Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Keen

slan
Låter ju lovande! Har ingen erfarenhet av 2017 men de senaste årgångarna känns ju ändå som ganska säkra kort.

Jag väntar på en låda, så tänkte öppna en så fort de kommer. Har inte druckit övriga viner vad jag minns, men om den där presterar på ett sätt man kan förvänta sig lär den vara kanon!

För min del hämtade jag ut 3 Domaine Duroché Gevrey Chambertin 2017 idag.
 

Stefan J

Medlem
Har varit dålig på att köpa rose champagne. Gillar Louis Roederer allmänt och köpte lite 2013 rose. Har stört mig lite på att jag missade tåget vad gäller Louis Roederer 2008 rose efter att läst så positiva omdömen från framför allt @MartinE , @Elvis och @Daniel A men nu har jag fått hem en låda så nu kan jag sova lungt igen ;)

lr08r.jpg
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Har varit dålig på att köpa rose champagne. Gillar Louis Roederer allmänt och köpte lite 2013 rose. Har stört mig lite på att jag missade tåget vad gäller Louis Roederer 2008 rose efter att läst så positiva omdömen från framför allt @MartinE , @Elvis och @Daniel A men nu har jag fått hem en låda så nu kan jag sova lungt igen ;)

Visa bifogad bild 21707
Får man fråga vart du lyckades hitta dessa? :D
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Själv hämtade man ut:
2 st Pierre Peters LC -13
4 st Willi Schaefer Dom RK -18
2 st Will Schaefer Himm Spät -18
2 st Wittmann RK Westerhofen -19

Sen verkar det som att bolaget slarvat bort mitt julvin. Montus -94 :(
 

IsKr

Medlem
Den sista tiden har följande kommit hem
2 Ridge Estate chardonnay 2016
Pierre Péters l'Esprit 2015
Le difese 2018
Don Px (förra månadens vin)
AR Lenoble cuvée intense brut mag 16
 

BallyJ

Medlem
Absolut sista inköpet för i år gjordes i måndags 13:00 via privatimport och idag 49 timmar senare går beställningen att hämta ut, det går om man vill och motivation finns verkar det som:p Skönt med snabb leverans så att full kraft kan läggas på köpfokus 2021!
3 x 2016 Domaine de la Grange des Pères Rouge Magnum
 

Keen

slan
Beställningen av Chiara Boschis Via Nuova gick visst vägen (se bifogad bild)!


Sen körde visst 67 Pall Mall en grej där de skänker bort provflaskor som blivit över under året, inklusive frakt. Så körde 2 x såna paket. Sen blev det ett trepack halvflaskor skumpa från dom av bara farten...
Krug, Ruinart, och Bollinger.

After 860 webinars we have a few “spare” wine packs down in the cellar which never made it out of the building for various reasons…so we thought that we should clear the decks and send them out to our lovely members in appreciation of your support.

On 31st December, join us online as we bring everyone together to toast an “interesting” year and look forward to 2021. 67 Pall Mall’s new best (corporate) friend, UPS will be working overtime to rise to their last challenge of 2020 and will be delivering a six bottle pack to every member who would like one. Please feel free to order a pack for your significant other even if they are not a member of the club…double your chance of getting a gem…

Our cellar team will deconstruct our favourite tasting kits of the year, to bring to you a Lucky Dip kit featuring 6 mini bottles (75ml) of this year's events, from Bordeaux to Napa, to Australia and New Zealand - it will be the luck of the draw...
 

Attachments

  • IMG_6480.jpeg
    IMG_6480.jpeg
    41,2 KB · Visningar: 100

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Senaste veckornas gott å blandat.
3+3x Selosse (Initial + Substance)
3x San Fereolo Dogliani 2012 (Blå-Gula Solen)
1x CH BdM -06
2x Oddero Barolo -16
2x Montus -94
3x Barbeito Rainwater Madeira

Betydligt större inköp än planerat.. fan också.... ;)
Nice catch !
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 21633

Prövade att handla utanför systembolaget för första gången. Philipson var otroligt smidigt!
En liten smak på friheten.
En liten krydda att suga på och meditera kring: I Japan är det fritt fram för provatpersoner att köpa/sälja öl, vin, sprit, saké, shochu, mm på motsvarande Tradera.
Det är ett lager väl värt att ha i åtanke!
Du vet, då Nordkoreas bönder får den enorma friheten att svälta på dåligt ris eller dålig potatis. Det är ju likt förbannat ett val som inte ges varje dag. En lyx. En förmån!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Början till slutet idag:
Vad som fn erbjuds globalt av denna excellenta årgång köpte jag ALLT av:
0CE86863-0B22-4E30-902E-0FC3DA330DFB.jpeg


En vackert gyllenbrun färg och ett brutalgrymt vin som bara skriker efter att få omslingra sig med min tunga...
Ex-Chateau från ca 1990 enligt säljaren.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Fick den här av Mor och Far i julklapp. Nån som testat?
Hur är dricksfönstret på denna?
Trevlig julklapp!
Har inte druckit årgång 2016, vilket känns en aning tidigt. CT säger 2023-2039. Det sista kan nog stämma men 2023 kanske ändå är i yngsta laget. Har druckit 2010 och 2013 det senaste halvåret. 2010 kändes fortfarande lite för stram och kan behöva några år till. 2013 har jag druckit två flaskor av. Den första kändes riktigt fantastiskt bra. Den andra flaskan var också väldigt bra men reflekterade då över att den var i yngsta laget. 2016 lär nog vara en lagringsvärd årgång men behöver säkert också tiden för att leverera optimalt. Tidigast 2026 skulle jag nog säga men helst lite till. Paleo är ett kanonvin om man gillar CF.
En flaska är alltid knepigt. Men eftersom årgången lär vara riktigt stark för Paleo så kan det nog vara läge att köpa ett par flaskor till.
 

HerrDruva

Medlem
En liten smak på friheten.
En liten krydda att suga på och meditera kring: I Japan är det fritt fram för provatpersoner att köpa/sälja öl, vin, sprit, saké, shochu, mm på motsvarande Tradera.
Det är ett lager väl värt att ha i åtanke!
Du vet, då Nordkoreas bönder får den enorma friheten att svälta på dåligt ris eller dålig potatis. Det är ju likt förbannat ett val som inte ges varje dag. En lyx. En förmån!

Det är ju därför som du har en så fin källare, med massor mogna viner. Att vara FRI och slippa sätta någon form av tillit till en kommunistisk kvarleva...

Får en känsla av att du inte är förtjust i Systembolaget men kan ha fel.. :D
 
Toppen