Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

The Wall

Medlem
Fick tyvärr inte tag i #5.an men köpte 2 st av vanliga Spätlesen. Nej för 194 spänn och Schaefer så är det inte mycket att snacka om.. :)


Den finns i BS: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/bourgogne-blanc-vieilles-vignes-7059801/
Ej testat än. Men Cordier för 159:- till sommaren är ju inte fel.
Tack, jag missade den när jag sökte på Cordier på sovjetbolaget, förmodligen för att jag var fokuserad på att leta efter en bild och skippade helt att läsa innantill.
 

The Wall

Medlem
Är 2018 bra eller duglig årgång för vit bourgogne?
"Bourgogne blanc" bör man nog dricka inom en femårsperiod, men de bättre alstren (premier cru och uppåt) torde kunna lagras. Fast det kan ju även vara något av en smaksak; en del föredrar övermogna smörbyttor medan andra uppskattar ung krispighet och så har vi det velande mittenfolket, till vilka jag sällar mig, som säger "det beror på....".
 

BallyJ

Medlem
Allmänt sett så ska väl 2017 vara en bättre årgång men nu när 2018 dricks lite här och var verkar det som folk verkligen gillar 2018, vinerna är goda helt enkelt och det känns som det börjar sprida sig.
Drack min första Corton-Charlemagne GC 2018 för några veckor sedan. Doften var bra med en fin citruston, men jag hajjade till vid första sippen. Riktigt, riktigt bra, härligt fyllig och smörig, min bedömning då var att 2018 är väldigt tillgänglig nu men att den verkliga potentialen ligger 4-7 år bort.
 

Jos

Medlem
Drack min första Corton-Charlemagne GC 2018 för några veckor sedan. Doften var bra med en fin citruston, men jag hajjade till vid första sippen. Riktigt, riktigt bra, härligt fyllig och smörig, min bedömning då var att 2018 är väldigt tillgänglig nu men att den verkliga potentialen ligger 4-7 år bort.
Ja samma här, drack en -18 C-C häromdagen och kände samma sak. Bättre grejerna är härliga nu men kommer bli ännu bättre. Iofs oftast fallet med Grand Cru oavsett men kanske mer så än vanligt för ett varmt år.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jäkligt nöjd med dessa :). Nu återstår bara att lägga vantarna på några Sadie på tisdag sen är första kvartalets budget utraderad.
IMG_4192.JPG
 
Toppen