Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Bara beställt dem två flaskorna därifrån och de kom fram. Lådan de skickade i var extremt välpaketerad med rejält papp och bubbelplast m.m jag hade råkat klicka i frankrike som land så de kontaktade mig så jag kunde skicka in mellanskillnaden på frakt till Sverige istället. Så ja, denna beställningen genomfördes seriöst från deras sida :)
De hade väldigt mycket intressant. Prövar en beställning så får vi se. :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Gör så! Vad hittade du för kul?
Jean Grivot för en spotstyver. Aldrig provat. Sen massa gamla årgångar av village bourgogne som kan vara kul.
Även Bollinger special Cuvee för 30 euro är ju ett fynd. Passar på de dyrare champagnerna då man inte vet hur de lagrats. Dompa 08 150 euro och dompa 2000 för 200 euro är ju fantastiskt.
 

jrick

Medlem
Brovia generellt brukar kräva ett antal år i källaren för att komma till sin rätt. Just årgång 2016 (som jag inte har provat av Brovia) tror jag personligen inte bör röras på åtminstone 5 år baserat på de andra 2016 jag provat, gärna längre (för min smak)
Håller med dig om att den behöver tid, men har druckit den och tyckte också att den var väldigt god med ordentligt med luft (för min smak). Köpte tre Classico och hade gärna haft fler än två kvar nu.
Cruerna tror jag inte att jag kommer röra på ganska många år.
 

chambertin

Medlem
Goda grejer. Barolo som skall sova ett bra tag. Beställde dem i augusti men de kom först nu... den som väntar på något gott...
Ganevat att dricka vid väl valda tillfällen. Med ost. 2005 respektive 2008. Drack en -05 i somras och längtat efter den kicken sedan dess.
Håller mig inom ramarna för köpfokuset såhär långt :)

Visa bifogad bild 22578
Gillar Brovia skarpt även jag och köpte samma som du förra året (Töpler).
Även Cavallotto blev det några flaskor av men det är en producent jag inte provat själv förut.
Har du själv några erfarenheter av Cavallotto ?
Har annars bara smakat enstaka -16 ännu och visst lyser kvaliteten igenom redan nu men gillar dock lite mer mognad i allmänhet vg Barolo/Barbaresco. Som tur är har jag lite äldre Nebbiolo att plocka av medan man väntar ut att dessa börjar närma sig 8-10 års ålder.
 
Trådskapare
A
Gillar Brovia skarpt även jag och köpte samma som du förra året (Töpler).
Även Cavallotto blev det några flaskor av men det är en producent jag inte provat själv förut.
Har du själv några erfarenheter av Cavallotto ?
Har annars bara smakat enstaka -16 ännu och visst lyser kvaliteten igenom redan nu men gillar dock lite mer mognad i allmänhet vg Barolo/Barbaresco. Som tur är har jag lite äldre Nebbiolo att plocka av medan man väntar ut att dessa börjar närma sig 8-10 års ålder.

Cavallotto tillhör de traditonella, som iallafall så länge jag läser om dem fortsatt använder bottis och som tar tid att utvecklas. Tycker att de har lite samma still som Mascarello (om än något elegantare) vilken genom åren blivit min favoritodlare (och som allt dragit i pris)

En sidokommentar, för ett antal år sedan så var vi och åt häst (jag vet inte alla uppskattar det) och till menyn serverades naturligtvis Cavallotto :)
 
Last edited:

Jonas Sand

Medlem
Jean Grivot för en spotstyver. Aldrig provat. Sen massa gamla årgångar av village bourgogne som kan vara kul.
Även Bollinger special Cuvee för 30 euro är ju ett fynd. Passar på de dyrare champagnerna då man inte vet hur de lagrats. Dompa 08 150 euro och dompa 2000 för 200 euro är ju fantastiskt.
Bollinger tyvärr out of stock. Tänkte köpa en låda för att ha som ”vi kan alltid ta fram en Bollinger bla bla bla”, men gick bet.
 
Cavallotto tillhör de traditonella, som iallafall så länge jag läser om dem fortsatt använder bottis och som tar tid att utvecklas. Tycker att de har lite samma still som Mascarello (om än något elegantare) vilken genom åren blivit min favoritodlare

Instämmer! Jag drack en Cavalotto Bricco Boschis 2005 förra året och det är lätt en av mina topp 10-barolo-erfarenheter (ska dock sägas att jag tyvärr har alldeles för litet erfarenhet av Barolo och tyvärr inget omedelbart sätt att åtgärda detta när jag tittar i källaren.)
 
Trådskapare
A
Instämmer! Jag drack en Cavalotto Bricco Boschis 2005 förra året och det är lätt en av mina topp 10-barolo-erfarenheter (ska dock sägas att jag tyvärr har alldeles för litet erfarenhet av Barolo och tyvärr inget omedelbart sätt att åtgärda detta när jag tittar i källaren.)

