Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Får en känsla av att du inte är förtjust i Systembolaget men kan ha fel.. :D
Det skulle kunna vara en tolkning. En annan tolkning skulle kunna vara i riktning mot att jag inte är alldeles imponerad av SB's självglorifierade självexistensberättigande och politiskt motiverade beställningsforsk. En tredje tolkning skulle kunna ha någonting att göra med att individens frihet är det högsta och viktigaste, näst äganderätten.

alla dessa tolkningar (och fler) kan ju dessutom samexistera :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fick den här av Mor och Far i julklapp. Nån som testat?
Hur är dricksfönstret på denna?
@The Wall ger ett gott tips.
Med min smak får den nog allra mest upp mig i brygga om ~20-40 år. Men, vid 95 bast vet jag inte om det blir mer än någon liten smutt.
Vi kommer faktiskt avnjuta en 2012 i afton, till den romantiska julemiddagen. Inte för att vinet är i närheten av moget, men för att hon som skall åtlydas tycker det är ett bra val för ikväll - och vi har fler. Hon ville inte ha något "gammalt".
Självklart offrar jag mig utan krusiduller.
Öppnar förmodligen en flaska 80-tals Barolo då vi kommer hem till de ystra välystade ostarna efteråt.
En tillvaro i god balans.
Nöjd hustru. Lycklig make :)
 

Mexikanaren

Medlem
Nu lite i julledigheterna så fick jag höra att en anhörig har köpt in ett lass italienare och frågade mig lite så där vid sidan om jag kunde förklara lite närmare vad det var för viner X egentligen hade köpt.

Då jag ännu inte har superbra kunskap (ännu) på allsköns viner så tänkte jag kolla lite här på forumet om ni skulle kunna hjälpa till att bryta ned vad det egentligen är för vinare?

  • Gravner Ribolla 2012
  • Livio Felluga Rosazzo Terre Alte 2018
  • Castellare di Castellina I Sodi di San Nicolò 2016
 

Poussard

Medlem
Nu lite i julledigheterna så fick jag höra att en anhörig har köpt in ett lass italienare och frågade mig lite så där vid sidan om jag kunde förklara lite närmare vad det var för viner X egentligen hade köpt.

Då jag ännu inte har superbra kunskap (ännu) på allsköns viner så tänkte jag kolla lite här på forumet om ni skulle kunna hjälpa till att bryta ned vad det egentligen är för vinare?

  • Gravner Ribolla 2012
  • Livio Felluga Rosazzo Terre Alte 2018
  • Castellare di Castellina I Sodi di San Nicolò 2016
Gravner är sannolikt ett orangevin från Friulien.
 

FredrikC

Medlem
Någon annan som fått bolagets exklusiva kartong på sina Sassicaia 17?.... Va e de för trams de håller på med?
20201228_104732.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Någon annan som fått bolagets exklusiva kartong på sina Sassicaia 17?.... Va e de för trams de håller på med?
Visa bifogad bild 21744
Tycker du skall kontakta kundtjänst om saken, har varit med om samma och fått be mitt lokala bolag specifikt fråga om trälådan när jag beställt genom dem från varudepån.
Samtidigt säger de att det inte skall behövas när lådan går direkt från importör till varudepå då lådan då skall vara intakt.
-I verkligheten är det väl någon på varudepån som har fina blomlådor på balkongen.
 

FredrikC

Medlem
Tycker du skall kontakta kundtjänst om saken, har varit med om samma och fått be mitt lokala bolag specifikt fråga om trälådan när jag beställt genom dem från varudepån.
Samtidigt säger de att det inte skall behövas när lådan går direkt från importör till varudepå då lådan då skall vara intakt.
-I verkligheten är det väl någon på varudepån som har fina blomlådor på balkongen.
Har gjort det och de sa bara att de inte ska göra sånt men att han ska be mitt bolag göra en speciell händelse om att fel skett eller nåt. Han sa också att "detta varit på tapeten förut" så de har pågått under längre tid...
 

Stefan B

Medlem
Någon annan som fått bolagets exklusiva kartong på sina Sassicaia 17?.... Va e de för trams de håller på med?
Visa bifogad bild 21744
Oh ja, alla mina lådor vaskade enligt konstens alla regler. Dessutom var pappret sönderrivet på Sassicaian som en bonus. Vad jag kan minnas så har det varit så här ända sedan de bytte till de nya kartongerna. Har beställt mängder med flaskor under året som borde kommit i originallådan. Jag trodde det hade med logistiken att göra, att de ville förenkla hanteringen men jag har också fått svaret ifrån deras kundtjänst att de egentligen ska skicka vidare originallådorna. Om tillräckligt många klagar kanske det blir ändring.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Fått bekräftat av Vinunic att de skickar I trälåda så det är någon idiot på varudepån på systembolaget som gör så...
Kan fan inte fatta vilket stolpskott som gör sådant om vinet uppenbarligen inte levereras i en papp-trä låda som vissa skitviner har. Men en Sassicaia låda är ju gedigen och redig.
 

FredrikC

Medlem
Oh ja, alla mina lådor vaskade enligt konstens alla regler. Dessutom var pappret sönderrivet på Sassicaian som en bonus. Vad jag kan minnas så har det varit så här ända sedan de bytte till de nya kartongerna. Har beställt mängder med flaskor under året som borde kommit i originallådan. Jag trodde det hade med logistiken att göra, att de ville förenkla hanteringen men jag har också fått svaret ifrån deras kundtjänst att de egentligen ska skicka vidare originallådorna. Om tillräckligt många klagar kanske det blir ändring.
Har du ringt till kundtjänst om Sassicaia 17 också? Håller med om att det är bra att vi är fler som klagar.
 
Trådskapare
A
Kan fan inte fatta vilket stolpskott som gör sådant om vinet uppenbarligen inte levereras i en papp-trä låda som vissa skitviner har. Men en Sassicaia låda är ju gedigen och redig.
Har gjort det och de sa bara att de inte ska göra sånt men att han ska be mitt bolag göra en speciell händelse om att fel skett eller nåt. Han sa också att "detta varit på tapeten förut" så de har pågått under längre tid...
Kan det vara så att personen på varudepån säljer lådorna för heminredningsbruk?
https://hemmafixbloggen.se/2015/09/...dor-och-gor-en-annorlunda-och-snygg-rullvagn/
Fått bekräftat av Vinunic att de skickar I trälåda så det är någon idiot på varudepån på systembolaget som gör så...
Tycker du skall kontakta kundtjänst om saken, har varit med om samma och fått be mitt lokala bolag specifikt fråga om trälådan när jag beställt genom dem från varudepån.
Samtidigt säger de att det inte skall behövas när lådan går direkt från importör till varudepå då lådan då skall vara intakt.
-I verkligheten är det väl någon på varudepån som har fina blomlådor på balkongen.

Monopol?

.
 

Oscaro

Medlem
Har du provat någon av dem ännu? Har i restriktivitetens namn inte köpt något från årets laddning Sandri men är ju sugen...
Nej inte än, tänker att de här säkert behöver 5 år till även om jag är sugen...Duktigt att du kunde hålla dig, jag lyckades inte lika bra :D
 

LeChat

Medlem
C27FFC9F-F1A9-4873-BF6F-9C24B326F71C.jpeg

2016 Joseph Drouhin Beaune 1er Cru Cras


Mer bourgogne! Den här har fått bra omdömen från olika håll, men ansågs ha en lite för dyr prislapp på 719:- när den släpptes i februari förra året.
Fick den på auktion för 400:- inkl. allt. Litet fynd kanske!
 
Toppen