Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Stefan J

Medlem
Var köpte du dessa någonstans?

De på bilden köpte jag på dubecq.com (170 euro, slut där). Sen har jag ett par på väg hem från venusvins.com (180 euro, slut där) samt premiersgrandcrus.com (210 euro och aldrig uppe på webben).
Efter varit i kontakt med ett flertal webbshoppar utöver de ovan så är budskapet från samtliga mycket stor efterfrågan, låg tilldelning och klart högre pris än tidigare.
Wine Agency skulle få hem 180 flaskor. Senast jag var i kontakt så var fördelningen mellan restaurang och privat ej klar. Skulle säljas via privatimport. Leverans till dem i månadsskiftet var budskapet då men hade inte fått något pris då (en månad sedan).
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Massive Open Online Course. The MOOC has come to Champagne :)
Vad är en MOOC? "A course of study made available over the Internet without charge to a very large number of people"

Jag signade upp och tänkte prova. Tror det börjar i början på julmånaden.

Så här säger de:

You want to deepen your knowledge to better taste, present or sell Champagne?

The Comité interprofessionel du vin de Champagne (Champagne trade association), Comité Champagne, is pleased to announce the launch of its official teaching tool: the Champagne MOOC.

Who is it for? Everyone working in the wine industry – sommeliers, oenologists, wine merchants, buyers, journalists, sales representatives, tourism professionals, trainers, students etc, and the wine lovers, from all over the world.

Learn about Champagne from Jérémy Cukierman, Master of Wine 2017, and the people who work in the Champagne industry itself: the history of Champagne; the terroir that produces it; the Champagne making process; the many different varieties of Champagne wines and how to taste them.

How long is it? The total course runs for less than 5 hours.

When? It is your own choice: the platform is available 24/7!

How? Thanks to a large number of videos and quizzes, gathered in 4 thematics, you will check you progress at the close of each stage.

Once you have completed this exclusive course, you will be issued with an official Champagne MOOC Certificate, delivered by the Comité Champagne.

https://www.champagne-mooc.com/?utm_source=Grand+Public+++CIVC&utm_campaign=84f6ec756e-EMAIL_CAMPAIGN_2019_09_30_12_45_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_e2dd8f99e4-84f6ec756e-182750925
Tack för tipset, jag anmälde mig direkt.
 

Dalskåning

Medlem
Dags att fylla på med lite franskt.

Clos de Goisses 2008
Royal Reserve non dosé x 3
Vignes de l’Hospice 2015
4A9CD4D0-7094-4638-B034-B1348A8E682A.jpeg
 

MartinE

Medlem
En intressant detalj på en av Royale Reserveflaskorna är att baksidesetiketten verkar komma från en vanlig Reserve och inte en non dosé.
Framsidorna är identiska.
Undrar vad innehållet är:D
Skumt det där! Men samtidigt en inte helt unik företeelse. Spontant skulle jag gissa på att det är framsidan som gäller, d v s båda är Non Dosé. Den förmodat felaktiga baksidesetiketten har ju för övrigt inga ifyllda uppgifter om basårgång, andel reservviner, degorgeringsdatum eller dosage!
 

LeChat

Medlem
C20CD76A-FF0E-4045-911A-74CAC20BA303.jpeg

2016 Domaine Santa Duc Gigondas Les Hautes Garrigues

När dessa släpptes på bolaget så hade jag tyvärr ingen möjlighet att bevaka släppet men hade turen att en vecka senare kunna köpa de två sista flaskorna i riket från Malmö. Inte helt tillfredsställande ranson. När man dessutom läst omdömena här och även druckit ett par enastående 2007or av samma vin så fick det bli till att beställa ett 6-pack från Lobenbergs.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 18430
2016 Domaine Santa Duc Gigondas Les Hautes Garrigues

När dessa släpptes på bolaget så hade jag tyvärr ingen möjlighet att bevaka släppet men hade turen att en vecka senare kunna köpa de två sista flaskorna i riket från Malmö. Inte helt tillfredsställande ranson. När man dessutom läst omdömena här och även druckit ett par enastående 2007or av samma vin så fick det bli till att beställa ett 6-pack från Lobenbergs.
Du kommer definitivt inte att ångra dig! Ta och testa en snart. Den är fantastisk :p
 

Jimmy A

Medlem
Visa bifogad bild 18369
2002 Comte Audoin de Dampierre
2002 R. & L. Legras Présidence VV


Blev lite inspirerad och beställde 3 flaskor Comte 2002
Tycker att 2002orna har varit riktigt trevliga och känner att jag får passa på att köpa några till, av de få som finns att få tag på lite enkelt, utan att behöva betala tusenlappar.
Visa bifogad bild 18369
2002 Comte Audoin de Dampierre
2002 R. & L. Legras Présidence VV


Tycker att 2002orna har varit riktigt trevliga och känner att jag får passa på att köpa några till, av de få som finns att få tag på lite enkelt, utan att behöva betala tusenlappar.

Blev inspirerad och beställde 3 flaskor Comte 2002.
Skulle hämta upp dom idag och killen på bolaget undrade om jag druckit detta förr. Svaret var nej men jag ville testa då årgången är 2002 och priset attraktivt. MEN när jag skulle stoppa dom i påsen så visade sig att dem skickat 2004. Det blev inget köp av champagne idag.
 

LeChat

Medlem
Blev inspirerad och beställde 3 flaskor Comte 2002.
Skulle hämta upp dom idag och killen på bolaget undrade om jag druckit detta förr. Svaret var nej men jag ville testa då årgången är 2002 och priset attraktivt. MEN när jag skulle stoppa dom i påsen så visade sig att dem skickat 2004. Det blev inget köp av champagne idag.
Ajdå! Jag dricker den nu för tredje fredagen i rad och ja, den är bra. Men jag ska nog beställa en flaska 2004. Bra årgång, så den kan nog vara bra den med.
 

Jimmy A

Medlem
Ajdå! Jag dricker den nu för tredje fredagen i rad och ja, den är bra. Men jag ska nog beställa en flaska 2004. Bra årgång, så den kan nog vara bra den med.
2004 är säkert bra den med. Men lite av princip så hämtade jag inte ut flaskorna.
Tråkigt då alla vet vad år 2002 och champagne kan göra tillsammans. Men det finns annat gott att sikta in sig på.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
2004 är säkert bra den med. Men lite av princip så hämtade jag inte ut flaskorna.
Tråkigt då alla vet vad år 2002 och champagne kan göra tillsammans. Men det finns annat gott att sikta in sig på.

Beställde nyligen 2002 och det var inga problem att hämta ut. Kanske är 02orna slut..
 

Poussard

Medlem
Köpte 2 fl JL Vergnon Confidence BdB Brut Nature 2010 men fick årgång 2011 (som även bytt namn från Confidence till Hautes Mottes). Borde jag ta pengarna tillbaka tycker ni eller kan de vara lika okej ändå?
 
Toppen