Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Finns det risk att jubilaren blir en aning besviken om det bara ligger lite "chark och gott" och skräpar på botten istället för 6 flaskor bra vin kan det vara en anledning till att du får behålla lådan och eventuellt ersättningsköpa en Smartstore-låda till presenten.
Finns en möjlighet till det yes, personen i frågar brukar dricka "fisk-vinet" på SB... Så då vet du nivån ;)
 

Mexikanaren

Medlem
2 flaskor inkomna från Philipson
Resized_20210310_184054.jpg
 

Thirsty

Smygnykterist
Man tycker att Philipson borde fatta vinken att inte alla vill ha 12 flaskor... Skulle beställa så mycket mer av dem om de kunde erbjuda mer 1-3 flaskors!
Om folk skulle beställa 1 flaska i taget så skulle de troligen behöva höja priset. Rätt mycket manuellt arbete med en beställning. Kanske därför.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Om folk skulle beställa 1 flaska i taget så skulle de troligen behöva höja priset. Rätt mycket manuellt arbete med en beställning. Kanske därför.
Exakt som på Winefinder eller flaskposten skulle ordern kanske behöva innehålla minst 6 st.
Men när man kikar på en 12 Sassicaia så behöver en lottovinst eller halv stan chippa in för att kunna köpa från dem.
Sen kan de självklart köra 12 flaskor för viner i lägre prisklassen, men från 500+ så kanske 3 är mer rimligt. Tror de skulle få fler ordrar på den strategin.
 

Stefan B

Medlem
Vart har du förvaringen? Letar efter ny långtidsförvaring
Pelican Storage på Kungsholmen. De har inte så många "vinrum" och de få de har kostar alldeles för mycket, men jag känner att jag inte har så många val. Frugan och barnen skulle inte uppskatta att dela lägenheten med 1000-tals flaskor vin. Även om inte jag personligen hade haft något emot att ha vinerna på armlängds avstånd när jag sover. :D

Vilket påminner mig om vad som hände för några veckor sedan på barnens förskola när jag stod och snackade med en kille som jobbar för en svensk vinimportör och hans 5 åriga dotter plötsligt säger ganska högt "Pappa har 1000 flaskor vin hemma". Varpå han försökte med "Ehm..nej..ehm..inte riktigt så många..." BUSTED! :stendumt::D Kanske inte det "ryktet" man vill ha bland förskolepersonalen och övriga barns föräldrar. "Alkoholisten som har lägenheten fylld med mer vin än en normal person dricker under en livstid" Även om vinnördar som oss på forumet både skulle förstå, upskatta och välkomna detta :D

Hur som helst, åter till dilemmat, kostnad för extern lagring vs. lagra det hemma. Frugan tycker det räcker med att vinlagringsskåpet där hemma tar upp dyrbar plats i lägenheten :nagelbitare: och att man kan hitta en och annan flaska i skåp, lådor och garderober där man minst anar det :oops:. Drömmen är väl att bygga ett vinrum hemma med plats för 1500-2000 flaskor. Men då måste vi flytta till ett större boende först. :D

Jag: "- Du, jag har funderat och jag tror vi skulle behöva 10 kvm till. Det går väl på någon miljon till..."
Frugan: "- Ja men nice, det vore ju underbart!"
Jag: "- Mmm, ja, ehm...till min vinsamling alltså..."
Ridå.
 
Trådskapare
A
Pelican Storage på Kungsholmen. De har inte så många "vinrum" och de få de har kostar alldeles för mycket, men jag känner att jag inte har så många val. Frugan och barnen skulle inte uppskatta att dela lägenheten med 1000-tals flaskor vin. Även om inte jag personligen hade haft något emot att ha vinerna på armlängds avstånd när jag sover. :D

Vilket påminner mig om vad som hände för några veckor sedan på barnens förskola när jag stod och snackade med en kille som jobbar för en svensk vinimportör och hans 5 åriga dotter plötsligt säger ganska högt "Pappa har 1000 flaskor vin hemma". Varpå han försökte med "Ehm..nej..ehm..inte riktigt så många..." BUSTED! :stendumt::D Kanske inte det "ryktet" man vill ha bland förskolepersonalen och övriga barns föräldrar. "Alkoholisten som har lägenheten fylld med mer vin än en normal person dricker under en livstid" Även om vinnördar som oss på forumet både skulle förstå, upskatta och välkomna detta :D

