Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Min erfarenhet i nya världen är inte jättestor och har därför lite funderingar som det skulle vara intressant att få veta hur ni tänker kring.
Gäller tänket att dricka jänkarviner relativt unga, med några års lagring, även för andra delar av nya världen? Gäller det även andra druvor som t.ex CS? Hur länge bör man vänta med t.ex. Ridge Monte Bello?
Generellt skulle jag svara ja på detta iaf med hänsyn till min gom. Men det finns undantag. Vad avser just Monte Bello så tänkte jag återkomma till detta när jag postar mina upplevelser hos Ridge.
 
Generellt skulle jag svara ja på detta iaf med hänsyn till min gom. Men det finns undantag. Vad avser just Monte Bello så tänkte jag återkomma till detta när jag postar mina upplevelser hos Ridge.
Jag är nog litet av samma skola - vad gäller många jänkarviner (men inte alla såklart!) är de ofta gjorda för att kunna njutas inom något eller några år. Så om det är härligt och yppigt och fullt av komplexitet och samtidigt inte heller ogint i munnen pga syra så säger jag som @petterkalle och Ingemar:
 

Håkan

Medlem
Jag är nog litet av samma skola - vad gäller många jänkarviner (men inte alla såklart!) är de ofta gjorda för att kunna njutas inom något eller några år. Så om det är härligt och yppigt och fullt av komplexitet och samtidigt inte heller ogint i munnen pga syra så säger jag som @petterkalle och Ingemar:
Svårt att dra alla över en kam. Du kan inte jämföra Costa Browne med Rhys, Mayacamas med Black Stallion, Sine Qua Non med Arnot Roberts etc... Jag kör med 10 årsregeln för Pinot och Syrah samt 15 år för Cab, men så är ju min smak inte i den fläskigare stilen.
 

Pontus

Medlem
Min erfarenhet i nya världen är inte jättestor och har därför lite funderingar som det skulle vara intressant att få veta hur ni tänker kring.
Gäller tänket att dricka jänkarviner relativt unga, med några års lagring, även för andra delar av nya världen? Gäller det även andra druvor som t.ex CS? Hur länge bör man vänta med t.ex. Ridge Monte Bello?
Svårt att säga något generellt om detta, det är en smaksak. De CS från nya världen jag druckit (främst från Australien) har mått bra av 15 år i källaren. För Shiraz tycker jag 10 år är ett riktmärke. För Pinot varierar det enormt.
 

Thomas

Medlem
_20190918_115044.JPG

Det kom en liten leverans med Champagne. 98:an ska nog drickas relativt snart medans 02:an får vänta några år. Hoppas jag kan hålla fingrarna borta från den bara...
 

Dalskåning

Medlem
Efter ett tags fokus på att köpa vin för omedelbar konsumtion, så har jag fallit tillbaka
Fick lite panik av årgångsbyten och minskad tillgång, så det blev en dyr månad

Lite blandat från BS, små partier och import de senaste veckorna. Mina favoritalsacerieslings och Cote du Rhone av underbar årgång har det blivit ett antal flaskor av varje av, medan övriga dessvärre är solitära

Än värre är att min wishlist är hemsk
 

Attachments

  • C24E8602-B85E-4BE6-B7B0-EA778F10A130.jpeg
    C24E8602-B85E-4BE6-B7B0-EA778F10A130.jpeg
    46,2 KB · Visningar: 347

Sigdarve

Medlem
En flarra Gosset rosé. Ju mer jag läser om den, desto säkrare blir jag på att jag gillar den. Övervägande CH, ingen malo och rostfri ståltank. Verkar vara min smak.
 
Last edited:

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
En flarra Gosset rosé. Ju mer jag läser om den, desto säkrare blir jag på att jag gillar den. Övervägande CH, ingen malo och rostfri ståltank. Verkar vara min smak.

Enligt min åsikt så är det en riktigt trevligt rosé. Skulle dock dricka den på sommaren då jag upplever att den är väldigt söt av sig.

Jag har tidigare skrivit såhär om den:
Gosset Grand Rosé Brut är en champagne med druvblandningen 56% chardonnay och 44% pinot noir. Den ligger tre år på jästen och malolaktisk jäsning undviks helt. Dosagen ligger på 6 g/l.

I doftväg möts man direkt av citrus, mogna röda äpplen, hallongodis, smultron och kex.

Vid första klunken så vet man att man har att göra med en riktigt trevlig sommar-rosé. Smaken är frisk med inslag av citrus, röda bär, hallon, smultron och röda äpplen. En viss beska finns kvar när glaset blir mer tempererat i form av blodgrape.

Detta är en riktigt trevlig och något söt rosé som kommer att vara perfekt i det fina sommarvädret!
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Hårda bud för 6g/l. Allt handlar väl om balans (och den kanske är obalanserad vad vet jag) men jag har druckit viner med 50g/l som jag kallar halvtorra.

Jo, det är som du säger. 6 g/l är inte särskilt mycket, men rosén finner jag ändå som ganska söt. Därav att den gör sig bäst under sommarhalvåret, i mitt tycke iaf.
 

Sebran

Medlem
IMG_0635.jpg


Precis hemkommen från bilsemester i Mosel, Pfalz och Piemonte. Blev knappt 60 flaskor, varav några är listade nedan.
Fritz Haag (underbar provning på vingården, vi fick prova hela sortimentet från knastertorra GGs till desertvin)
3 Juffer GG 2018
3 Juffer Sonnenuhr GG 2018
+ Halbtrocken riesling, kabinett, auslese samt auslese goldkapsel 2018

Dr Loosen (Trevlig provning på gården men mindre personligt än hos Haag, flera turister med på samma provning och vi fick betala 20eur per person för provningen trots att vi köpte 8 flaskor... hos alla andra vingårdar fick vi provningen gratis när vi köpte deras vin)
2 Wehlener Sonnenuhr alte reben GG 2017
2 Graacher Himmelreich GG 2017
1 Graacher Domprobst GG 2017
+ några kabinett och riesling trocken

Knipser
2 Spätburgunder Kirschgarten GG 2014
2 Spätburgunder Burgweg GG 2014
1 Spätburgunder Reserve 2013 (förmodligen det bästa vinet vi drack på hela resan)

Von Winning
2 Violette 2015

Cascina delle Rose (ett highlight på resan! Riccardo visade oss runt hela anläggningen i 2 timmar och berättade mycket ingående om varje steg i produktionen. Jag fick enorm respekt för denna producent och kan varmt rekommendera alla deras viner. Fick upp mina ögon för deras Barbera Donna Elena, detta var den bästa barberan på hela resan)
2 Barbaresco Tre Stelle 2016
2 Barbera Donna Elena 2016
2 Langhe Nebbiolo 2018
2 Dolcetto 2018

La Ca'Növa (ångrar att jag inte köpte 2 lådor till nu i efterhand. Deras Barbarescos kostade 14eur på gården, vilket måste vara det överlägset prisvärdaste vinet jag någonsin har druckit)
3 Barbaresco Montestefano 2016
3 Barbaresco Montefico 2016

Albino Rocca
2 Barbarsco Ronchi 2016
1 Barbaresco Angelo 2015
2 Barbera Gepin 2016
1 Cortese La Rocca 2016

Cigliuti
2 Barbaresco Serraboella 2016
2 Barbaresco Vie Erte 2016
1 Langhe Nebbiolo 2018
1 Barbera 2017

Randoms
Zilliken Rausch kabinett 2018
Markus Molitor Saarburger Rausch Spätlese 2015
2 Francesco Rinaldi Barolo Brunate 2013
 
Toppen