Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

The Wall

Medlem
Kan du rek. nån bra Gew under 200?

Domaine Merisol Gerwurtztraminer, 195 kr, finns dock i BS så det kan bli marigt att få hem den till helgen. Zind-Humbrecht brukar också vara pålitlig, men den är än krångligare att få tag på, dessutom kostar den mer. I övrigt finns ju både Trimbach och Hugel, men även de ligger i BS. Sista förslaget som går att göra något åt är väl i så fall Réserve Hennÿ för 160 kr. Trodde jag när jag tittade på sovjetbolagets hemsida; finns 1 flaska kvar i Lidköping. Men det var väl själva f-n då att det inte verkar gå att lokalisera vettig (nåja) gewurtz just nu!

Matmatchning för Merisol beskrivs för övrigt på importörens hemsida såsom "Food matching: It is perfect as an aperitif or with ethnic cuisine, spice (”Red Thai chicken curry with jasmine rice”, ”sweet & sour chicken with pineapple”), with strong cheeses (Blue cheese, Munster…) or with orange (canard à l’Orange or salade)"
 

Sigdarve

Medlem
Var inne på Gew först men hittade ingen jag fastade för. Brukade köpa Trimbach förr, men det är nog 15-20 år sedan sist och då ingick den i ordinarie sortiment om jag inte minns fel. Tror den kostade 119 eller 129 sist jag köpte den.
 

grondahl

Medlem
Visst. För att vara mer precis, så handlade det om kycklinglårfilésmörgås med currydressing.
Dressing:
  1. 2 dl Cremé Fraiche
  2. 1 dl Majonnäs
  3. 2 tsk Mango chutney
  4. 1 msk Kockens Curry
  5. Salt & peppar och lite ananasjuice.
Det som stör där är nog mango chutneyn men det är ju ingen direkt chilihetta att hantera etc. Svårt att tänka mig att inte en riesling eller gewurtstraminer skulle funka.
Eller kaffe, känns lite som en café-macka från 90-talet.
 

Sigdarve

Medlem
Det som stör där är nog mango chutneyn men det är ju ingen direkt chilihetta att hantera etc. Svårt att tänka mig att inte en riesling eller gewurtstraminer skulle funka.
Eller kaffe, känns lite som en café-macka från 90-talet.
Är ingen kaffeälskare. Dricker bara kaffe, då Zoega, till frukost eller då nån på jobbet bjuder på kanelbulle eller vetelängd, typ. Vi är 16 på jobbet som turas om att bjuda på fikabröd varje fredag, sedan 10 år. Över sommaren är det uppehåll.
 

rs14

Medlem
Fick lite blandat bubbel i present i helgen. En billig Prosecco, en ekologisk Cava och en riktig budgetchampagne. Gick till Systembolaget idag och bytte alla tre mot en Louis Roederer 2013. Fick betala 200 kr emellan.

Man skulle nästan kunna tro att du fick presenter av främlingar. De borde veta bättre...
 

Martin F

Medlem
Fick lite blandat bubbel i present i helgen. En billig Prosecco, en ekologisk Cava och en riktig budgetchampagne. Gick till Systembolaget idag och bytte alla tre mot en Louis Roederer 2013. Fick betala 200 kr emellan.

Behövs kvitto eller hur funkar det?
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Köpte lördagsgodis

5C332062-040F-45F9-B2FA-A9FEF3CF9A31.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Såsom varandes en stor älskare också av Carignan (efter lite surf har jag fått lära mig att vinet också innehåller Syrah, Grenache, Mourvèdre) bjöds det hem trenne puteller på nätauktion i förra veckan, de ankom idag:
2014 Clos d'Ora
Kan detta vara världens (nu) dyraste flaskor Carignan? Producerade av legendaren Gérard Bertrand i denna makalösa vingård i Minervois-La Livinière. Iaf om man skall tro hypen. Södra Frankrike har sina pärlor.
Tack och lov fann jag dem på auktion till avsevärt bättre kurs än vad man ber om i Europa *gulp* för dessa överstora, supertunga miljövidriga jätteflaskor som ändå bara innehåller en halv magnum per st...

Detta fynd har jag klassat som en inflyttningspresent. En flaska nu snart, nästa efter 10 år och sista efter... Ptjae, det får 10-års-jubileumsflaskan bestämma. Hustrun lär oavsett dricka en hel fingerborg :)
Hon inhandlade å sin sida en salongsfähig Barolo av klassiskt snitt från La Spinetta.
Vi får helt enkelt se vilken flaskjävel som levererar mest umpa-umpa.
Återkommer sannolikt i ärendet inom ett par veckor.
IMG_20200622_190546.jpg


På bilden: Groot, en flaska med plast-wrap och Pinky (utan kompisen Stinky).
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Googlade fram "The story of my wine":

Gerard Bertrand - Clos D'ora winery visit.

During my Languedoc trip I had the oppurtunity to visit the Clos D´ora winery of legendary winemaker Gérard Bertrand. It was the fulfilment of a dream when Gérard discovered this exceptional terroir in 1997, he knew that one day he would produce a great wine from this site. With incredible depth and complexity. Gérard Bertrand tells: “I want to make a wine you can drink in 40 years,” he confessed. ”I want to demonstrate that in Languedoc Roussillon you can do the same thing.”

This vineyard of nine hectares enclosed by dry stone walls is located at La Livinière in the Minervois, at an altitude of 220 metres. It finds itself at the convergence of two distinct terroirs - Bartonian and Lutetian - and is composed of chalk, sandstone and marl soils.

Bertrand is delighted with his new mulled wine. The vineyard for that Clos d'Ora was planted with Syrah and Mourvèdre. The Carignan and Grenache were already there and must ensure the wine memory of the place. A new fermentation room and a ripening cellar were built on the highest point of the vineyard. There is also a meditation place on the roof of the cellar. Gerard says "You know, here you learn that as a winemaker and as a person you have to be humble. It is nature that sends us, and not the other way around".

Cultivated using biodynamic methods, using only horse traction for work between the rows. Leaf thinning takes place before the harvest and the grapes are entirely hand-picked. Each grape variety and each parcel is macerated in separate batches in an unlined, thermoregulated precast concrete vat. Syrah: vatting and vinification of destalked grapes. Grenache and Mourvèdre: destemming and light crushing before vatting under strict temperature control. Very gentle maceration, limiting the extraction of tannins. Some pumping over for aeration, and humidification of the cap only. Carignan: whole bunch vatting at higher temperatures to extract the maximum of aromas. Read more in comments.
 

Boletus

Medlem
Tips! På BS idag släpps bla lite vin från Cigliuti och Tenuta delle Terre Nere.
Bra tips! Cigliuti är en favorit, även de enklare vinerna. Barbera Serraboella 2016 tyckte jag var ett fynd för 199 kr, dock oklart om ett på pappret mindre bra 2017 är värt en tjuga till. Finns väl bara ett sätt att ta reda på det.
 
Toppen