Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bearman

a´lea iacta est iterum
Någon champagnekunnig som kan hjälpa mig hitta igen denna flaska på Cellartracker?
Visa bifogad bild 21827
...ja, för ibland följer det med underliga bonusflaskor då man köper RIKTIGA viner!

Så här ser iaf Champisen ut på närbild. Ingen märkning runt kapsylfolie eller på andra platser på flaskan:
Visa bifogad bild 21828 Visa bifogad bild 21829

Skulle det kunna vara denna:

https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=3058472&searchId=450496AB ???
Hittar ju lite "fel" ord på etiketten för det.

Läser vidare om makaren på hemsidan på baksidesetiketten:
Due to the extremely small production of 4000 pieces per year, the demand for his works in the world, especially high-end restaurants, far exceeds the supply, and reservations are sold out every year. The amount of arrival in Japan is very small, but if there is a connection, I would like you to be wrapped in that magical sensuality.

...den går ju annars alltid att träna med eller på :)


NV Guillaume Sergent Champagne Muse Premier Cru Brut, France, Champagne - CellarTracker ?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter lite ytterligare funderande och Googlande lade jag upp den som ny flaska, med bild och allt.
Hittade lite närmare info på Le Figaro.
Ca 2011, då. Kanske? Gissar jag då och är nöjd med det.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Någon champagnekunnig som kan hjälpa mig hitta igen denna flaska på Cellartracker?
Visa bifogad bild 21827
...ja, för ibland följer det med underliga bonusflaskor då man köper RIKTIGA viner!

Så här ser iaf Champisen ut på närbild. Ingen märkning runt kapsylfolie eller på andra platser på flaskan:
Visa bifogad bild 21828 Visa bifogad bild 21829

Skulle det kunna vara denna:

https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=3058472&searchId=450496AB ???
Hittar ju lite "fel" ord på etiketten för det.

Läser vidare om makaren på hemsidan på baksidesetiketten:
Due to the extremely small production of 4000 pieces per year, the demand for his works in the world, especially high-end restaurants, far exceeds the supply, and reservations are sold out every year. The amount of arrival in Japan is very small, but if there is a connection, I would like you to be wrapped in that magical sensuality.

...den går ju annars alltid att träna med eller på :)
https://www.cellartracker.com/list....=W2654656_1_K30561d6899f414e108d1c23266097671
 

Sebran

Medlem
Ett fyrpack för nästan 4000 kr:oops: med i alla fall två cabbar varav en från Napa:
1. Darioush är ju riktigt bra och yppig men balanserad Napa cab https://www.systembolaget.se/produkt/vin/darioush-9242201/
2. själv tycker jag https://www.systembolaget.se/produkt/vin/tom-cullity-9126801/ är fantastisk så den hade absolut varit med i ett 5-pack cabbar från PK-husets sortiment just nu.
3. modern sangiovese/merlot mix som har litet Napa över sig https://www.systembolaget.se/produkt/vin/siepi-9592101/
4. En carignan som jag tyckte var den allra bästa i Mas Martinets line up https://www.systembolaget.se/produkt/vin/cami-pesseroles-9568801/

Tre reserver (ingen cabernet dock):
Ch Ampuis är alltid Ch Ampuis
Dalmau (har gått upp i pris och ligger nu på 750 kr typ men är riktigt härlig och modern och generöst fruktig så går absolut hem hos alla Napa-fans)
Clonakilla Shiraz Viognier är en favorit (även om @petterkalle tycker den smakar vitpeppar)

Av dessa skulle jag säga att alla är ganska generösa i frukten på ett härligt sätt även om australiensarna och Mas Martinet är mer eleganta i stilen medan Darioush, dalmau, Ampuis och Siepi nog är mer vad man tänker när man tänker Napa dvs härliga kraftpaket som i min värld behöver både tio år i källaren och en blodig biff med bearnaise.

