft av torkade fikon, russin, kaffe, choklad, honung och mycket mer. Ångrar redan att jag inte köpte fler

Thrapsathiri experimental vinyards 2014
På en lokal druvvariation med namn Thrapsathiri.

Elia 2014 sangiovese

Nomas assyrtiko 2017
 

Attachments

  • 20190630_082613.jpg
    20190630_082613.jpg
    51,8 KB · Visningar: 270

Magikern

Medlem
Som säkert en del av er vet så har flaskposten en Bonnes Mares 2010 för 1100 spänn (Chanzy).

Min första tanke var att vinet förmodligen är rätt underpresterande för att vara en 2010a från Bonnes Mares annars hade de tagit mer betalt för vinet i dagsläget.

Någon som provat eller känner till?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Som säkert en del av er vet så har flaskposten en Bonnes Mares 2010 för 1100 spänn (Chanzy).

Min första tanke var att vinet förmodligen är rätt underpresterande för att vara en 2010a från Bonnes Mares annars hade de tagit mer betalt för vinet i dagsläget.

Någon som provat eller känner till?
Jag måste ändå få säga att deras sortiment i 500-700 kr klassen är trevligt. Men ja, det är väl inte en av de större Bonnes Mares ute på marknaden för den slanten. Låter någon som har erfarenhet av Chanzy svara.
 

Magikern

Medlem
Jag måste ändå få säga att deras sortiment i 500-700 kr klassen är trevligt. Men ja, det är väl inte en av de större Bonnes Mares ute på marknaden för den slanten. Låter någon som har erfarenhet av Chanzy svara.

Tyckte själv att det verkade nästan för bra för att vara sant att man kan hitta en jättebra Bourgogne för det priset i Sverige idag. Inte en 2010a åtminstone.

Förhoppningsvis är detta ett av de verkliga under radarn guldkornen.
 

matage

Medlem
För att trösta mig i vinkyls-debaclet plockades det upp lite smått och gott i veckan med tema "C"
- En låda Clos Cibonne Rosé
- 2+2x Cordier (Vieilles Vignes och Clos du Four)
- 4x Cubillo Crianza

och undantaget fick bli påfyllning av några Gerard Bertrande Riversalte Ambre 1985 efter en osannolikt lyckat pairing till en mörk chokladdessert med havssalt i veckan.
 
Toppen