Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Lade in en beställning idag på Gourmet Hunters, blev lite spanska favoriter;
2 x Alto Moncayo 2017
4 x Alto Monacyo Veraton 2017
4 x Aalto 2018
4 x Clio (Bodega El Nido) 2018
De har ju riktigt bra priser! Ska beställa lite vit bourgogne och såg Carillon -17 Puligny för riktigt bra pris.
 
Trådskapare
A
Fick precis hem lite viner till Piemonte 2016 "samlingen" Synd att så mycket dragit i pris de senaste åren bara. Men det kommer väl kännas billigt om 10 år eller så när man går på vinerna.

2016 Produttori del Barbaresco
2016 Bruno Giacosa Falletto
2016 Bruno Giacosa Rabajà
2016 Burlotto G.B. Barolo
2016 Cavallotto Bricco Boschis
 

Robbes

Medlem
Fick precis hem lite viner till Piemonte 2016 "samlingen" Synd att så mycket dragit i pris de senaste åren bara. Men det kommer väl kännas billigt om 10 år eller så när man går på vinerna.

2016 Produttori del Barbaresco
2016 Bruno Giacosa Falletto
2016 Bruno Giacosa Rabajà
2016 Burlotto G.B. Barolo
2016 Cavallotto Bricco Boschis
Varifrån köpte du Cavallotton?
 

Robbes

Medlem
01DEFA14-11D7-4B4E-96A4-56990B58CF9B.jpeg
Fick leverans från Gourmet hunter, mkt smidig och snabb leverans med UPS. Beställde i tisdags fick leverans till dörren idag. Dessutom mkt bra priser!
 

Mexikanaren

Medlem
Tillskott enligt köpfokus 2021.
Visa bifogad bild 21994
Willi Schaefer testade jag en flaska av 4, och det fanns en kvar som jag var tvungen att plocka. Så gott helt enkelt.
Visa bifogad bild 21995
Vitt bourgogne skall det in mer utav

Jag hoppas att du även plockat på dig en del av Willi's Spätlese #5 när den släpptes med, kommer nog vara svårslagen efter lite tid i hyllan!
Har redan 4st av hans kabinett men efter ditt inlägg så beställde jag hem några till. För under 200kr/flaska så är det inte mycket att orda om i mina ögon.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fick precis hem lite viner till Piemonte 2016 "samlingen" Synd att så mycket dragit i pris de senaste åren bara. Men det kommer väl kännas billigt om 10 år eller så när man går på vinerna.

2016 Produttori del Barbaresco
2016 Bruno Giacosa Falletto
2016 Bruno Giacosa Rabajà
2016 Burlotto G.B. Barolo
2016 Cavallotto Bricco Boschis
Det är som då man investerar i aktier. Bara loosers köper aktier som rusat i pris. Konsten ligger i att identifiera undervärderad hög kvalitet innan pöbeln gör det. Det handlar om att kyssa många grodor och att lita till sin egen utvecklade smak och handla massor av det nästa svarta.
Lätt som en plätt så länge man är nyfiken på det mesta. Mer besvärligt för monomaniker.

För övrigt: vilken jädra fin inhåvning av fantastiska kulturskatter! Grymt :)
 
Trådskapare
A
Det är som då man investerar i aktier. Bara loosers köper aktier som rusat i pris. Konsten ligger i att identifiera undervärderad hög kvalitet innan pöbeln gör det. Det handlar om att kyssa många grodor och att lita till sin egen utvecklade smak och handla massor av det nästa svarta.
Lätt som en plätt så länge man är nyfiken på det mesta. Mer besvärligt för monomaniker.

För övrigt: vilken jädra fin inhåvning av fantastiska kulturskatter! Grymt :)
Tack, Tyvärr har väl framförallt Bruno Giacosas viner rusat i pris. Kan försvara mig med att jag köpt ett antal år (1998 var min första årgång från Bruno Giacosa; Barbaresco Riserva Santo Stefano) men får väl nu klassa in mig i looserfacket :-(

Köpte dock inte 2016 i Sverige där priset på BG är löjligt högt.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag hoppas att du även plockat på dig en del av Willi's Spätlese #5 när den släpptes med, kommer nog vara svårslagen efter lite tid i hyllan!
Har redan 4st av hans kabinett men efter ditt inlägg så beställde jag hem några till. För under 200kr/flaska så är det inte mycket att orda om i mina ögon.
Fick tyvärr inte tag i #5.an men köpte 2 st av vanliga Spätlesen. Nej för 194 spänn och Schaefer så är det inte mycket att snacka om.. :)

Var hittade du Cordier Bourgogne blanc?
Den finns i BS: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/bourgogne-blanc-vieilles-vignes-7059801/
Ej testat än. Men Cordier för 159:- till sommaren är ju inte fel.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack, Tyvärr har väl framförallt Bruno Giacosas viner rusat i pris. Kan försvara mig med att jag köpt ett antal år (1998 var min första årgång från Bruno Giacosa; Barbaresco Riserva Santo Stefano) men får väl nu klassa in mig i looserfacket :-(

Köpte dock inte 2016 i Sverige där priset på BG är löjligt högt.
Jag förstår dig fullständigt. Min hustru älskar verkligen Paleo, Montrose och Vieux Château Certan medan jag gärna odlar min fäbless för Troplong Mondot och Fontanafredda's äldre buteljeringar och vingårdsviner...

Kan heller inte låta bli att njuta av att dammsuga auktioner efter fynd. Är helt enkelt min svenska genetik på försommarbete och (intalar jag mig) bra träning i att gräva upp dolda skatter :)
 
Toppen