Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Kanske några som övertolkar regeln om att vinet i trälåda är ett försäljningsargument och inte är tillåtet.
Det gällde i alla fall annonserna på köp 3 flaskor, få en exklusiv trälåda på köpet :cool:
Haha ja det är nog det mest troliga svaret det. Förstår inte vem som bryter både band och låda annars. Men kanske inte har någon koll alls på kostnaden per flaska.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Haha ja det är nog det mest troliga svaret det. Förstår inte vem som bryter både band och låda annars. Men kanske inte har någon koll alls på kostnaden per flaska.
Nej, är inte därför, trälådor är fullt tillåtna men inte "tillfälliga förpackningar"
-Det är inte tillåtet att köra "en snygg trälåda" i BS för att kvala in till FS för att sen ta bort den när produkten är inne i sortimentet utan då måste lådan säljas även i FS.
Detta är ju en av de få vettiga regeländringar SB gjort på sistone, var ju massa importörer som packade skitviner i snygga trälådor bara för att sälja in sig i FS, sedan åkte förstås lådan bort.
-I teorin borde det ju även gälla vissa viner som packar om sig till James Bond när årgången inte håller måttet :)
 
Idag kom ett par Comtes 07 från Vivino. Välkomna in i vinskåpet :)
6913947A-2D3A-47D5-9C85-6092843C7523.jpeg
 

LeChat

Medlem
E302C9B3-0749-46D6-BEEE-A8292B230C55.jpeg

2016 Alain Hudelot-Noellat Bourgogne


Mer bourgogne! Blev imponerad av det här vinet fast i årgång 2010. Det är nu många år sedan jag drack det, och tyvärr har jag inte sett det på bolaget i de senare årgångarna. Tror denna är riktigt bra trots sitt enkla ursprung. Köpt på auktion.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tjohoo! :cigarr:
Ibland har man allt tur!
En fin gammal favorit skall få återbesöka våra gommar!
2004 Numanthia
...som kommer levereras tillsammans med sin äldre bror:
2003 Numanthia
Båda är älskade klassiker om man skall tolka CT på något rimligt sätt. Det blir således en kanonfin start på det nya året! Ssk som jag ännu inte haft förmånen att gluppa i mig 03'an ännu.

Slagpris inkl frakt hem: Jmf med priset på Champagne i denna tråd: antingen var Numanthiorna pinsamt billiga eller så skulle man ju kunna tänka sig att Champis är pinsamt dyrt :tystad:
På auktionen såldes dem som ett par, önskar naturligtvis att det hade klubbats fler. Men, två flaskor är ju avsevärt bättre än noll. Senast det begav sig med en noll-fyra verkar ha varit för 6 år sedan. Minns också med klar tydlighet att jag fick äran att utsättas blint för en av @Mats flaskor till pizza-afton häromsistens. Var inte ens i närheten av druva-land-årgång... Men god som PHUCKEN var den! Tyvärr skrev jag inte in den i CT och minns inte vilken årgång det var :vägg:
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 21768
2016 Alain Hudelot-Noellat Bourgogne


Mer bourgogne! Blev imponerad av det här vinet fast i årgång 2010. Det är nu många år sedan jag drack det, och tyvärr har jag inte sett det på bolaget i de senare årgångarna. Tror denna är riktigt bra trots sitt enkla ursprung. Köpt på auktion.
Ja, de var det länge sedan jag såg på sovjetbolaget. Jag måste nog rota fram våra 2004:eek:r, 2005:eek:r och 2006:eek:r ur källaren.
 

Keen

slan
Visa bifogad bild 21768
2016 Alain Hudelot-Noellat Bourgogne


Mer bourgogne! Blev imponerad av det här vinet fast i årgång 2010. Det är nu många år sedan jag drack det, och tyvärr har jag inte sett det på bolaget i de senare årgångarna. Tror denna är riktigt bra trots sitt enkla ursprung. Köpt på auktion.

Köpte en låda ’17, men inte testat ännu. Har även en inte lika stor låda gevrey-chambertin ’17 från dom också.
Fr
 

Sebran

Medlem
En vän har frågat mig om råd om viner till hennes pappa som fyller år på söndag. Tanken är att han ska få 5 flaskor för ca 4000 sek och flaskorna måste finnas i butik i Stockholm så att vännen kan inhandla flaskorna innan födelsedagen.

