Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Stefan J

Medlem
Håller på med lite travhästuppfödning på hobby basis och efter att kollat in årets fyra föl i Normandie (samt en massa annat såklart) så tog vi som vanligt vägen via Champagne hem. Målsättningen var att sätta nytt personligt rekord när det gäller att köpa så lite som möjligt då senaste året varit tungt för min plånbok.

Gick i land med målsättningen om än med liten marginal. Köpte för mig oprövade producenter. Jag har läst en del om några av dem och varit nyfiken på att prova och sedan ett par helt okända som jag fick rekommenderat så får vi se om det blir fler från dem framöver.

Vouette & Sorbee : Fidele (2015)
Pouillon : Solera (1997-2013)
Coessens : Blanc de Noirs lieu-dit Largillier (2015)
Inköp_2019_champagne_2.jpg

Hubert Paulet : Cuvee Risleus 2002
Andre Robert : Les Jardins du Mesnil (Brut & Extra Brut)
Chartogne - Taillet : Orizeaux (2013)
Chartogne - Taillet : Chemin de Reims (2013)
Inköp_2019_champagne_1.jpg


När jag nu vågade kliva utanför ( min egen) box så belönade jag jag mig med ett säkert och beprövat kort också :cool: (deggade oktober 2018)

Selosse_rose_les_avises.jpg


Blev ett par Larmandier - Bernier Terre De Vertus 2012 efter besöket där (har lite Chemins d'Avize 2012 och Lavant 2008 sedan tidigare ). Sedan köpte sambon en låda "blandat" vid besöket hos Diebollt - Vallois men det räknas liksom inte in i kvoten ;)
 

Sigdarve

Medlem
Begav mig till SB idag för att inhandla Palmer & co BdB. Årgången skulle var 2014 enligt hemsida och butikshylla. Men i alla 13 kartonger fanns det flaskor av årgång 2013. Men det gjorde ju inget. BdB skumpa från 13 lär vara bra. Undrar varför man är så diskret med årgången? Anges inte på kartongen utan bara på baksidan av flaskan med rätt lite text.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Begav mig till SB idag för att inhandla Palmer & co BdB. Årgången skulle var 2014 enligt hemsida och butikshylla. Men i alla 13 kartonger fanns det flaskor av årgång 2013. Men det gjorde ju inget. BdB skumpa från 13 lär vara bra. Undrar varför man är så diskret med årgången? Anges inte på kartongen utan bara på baksidan av flaskan med rätt lite text.
Vad står det på baketiketten? kan vara som så att det är vin från ett skördeår men att dom inte registrerat den som årgång. Då får året inte skrivas på etikett eller kork men det är tillåtet att skriva på baketiketten skördeåret.
 

Sigdarve

Medlem
Vad står det på baketiketten? kan vara som så att det är vin från ett skördeår men att dom inte registrerat den som årgång. Då får året inte skrivas på etikett eller kork men det är tillåtet att skriva på baketiketten skördeåret.
Det är bara på baketiketten det står 2013.

bdb.jpg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tänkte inte köpa Clos des Papes då jag har en hel massa Cdp och Gigondas 2016 nedlagda redan men då jag såg att det fanns flaskor kvar på PK och jag ändå hade vägarna förbi så var jag tvungen att slinka in och lägga vantarna på några flaskor. NU är det färdigköpt med Rhone 2016! Nästa inköp blir från vår roadtrip från Seattle till San Fransisco. Vi får se vad det blir...
 

Stefan J

Medlem
Med hjälp av goda recensioner R&L Legras St Vincent 2008 här på forumet så fick jag upp ögonen för den och efter att själv provat så har jag bunkrat lite. Känns som en av de bättre 2008 sett till prestanda/pris jag provat så här långt. När St Vincent 1996 dök upp på radarn så blev jag nyfiken då jag inte har så mycket champagne som är i sitt optimala (?) dricks fönster och av döma av en del kommentarer, bla MartinE's recensioner, så skall de vara riktigt bra så jag provar :)

RL_Legraas_St_Vincent_1996.jpg
 

henrikh

Medlem
Vart har du köpt dessa?



Med hjälp av goda recensioner R&L Legras St Vincent 2008 här på forumet så fick jag upp ögonen för den och efter att själv provat så har jag bunkrat lite. Känns som en av de bättre 2008 sett till prestanda/pris jag provat så här långt. När St Vincent 1996 dök upp på radarn så blev jag nyfiken då jag inte har så mycket champagne som är i sitt optimala (?) dricks fönster och av döma av en del kommentarer, bla MartinE's recensioner, så skall de vara riktigt bra så jag provar :)

Visa bifogad bild 17755
 
Toppen