Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

CalleNylle

Medlem
20191001_064926.jpg
20191001_064959.jpg
var i Danska huvudstaden nyligen och inhandlade dessa två för ett ok pris. Vilmart deggad 2016 juni.
 

jrick

Medlem
Två Philipponnat 2008. Ser att skumpan deggas i omgångar. Kände inte till det. Brukar det vara så man alla årgångsskumpor?
]
Jag är ingen champagneexpert men jag tror att det är rätt vanligt att en producent inte skickar iväg varenda flaska av en årgångschampagne vid samma tillfälle utan en del ligger kvar i producentens källare. Och om de ligger i producentens källare brukar de inte degorgeras, degorgering görs när man har ett tänkt datum för när de ska skickas iväg.
 

Sigdarve

Medlem
Jag är ingen champagneexpert men jag tror att det är rätt vanligt att en producent inte skickar iväg varenda flaska av en årgångschampagne vid samma tillfälle utan en del ligger kvar i producentens källare. Och om de ligger i producentens källare brukar de inte degorgeras, degorgering görs när man har ett tänkt datum för när de ska skickas iväg.
Om det är så, då kan alltså samma skumpa av samma årgång ha olika karaktär eftersom de legat på jästfällningen olika länge.
 

Ekdahl

Medlem
Om det är så, då kan alltså samma skumpa av samma årgång ha olika karaktär eftersom de legat på jästfällningen olika länge.
Ja, och de har då också legat på korken olika länge som i det kortare perspektivet påverkar karaktären det mer än tiden på jästfällningen.
 
Last edited:

Dalskåning

Medlem
Fan! Inte bra att ta första glaset till matlagningen tidigt en fredag... Så lätt det spårar ur nu i internetåldern :-(
Efter några, alltför lätta, knapptryckningar så är jag ”i väntans tider” :)

1 st Maurice Grumier cuvee Amand Extra Brut 2008 från monopolet
1 st Philipponnat cuvee 1522 Millèsimée Grand Cru Extra Brut 2008 från FRA
1 st Guigal Ex Voto Rouge Ermitage 2010 från DK
4 st Gustave Lorentz Riesling 2010 från FRA
2 st Gustave Lorentz Riesling Grand Cru Kanzlerberg 2005 från FRA
2 st Louis Jadot Volnay 1990 från FRA
 

Dalskåning

Medlem
Två Philipponnat 2008. Ser att skumpan deggas i omgångar. Kände inte till det. Brukar det vara så man alla årgångsskumpor?

http://champagne-bloggen.blogspot.com/2018/12/2008-philipponnat-grand-blanc.html
-08 deggad nov. 2017.
Min -08 är deggad jan. 2019
Visa bifogad bild 18100

Min är också deggad januari i år.
Ska (försöka) hämta en imorgon på det lokala monopolet. En som troligen inte är uthämtad och som finns i lagersaldot. Ska se vad det står på den.
 
Toppen