Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

tobbe81

Medlem
Zind är alltid bra och håller hög klass genomgående. Dessa två sorter har jag aldrig prövat tidigare, men nu får dem en plats i vinkällaren i något år innan det blir till att dra korken.
IMG_20190829_095142_563.jpg
 

BallyJ

Medlem
Jag blir så trött på beställningssortimentet, beställde 2 st Madonna delle Grazie 2013 precis när de blev tillgängliga, den stod även som beställningsbar några dagar efter min beställning. Men idag så fick jag såklart veta att den var slut och inte skulle levereras. Fick trösta mig med att godkänna en privatimport på Clos du Caillou La Reserve 2016 istället. Hoppas nu att mina Sugarille 2013 levereras i alla fall!
Om detta hade varit ett vanligt företag hade man troligtvis komma fram till en annan lösning men nu känns det skönt att bara knyta näven i fickan och gå vidare...
 

Sigdarve

Medlem
Några skumpor från släppet i fredags. Fick sms vid lunchtid idag att de fanns att hämta på Bolan i Hemse på Gotland. Det var snabbt. Brukar ta längre tid då jag beställer till Uppsala.
 

Johan L

Medlem
Bröllopsresan till Provence bjöd på en mindre mängd inköp, där de flesta är tänkta att avnjutas lite längre fram, kanske till kommande bröllopsdagar.

DSC_9285.JPG


Från besöket på Le Clos Du Caillou fick vi med oss två vita och två röda: Les Safres Châteauneuf-Du-Pape 2018, La Réserve Côtes-Du-Rhône 2017, Nature Côtes-Du-Rhône 2018 och La Réserve Châteauneuf-Du-Pape 2014.

DSC_9286.JPG


Från turen till Tain-l'Hermitage fick förutom en massa choklad också två röda och två vita eremiter följa med hem: Paul Jaboulet Aîné Le Chevalier de Sterimberg Hermitage 2015, Paul Jaboulet Aîné Le Maison Bleue Hermitage 2015 (den som förr kallades Petit Chapelle), M. Chapoutier Jubilé 200 Ans 2008 Ermitage och M. Chapoutier Monier de la Sizeranne Hermitage 2014.

DSC_9287.JPG


På mellanlandningen i Gigondas och Beaumes de Venise shoppade vi RhonéA Bois Doré Muscat de Beaumes de Venise 2006, RhonéA Carte Or Muscat de Beaumes de Venise 2018 och 2 st Domaine du Terme Reserve Gigondas 2015.

DSC_9288.JPG

Det blev också två bonusviner. På ett av våra hotell hade de ett eget märke på rosé, Palmeraie de Valmer. Flaskan som stod i rummet vid incheck korkades upp på plats men när det sen kom en ny flaska vid städningen nästa dag och vi fortfarande hade halva första flaskan kvar fick den följa med hem. Sprang också på ett random Vin Jaune när jag spejade över vinhyllorna på en mataffär på landsbygden där vi provianterade lite och fick ett infall till köp då jag aldrig provat stilen förut.
 

LeChat

Medlem
8A548B91-7E6B-44F6-A41D-C2CF90C5B46E.jpeg

Rejält prissänkt i senaste webblanseringen fick mig att slå till på detta fullmatade vin. Säkerligen välgjort, hoppas bara att jag gillar stilen. Frågan är när jag kommer uppskatta det som mest, i sin ungdom eller med mer mogen karaktär och dämpad frukt? Med två flaskor finns ju i alla fall en möjlighet att kanske kunna prova båda.
 

Trydebull

Medlem
Visa bifogad bild 17988
Rejält prissänkt i senaste webblanseringen fick mig att slå till på detta fullmatade vin. Säkerligen välgjort, hoppas bara att jag gillar stilen. Frågan är när jag kommer uppskatta det som mest, i sin ungdom eller med mer mogen karaktär och dämpad frukt? Med två flaskor finns ju i alla fall en möjlighet att kanske kunna prova båda.

