Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jäkligt nöjd med dessa :). Nu återstår bara att lägga vantarna på några Sadie på tisdag sen är första kvartalets budget utraderad.
Visa bifogad bild 22007
Fantastiska kulturpersonligheter du fångat.
Men, blir svårt avnjuta en flaska om dagen, 10 mån per år med den budgeten i combo med prisklassen på dina inköp.
Just sayin'.
Utgår från att du jobbar hårt på att öka budgeten :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det finns ju också dem som inte rusar efter att köpa mer Coca Cola Zero efter att priset rusat till 1500 kr per flaska
Vissa ger sig istället ut efter att leta upp underbart tillfredsställande alternativ.
(Aldrig Pepsi Max!)
De blundar helt enkelt för etiketterna och öppnar ögonen enbart för drycken...

Empirisk vinpoesi av Gerthrude Stein:
ett skitbra vin är ett skitbra vin, är ett skitbra vin oavsett prislapp.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Fantastiska kulturpersonligheter du fångat.
Men, blir svårt avnjuta en flaska om dagen, 10 mån per år med den budgeten i combo med prisklassen på dina inköp.
Just sayin'.
Utgår från att du jobbar hårt på att öka budgeten :)
:) Jag behöver inte jobba på att öka budgeten. När åren summeras så har kvartalsbudgeten förvandlats till en månadsbudget. Happens all the time :confused:
 

Per Stade

Lege artis
Empirisk vinpoesi av Gerthrude Stein:
ett skitbra vin är ett skitbra vin, är ett skitbra vin oavsett prislapp.

Vilket får mig att komma ihåg Picassos svar när folk sa att Gertrude Stein inte såg ut som hans porträtt av henne

1BB778C9-FE94-40B6-973D-80E049ADDDB4.jpeg


Hon kommer att göra det.
 
Trådskapare
A
Jag antar att du menar Monprivato´n då Andremily var på 21/1 Webbsläpp. Barolon var ett mailerbjudande från Livets Goda (som jag inte har) Reagerade sent på mailet men fick näst sista flaskan.

Grattins Gillar Monprivato :)

2016 är släppt i Europa. Tror Carovin inte fick ut 2015 till restaurang och körde via Livets Goda istället.
 
Last edited:
Trådskapare
A
Ah, tackar! Provade en beställning så får vi se om det blir nåt

Hmm... har för mig att jag pröjsade strax över tusingen för 2014, verkar ha gått upp en del :O

ok de har höjt priset på 2015 från 1379 till 1599... surt
Sista årgången jag köpte på SB var 2008, den kostade 749 kronor i juni 2013.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Från ett dödsbo inhandlades idag hela vinkällaren, nämligen dessa godbitar:
  • Okänd Chapos från okänt år. (Hittar på CT: Armagnac, Calvados och Sancerre av denna firma)
  • Nyttigt och närande japanskt portvin.
  • Grekisk Mavrodafne som vin doux naturel.
Alla med okänd ålder. Champisen har streckkod så den borde iaf kunna ha bubblor.
721651BE-F131-4E3E-9648-5DDC2965C052.jpeg

Önskar mig själv lycka till med dessa i mars.
Januaris drickfönster är redan fyllt och februari blir, som vanligt, vit.
 

Daniel A

Administratör
Från ett dödsbo inhandlades idag hela vinkällaren, nämligen dessa godbitar:
  • Okänd Chapos från okänt år. (Hittar på CT: Armagnac, Calvados och Sancerre av denna firma)
  • Nyttigt och närande japanskt portvin.
  • Grekisk Mavrodafne som vin doux naturel.
Alla med okänd ålder. Champisen har streckkod så den borde iaf kunna ha bubblor.
Visa bifogad bild 22012
Önskar mig själv lycka till med dessa i mars.
Januaris drickfönster är redan fyllt och februari blir, som vanligt, vit.

Ser helt fantastiskt ut!!
 

rs14

Medlem
Enderle & Moll Pinot Noir "Basis" 2019 x 8
Enderle & Moll Pinot Noir "Liaison" 2019 x 10.

Drack Liaison '18 i helgen och den var grymt bra. Ser fram emot att prova 2019.

Sven och Florian kommenterar 2019:

"Unfortunately, we had quite heavy frost in some of our best red sandstone vineyards last year and additional problems with hail and high fungus pressure, which is the reason why we ultimately decided to only bottle our "Basis", the "Liaison" and our "Muschelkalk" ( shell limbstone ) this year.
The barrels from the other top vineyards ended up in our "Liaison", which is ultimately reflected in the quality of this year's "Liaison" ..."
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Champagne fsg 2020,
245M flaskor (-18% vs 2019)
4 Miljarder Euro (-20% vs 2019)
114M flaskor Frankrike (-20% vs 2019)
131M flaskor Export (-16% vs 2019)
USA -20%, UK -20% Japan -28% (@StefanAkiko effekten!)
Jag har ordnat med hela fyra Champisputeller det senaste dryga året. Drar mitt strå till den stackars stacken.
Vad dricker folk istället? Cava?
Obubbligt?
Bib?
 
Toppen