Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

JonasBo

Medlem
Trevligt, har du prövat Enderle & Moll tidigare? Jag väntar på några flaskor Liason.
Sent svar, sorry.
Nej jag var helt ny för Enderle & Moll och blev väldigt positivt överraskad på både basic och Liaison.

Hittade mycket bättre pris på weinfurore än extrabrut så köpte fler där, nyligen. 100:- billigare per flaska! Snabb leverans också
 

LeChat

Medlem
066269FD-81A0-4615-BBE5-78DC0D5FC367.jpeg

Gosset Grand Rosé Brut magnum

Drack denna på vanlig flaska Nyårsafton och tyckte då att den var väldigt mycket bättre än tidigare gånger. Tänker att denna på magnum kan vara perfekt som bjudskumpa. Lättgillad för de ovana men tillräckligt komplex för att kunna muntra upp mera vana pimplare. Fick de för 963:- inkl. frakt.
 

LeChat

Medlem
885CACB8-7809-4B9F-AEBD-CBB67DCDAF9D.jpeg

2000 Château Camensac
2012 Château La Croix Pomerol


Camensac var nog min första kontakt med bordeauxvin. Minns inte årgången exakt men den var från 90-talet. Får se om denna håller, men årgång 2000 brukar ju kunna vara bra.

Familken Janoueix som står bakom tillverkningen av La Croix, verkar ha gott renommé. Jag känner själv inte till producenten sen tidigare men det ska bli intressant att prova.
 

mackan92

Medlem
Visa bifogad bild 21920
Gosset Grand Rosé Brut magnum

Drack denna på vanlig flaska Nyårsafton och tyckte då att den var väldigt mycket bättre än tidigare gånger. Tänker att denna på magnum kan vara perfekt som bjudskumpa. Lättgillad för de ovana men tillräckligt komplex för att kunna muntra upp mera vana pimplare. Fick de för 963:- inkl. frakt.
Vart ifrån? :-.)
 

BallyJ

Medlem
Fokus 2021 på Grand Cru Bourgogne och 2008 Rosé Champagne går sådär:rolleyes:
Hittills i år:
3 st 2018 Penfolds RWT Bin 798
2 st 2015 Perse La Craie
3 st 2017 Domaine du Vieux Telegraphe
3 st 2015 Henri Bonneau Reserve des Celestins
2 st 2019 Elio Altare Langhe Nebbiolo
2 st 2019 Elio Altare Dolcetto
2 st 2019 Elio Altare Barbera
1 st 2017 Savage Red
 

MarkusJ

Medlem
pdb.jpg

Mitt första köp från utlandet blev en laddning från Plus de Bulles:

2x Comtes de Champagne 2008 - bland annat efter att ha läst @Kostjan's "bästa vinupplevelse 2020", FOMO
2x Billecart-Salmon 2008 - behövs mer 08...
2x Laherte Frères Les 7 - favoritproducent
2x Marguet Shaman Rosé 2017 - högt uppskriven av ett instagram-konto jag följer
2x Charles Heidseick NV - prissänkt till dryga hundringen under bolagspriset, så fick bli två flaskor att ha som bjudbubbel
3x Savart (L'Ouverture, L'Accomplie, Bulle de Rosé) - sneglat på Savart länge, men aldrig provat
1x La Grande Année 2012 - LGA 08 var den första "samlarflaskan" jag köpte, som jag tyckte att jag fyndade på flygplats i Antwerpen för ganska exakt ett år sen. Köpte sedan en 2012 på bolaget i höstas och tänkte att jag kanske skulle börja samla på någon form av vertikal. Men innan jag gör det insåg jag att det ju är smart att veta om jag faktiskt gillar LGA generellt... (bara druckit Special Cuvée tidigare som jag iofs uppskattar). Så när jag ändå var i farten med en beställning så slank det ner en sådan också som jag tänkte öppna (även om för tidigt) för att se om det är lönt att springa efter kommande släpp.
 

Nyllet

Medlem
2x 2018 Enderle & Moll Liaison
4x 2019 Wechsler Riesling Trocken
4x 2019 Wittmann Riesling Trocken
2x 2019 Wittmann Niersteiner
2x 2019 Prüm Wehlener Sonnenuhr Kabinett
2x 2019 Prüm Graacher Himmelreich Spätlese

Inleder året helt i linje med köpfokuset. Någon som har testat Wittmann Niersteiner? Enderle & Moll har jag varit nyfiken på länge. Antar att de bör ligga ett par år?
 

Jonas Sand

Medlem
2x 2018 Enderle & Moll Liaison
4x 2019 Wechsler Riesling Trocken
4x 2019 Wittmann Riesling Trocken
2x 2019 Wittmann Niersteiner
2x 2019 Prüm Wehlener Sonnenuhr Kabinett
2x 2019 Prüm Graacher Himmelreich Spätlese

Inleder året helt i linje med köpfokuset. Någon som har testat Wittmann Niersteiner? Enderle & Moll har jag varit nyfiken på länge. Antar att de bör ligga ett par år?
Varifrån köpte du prüm?
 
Toppen