Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Kunde inte motstå dessa :p
IMG_2165.JPG
 

Elvis

Medlem
Jag kunde ingenting om champagne när jag blev bjuden på en Grande Dame 83 på magnum. Det vinet öppnade dörren till den härliga champagnevärlden för mig. Jag tycker inte alls att man måste börja ”billigt” och jobba sig upp allteftersom man lär sig. Nej, om man har råd kan man lika gärna prova dyra viner direkt. Upptäcker man sedan att man älskar Barolo för 700 kr/flaskan kan man arbeta sig ner och därefter prova billigare viner i samma stil.
 

matage

Medlem
Det blev till slut fyra flaskor Château La Louvière Blanc 2008 efter att lokala bolaget fått in en ny laddning.
(Onlinebeställningen gav massa konstiga felmeddelanden tidigare).

Mogen vit bordeaux är klart underskattat har jag insett då de flesta jag testat som jag tycker legat i sweet spot har notiser som over the top/downhill ;)
 
Det blev till slut fyra flaskor Château La Louvière Blanc 2008 efter att lokala bolaget fått in en ny laddning.
(Onlinebeställningen gav massa konstiga felmeddelanden tidigare).

Mogen vit bordeaux är klart underskattat har jag insett då de flesta jag testat som jag tycker legat i sweet spot har notiser som over the top/downhill ;)
exakt samma känsla jag har. köpte också Louviere 2008, fast bara en flaska i vanlig ordning, samt en flaska nuits d'ivresse och en flaska Eva Fricke Riesling. Nöjd med att alla dessa fanns kvar.
 

Kevinator

Medlem
I fredags kom det en trevlig leverans. Just nu har jag inriktat mig på BdN och dessa flaskor från 2010 och 2012 verkar vara trevliga. 2012:an kommer på ett webbsläpp på SB men det fanns redan nu att beställa på nätet. Jag ville inte riskera att bli utan och passade på att beställa tillsammans med några andra flaskor jag var ute efter.

821312F2-BE6D-4BBC-997F-6DB9C2A1041D.jpeg
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
DA9FD060-2208-41C7-BB80-BE4F2B06211E.jpeg

Fick en äldre Krug GC på födelsedagen (40 jämna år). Undrade såklart vilket år denna släpptes och vände mig såklart till @vintomas förnäma genomgång av dessa
Så vitt jag kan förstå är denna från spannet 1995 till 2004. För närmare precision krävs att korken dras.
Antar att den är redo att ploppas direkt när andan faller på, men att den även klarar nog något år till. Den har legat i privat källare med ok förhållande sedan köp.
Väldigt kul att få!
 

jrick

Medlem
Jag är inte alls bra på rödviner men håller med här att jag gärna går på dyrare viner då jag känner att det är större chans att jag får något bra(läs; gott för mig) då.
Alla gör förstås precis som de vill men jag är glad att jag inte köpte en massa flaskor för 700 kr styck utan att ha en aning om jag gillar stilen eller ens druvan. Det är rätt långt mellan mitt förslag att kanske inte börja med 700 kr flaskan om man inte vet vad man gillar och ”vinprovning av BiB” men var och en gör förstås som den tycker är bäst.
 
Toppen