Post-covid kanske en Pieomonteprovning, Behöver inte vara endast vara Barolo men domineras av Nebbiolo eller så.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Nu har andra lådan anlänt :)
A26DF96C-1B63-4FBF-86A5-9A755779516A.jpeg
 

Mexikanaren

Medlem
Post-covid kanske en Pieomonteprovning, Behöver inte vara endast vara Barolo men domineras av Nebbiolo eller så.

Någon aning om hur hans "Barbera d'Alba Vigna del Cuculo" är?
Gillar hans nebbiolo men ställer mig frågande till hur han hanterar barberan.
Funderade dock på att beställa ett några av hans barbera om inte annat för att testa men ville först höra om folk på forumet har några åsikter.

 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 22572
Det här vinet har jag jagat men inte hittat förrän jag köpte betalversionen av Winesearcher. Jane Anson har nämnt det flera gånger i hennes olika webinars. Det är en av mycket, mycket få vingårdar som har samma “sticky clay”-lerjord som Chateau Petrus (det är tydligen mindre än 1% av vingårdarna i Bx som har denna “sticky clay”). Producenten heter Chateau Tournefeuille och den här cuveen (La Cure) är gjord på druvor enbart från den lerjorden. 80% Merlot och 20% Cab Franc. Hon skriver i sin bok att “La Cure is one of the great unknown wines of Bordeaux. And should be sought out”. Vingården ligger i Lalande Pomerol precis på gränsen till Pomerol. Vinet får 90 p av Vinous/Neal Martin så tror inte det är något superdupervin, men det skall bli kul att prova. 2016 är ju en fantastisk årgång och den var bra även i Lalande Pomerol. Jag har aldrig provat Petrus och det här kanske är det närmsta jag kommer :D. Någon som har provat producenten?
Jag har provat Petrus 2011 en gång och det var typ 90 pinnar... Alltså tror jag att La Cure 2016 är minst lika bra.;) Instämmer med övriga, rapport önskas snarast.

Har för övrigt själv markerat alla producenter med blålera i Ansons bok.:D
 

mackan92

Medlem
upload_2021-3-13_19-45-33.jpeg

upload_2021-3-13_19-45-14.jpeg


hängmörad oxe och en bearnaisesås som bråka lite men smaken satt fin-fint! Trippelfriterade pommes - gick perfekt ihop med nyinköpt Barolo från Caviste. Slängd på karaff tidig förmiddag och det är en fruktdriven Barolo med stil och finess. Knappt några tanniner att tala om här. Övrigt tydliga Nebbiolo toner som är silkeslena
 
Last edited:

Foodcoma

Medlem
Visa bifogad bild 22592
Visa bifogad bild 22591

hängmörad oxe och en bearnaisesås som bråka lite men smaken satt fin-fint! Trippelfriterade pommes - gick perfekt ihop med nyinköpt Barolo från Caviste. Slängd på karaff tidig förmiddag och det är en fruktdriven Barolo med stil och finess. Knappt några tanniner att tala om här. Övrigt tydliga Barolo toner som är silkeslena

Verkligen ett trevligt och mjukt vin!! Delar din upplevelse. Dessutom härligt med en Barolo som inte klockar in på 14,5%. Svårt att sia om utveckling över tid, vad tror du? (och andra på forumet?)
 

mackan92

Medlem
Verkligen ett trevligt och mjukt vin!! Delar din upplevelse. Dessutom härligt med en Barolo som inte klockar in på 14,5%. Svårt att sia om utveckling över tid, vad tror du? (och andra på forumet?)
Tycker den känns ganska drickfärdig men sen beror det som alltid efter tycke och smak vilken stil man gillar. Gillar frukten och syran i tidigt stadie men sen kan syran lugna ner sig lite. Glad att ha detta inför sommarkvällarna som jag tror blir perfekt om det serveras svalt!
 

chambertin

Medlem
Post-covid kanske en Pieomonteprovning, Behöver inte vara endast vara Barolo men domineras av Nebbiolo eller så.
Låter som en trevlig övning och ngt som jag skulle kunna tänka mig att ta mig några mil nordöst över för att vara med på.
Har lite Nebbiolo från -98 och framåt från området som hade varit trevligt att prova med några likasinnade.
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 22592
Visa bifogad bild 22591
hängmörad oxe och en bearnaisesås som bråka lite men smaken satt fin-fint! Trippelfriterade pommes - gick perfekt ihop med nyinköpt Barolo från Caviste. Slängd på karaff tidig förmiddag och det är en fruktdriven Barolo med stil och finess. Knappt några tanniner att tala om här. Övrigt tydliga Nebbiolo toner som är silkeslena
Nebbiolo till biff o bearnaise är underskattat. Undrar hur det blir om man smyger in lite färsk mynta tillsammans med dragon o körvel i bearnaisen. Alla undrar väl vad man gör med kvasten av färsk mynta som blir över efter fördrinken på krossad is, färsk mynta och tonic (den modige häller i en skvätt vodka också).
 
Toppen