Han är tydligen ett stort fan av Napa Cab och viner i liknande stil, så gissar att även Australiensiska viner skulle kunna funka bra. Personligen dricker jag extremt lite Cab så tänkte kolla om någon här med koll har några tips. Antar att PK-huset är bästa butiken att kika i.
 

Wintermute

Medlem
En vän har frågat mig om råd om viner till hennes pappa som fyller år på söndag. Tanken är att han ska få 5 flaskor för ca 4000 sek och flaskorna måste finnas i butik i Stockholm så att vännen kan inhandla flaskorna innan födelsedagen.

Han är tydligen ett stort fan av Napa Cab och viner i liknande stil, så gissar att även Australiensiska viner skulle kunna funka bra. Personligen dricker jag extremt lite Cab så tänkte kolla om någon här med koll har några tips. Antar att PK-huset är bästa butiken att kika i.
Skönt att han inte bor i Degerfors... Då hade det blivit svårare.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En vän har frågat mig om råd om viner till hennes pappa som fyller år på söndag. Tanken är att han ska få 5 flaskor för ca 4000 sek och flaskorna måste finnas i butik i Stockholm så att vännen kan inhandla flaskorna innan födelsedagen.

Han är tydligen ett stort fan av Napa Cab och viner i liknande stil, så gissar att även Australiensiska viner skulle kunna funka bra. Personligen dricker jag extremt lite Cab så tänkte kolla om någon här med koll har några tips. Antar att PK-huset är bästa butiken att kika i.
Den enda jag kommer på är Heitz: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/heitz-7531601/
 
En vän har frågat mig om råd om viner till hennes pappa som fyller år på söndag. Tanken är att han ska få 5 flaskor för ca 4000 sek och flaskorna måste finnas i butik i Stockholm så att vännen kan inhandla flaskorna innan födelsedagen.

Han är tydligen ett stort fan av Napa Cab och viner i liknande stil, så gissar att även Australiensiska viner skulle kunna funka bra. Personligen dricker jag extremt lite Cab så tänkte kolla om någon här med koll har några tips. Antar att PK-huset är bästa butiken att kika i.

Ett fyrpack för nästan 4000 kr:oops: med i alla fall två cabbar varav en från Napa:
1. Darioush är ju riktigt bra och yppig men balanserad Napa cab https://www.systembolaget.se/produkt/vin/darioush-9242201/
2. själv tycker jag https://www.systembolaget.se/produkt/vin/tom-cullity-9126801/ är fantastisk så den hade absolut varit med i ett 5-pack cabbar från PK-husets sortiment just nu.
3. modern sangiovese/merlot mix som har litet Napa över sig https://www.systembolaget.se/produkt/vin/siepi-9592101/
4. En carignan som jag tyckte var den allra bästa i Mas Martinets line up https://www.systembolaget.se/produkt/vin/cami-pesseroles-9568801/

Tre reserver (ingen cabernet dock):
Ch Ampuis är alltid Ch Ampuis
Dalmau (har gått upp i pris och ligger nu på 750 kr typ men är riktigt härlig och modern och generöst fruktig så går absolut hem hos alla Napa-fans)
Clonakilla Shiraz Viognier är en favorit (även om @petterkalle tycker den smakar vitpeppar)

Av dessa skulle jag säga att alla är ganska generösa i frukten på ett härligt sätt även om australiensarna och Mas Martinet är mer eleganta i stilen medan Darioush, dalmau, Ampuis och Siepi nog är mer vad man tänker när man tänker Napa dvs härliga kraftpaket som i min värld behöver både tio år i källaren och en blodig biff med bearnaise.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Någon champagnekunnig som kan hjälpa mig hitta igen denna flaska på Cellartracker?
muse-0.jpg

...ja, för ibland följer det med underliga bonusflaskor då man köper RIKTIGA viner!

Så här ser iaf Champisen ut på närbild. Ingen märkning runt kapsylfolie eller på andra platser på flaskan:
muse-1.jpg
Muse-2.jpg


Skulle det kunna vara denna:

https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=3058472&searchId=450496AB ???
Hittar ju lite "fel" ord på etiketten för det.

Läser vidare om makaren på hemsidan på baksidesetiketten:
Due to the extremely small production of 4000 pieces per year, the demand for his works in the world, especially high-end restaurants, far exceeds the supply, and reservations are sold out every year. The amount of arrival in Japan is very small, but if there is a connection, I would like you to be wrapped in that magical sensuality.

...den går ju annars alltid att träna med eller på :)
 
Last edited:
Toppen