Den senare varianten är det ju rimligtvis ingen som vågar påstå att de har provat. Men jag tror absolut att det här är ett vin som kommer att uppskattas (till och med mer) om fem till tio år. Även om det är väldigt bra efter bara något år också tycker jag!

Det har ju otroligt mycket material, men sen är ju alltid frågan om man ska mogna bort frukten i jänkarvinerna till förmån för annat gott eller ej...
 

LeChat

Medlem
Den senare varianten är det ju rimligtvis ingen som vågar påstå att de har provat. Men jag tror absolut att det här är ett vin som kommer att uppskattas (till och med mer) om fem till tio år. Även om det är väldigt bra efter bara något år också tycker jag!

Det har ju otroligt mycket material, men sen är ju alltid frågan om man ska mogna bort frukten i jänkarvinerna till förmån för annat gott eller ej...

Tio år brukar ju var ett bra riktmärke för de flesta viner. Vinet har hunnit sätta sig, fått bättre balans och faten har integrerats. Så om man orkar vänta 5-6 år kanske det är det bästa? Fast det låter ju som att du gillar den i nuläget så man blir ju sugen på att dra en kork.:)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Den senare varianten är det ju rimligtvis ingen som vågar påstå att de har provat. Men jag tror absolut att det här är ett vin som kommer att uppskattas (till och med mer) om fem till tio år. Även om det är väldigt bra efter bara något år också tycker jag!

Det har ju otroligt mycket material, men sen är ju alltid frågan om man ska mogna bort frukten i jänkarvinerna till förmån för annat gott eller ej...

Tio år brukar ju var ett bra riktmärke för de flesta viner. Vinet har hunnit sätta sig, fått bättre balans och faten har integrerats. Så om man orkar vänta 5-6 år kanske det är det bästa? Fast det låter ju som att du gillar den i nuläget så man blir ju sugen på att dra en kork.:)
Vete tusan om jänkarsyrah behöver ligga så länge? Första flaskan på frukten efter 4-5 år sen får den avgöra hur länge man vill vänta med nästa. Jag drack 2014 här: https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-750#post-143144
 

Trydebull

Medlem
Fast det låter ju som att du gillar den i nuläget så man blir ju sugen på att dra en kork.:)

Vete tusan om jänkarsyrah behöver ligga så länge?

Jag gillar det absolut nu! Jag tror att om jag hade fått samma fråga, för ett likvärdigt vin, för tio år sedan - så hade jag tyckt att det var sjukt märkligt att dricka det inom något år från producentkällarsläpp - men som tur är utvecklar man sina ramar hela tiden.

Jag tror fortfarande att det kan bli än bättre än idag, men jag är absolut benägen att hålla med @petterkalle - det finns troligtvis ingen större totalvinst med att spara dem tio-tjugo år. Tre-fem är troligtvis ett mer korrekt rättesnöre.

Men, jag tänker ta reda på det...
 

LeChat

Medlem
Vete tusan om jänkarsyrah behöver ligga så länge? Första flaskan på frukten efter 4-5 år sen får den avgöra hur länge man vill vänta med nästa. Jag drack 2014 här: https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-750#post-143144
Jag gillar det absolut nu! Jag tror att om jag hade fått samma fråga, för ett likvärdigt vin, för tio år sedan - så hade jag tyckt att det var sjukt märkligt att dricka det inom något år från producentkällarsläpp - men som tur är utvecklar man sina ramar hela tiden.

Jag tror fortfarande att det kan bli än bättre än idag, men jag är absolut benägen att hålla med @petterkalle - det finns troligtvis ingen större totalvinst med att spara dem tio-tjugo år. Tre-fem är troligtvis ett mer korrekt rättesnöre.

Men, jag tänker ta reda på det...

Min erfarenhet i nya världen är inte jättestor och har därför lite funderingar som det skulle vara intressant att få veta hur ni tänker kring.
Gäller tänket att dricka jänkarviner relativt unga, med några års lagring, även för andra delar av nya världen? Gäller det även andra druvor som t.ex CS? Hur länge bör man vänta med t.ex. Ridge Monte Bello?
 
Toppen