Stort tack @Omar Khayyam , dig kan man alltid lita på för tips på jänkarviner :)
 

Mexikanaren

Medlem
Fick lite feeling på Italien så beställde hem en trevlig blandning.
Många av dem är även nya bekantskaper för mig så ska bli intressant att testa

Aldo Conterno Barbera d'Alba Conca Tre Pile 2017
Gravner Ribolla 2012
Livio Felluga Rosazzo Terre Alte 2018
Pio Cesare Barolo 2016
Bovio Barolo Arborina 2016
Castellare di Castellina I Sodi di San Nicolò 2016
Castello Monsanto Chianti Classico Gran Selezione Il Poggio 2015
 

Attachments

  • 20210106_135648(0).jpg
    20210106_135648(0).jpg
    66,1 KB · Visningar: 148
Last edited:

Stefan B

Medlem
Fick lite feeling på Italien så beställde hem en trevlig blandning.
Många av dem är även nya bekantskaper för mig så ska bli intressant att testa

Aldo Conterno Barbera d'Alba Conca Tre Pile 2017
Gravner Ribolla 2012
Livio Felluga Rosazzo Terre Alte 2018
Pio Cesare Barolo 2016
Bovio Barolo Arborina 2016
Castellare di Castellina I Sodi di San Nicolò 2016
Castello Monsanto Chianti Classico Gran Selezione Il Poggio 2015

Är nyfken på Castellare di Castellina I Sodi di San Nicolò 2016. Jag har en låda liggandes utomlands så ingen möjlighet att testa just nu. Var lite hype kring denna när den släpptes minns jag. Vinous, Antonio Galloni gav den 98p... Skriv gärna lite noter om du öppnar den. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fick lite feeling på Italien så beställde hem en trevlig blandning.
Många av dem är även nya bekantskaper för mig så ska bli intressant att testa

Aldo Conterno Barbera d'Alba Conca Tre Pile 2017
Gravner Ribolla 2012
Livio Felluga Rosazzo Terre Alte 2018
Pio Cesare Barolo 2016
Bovio Barolo Arborina 2016
Castellare di Castellina I Sodi di San Nicolò 2016
Castello Monsanto Chianti Classico Gran Selezione Il Poggio 2015
Nice catch!
Många av dem är väl värda att få vila sig i form under några år.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagens leveranser trillade precis in genom dörr'n:
1959 Gérard Bertrand Rivesaltes
...jag vill nog mena på att det är kriminellt att inte ta den för 300 spänn (helrörspris). Frakten gick på håriga 140 spänn, men jag bråkar inte.
Bert.jpg


2003 och 2004 Numanthia
Dessa lyckliga tu landade också äntligen!
um-1.jpg

num-2.jpg


Hörde någon nämna köpsstopp?!?
En annan lösning är ju att skynda på ploppfrekvensen :cool:
Februari blir ju ändå helvetiskt hwit.
 
Last edited:

Mexikanaren

Medlem
Är nyfken på Castellare di Castellina I Sodi di San Nicolò 2016. Jag har en låda liggandes utomlands så ingen möjlighet att testa just nu. Var lite hype kring denna när den släpptes minns jag. Vinous, Antonio Galloni gav den 98p... Skriv gärna lite noter om du öppnar den. :)

För att vara ärlig så är jag osäker på om jag kommer att öppna en inom närliggande tid.
Känns lite som barnarov!
Men om det ändå görs så lovar jag lite noter ;)
 

Stefan B

Medlem
För att vara ärlig så är jag osäker på om jag kommer att öppna en inom närliggande tid.
Känns lite som barnarov!
Men om det ändå görs så lovar jag lite noter ;)
Ok haha, jag hade hoppats på att någon annan skulle öppna så jag kan sitta på mina ett antal år :D Men vi får väl se vem som öppnar först då :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
För att vara ärlig så är jag osäker på om jag kommer att öppna en inom närliggande tid.
Känns lite som barnarov!
Men om det ändå görs så lovar jag lite noter ;)

Ok haha, jag hade hoppats på att någon annan skulle öppna så jag kan sitta på mina ett antal år :D Men vi får väl se vem som öppnar först då :)

Här finns det gott om precis den porr ni är ute efter.
https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=3586542
Jag vill också ha några flaskor!
 
Toppen