Hur som helst, åter till dilemmat, kostnad för extern lagring vs. lagra det hemma. Frugan tycker det räcker med att vinlagringsskåpet där hemma tar upp dyrbar plats i lägenheten :nagelbitare: och att man kan hitta en och annan flaska i skåp, lådor och garderober där man minst anar det :oops:. Drömmen är väl att bygga ett vinrum hemma med plats för 1500-2000 flaskor. Men då måste vi flytta till ett större boende först. :D

Jag: "- Du, jag har funderat och jag tror vi skulle behöva 10 kvm till. Det går väl på någon miljon till..."
Frugan: "- Ja men nice, det vore ju underbart!"
Jag: "- Mmm, ja, ehm...till min vinsamling alltså..."
Ridå.
Problemet är väl att man inte dricker i alls samma takt som man köper (eller om man gjorde det så blev ju problemet kortvarigt :) ).

Vi är ju några som pratat om att bygga en egen källare (hyra någon lokal) men problemet är försäkringen. Har halvlöst mina lagringsbehov idag men har ändå ett antal flaskor på MFW. Drömmen vore en riktigt lokal, där man kunde ha riktiga rack, dokumentation och annat :)
 

Stefan B

Medlem
Problemet är väl att man inte dricker i alls samma takt som man köper (eller om man gjorde det så blev ju problemet kortvarigt :) ).

Vi är ju några som pratat om att bygga en egen källare (hyra någon lokal) men problemet är försäkringen. Har halvlöst mina lagringsbehov idag men har ändå ett antal flaskor på MFW. Drömmen vore en riktigt lokal, där man kunde ha riktiga rack, dokumentation och annat :)
Mycket intressant idé. Det hade jag lätt varit med på. För så mycket som jag spenderar på lagringskostnader idag så känns det som att nästan vad som helst skulle bli billigare.

Jo försäkringsfrågan är ju ett problem. Tänker du då på att det blir för stora kostnader över tid eller något annat?
 
Trådskapare
A
Mycket intressant idé. Det hade jag lätt varit med på. För så mycket som jag spenderar på lagringskostnader idag så känns det som att nästan vad som helst skulle bli billigare.

Jo försäkringsfrågan är ju ett problem. Tänker du då på att det blir för stora kostnader över tid eller något annat?
Nej, det faktum att försäkringsbolag inte accepterar att man som privatperson tecknar försäkring för vin som lagras utanför den egna bostaden.
 

Stefan B

Medlem
Nej, det faktum att försäkringsbolag inte accepterar att man som privatperson tecknar försäkring för vin som lagras utanför den egna bostaden.
Ok, men i så fall kanske det måste lösas genom en konstellation med företag och företagsförsäkring. Frågan är hur Pelican, Grappe, MFW mfl. har löst det.
 

chambertin

Medlem
Har ju personligen haft turen att hitta till Lambrusco via portugals bubblande röda viner som traditionellt serveras till deras magiska helgrillade spädgrisar.
?
Under 12 yrkesverksamma år med Portugal och Spanien i fokus så blev de 2-3 besök/år där.
På väg upp mot Oporto från Lissabon stannade vi jämt vid samma restaurang i höjd med Coimbra och drack alltid röd Baga till spädgrisen.
Såg inte ngn rosé så långt ögat kunde nå men beror kanske på området vi var i.
Spädgrisen blev dock ett starkt bestående minne från Portugal liksom en hel del annat gott.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
?
Under 12 yrkesverksamma år med Portugal och Spanien i fokus så blev de 2-3 besök/år där.
På väg upp mot Oporto från Lissabon stannade vi jämt vid samma restaurang i höjd med Coimbra och drack alltid röd Baga till spädgrisen.
Såg inte ngn rosé så långt ögat kunde nå men beror kanske på området vi var i.
Spädgrisen blev dock ett starkt bestående minne från Portugal liksom en hel del annat gott.
Måste ha varit en underbar tid av din karriär.

Första gången jag drack rött bubbel till mat var just Baga till helgrillad spädgris på någon av dessa fantastiska restauranger, som alla ligger nära varandra utanför Coimbra. Det ledde senare (i Japan) till att några "bonusflaskor" med Lambrusco inte skickades bort med övrigt rat, utan öppnades. Och kärlek uppstod. Således Lambrusco-glädje med Portugal som inkörsport. Har aldrig sett Baga i något register här i Japan men har fört upp det på inköpslistan. En snabb Googling gav mig ett gäng slutsålda produkter, vilket betyder att jag kommer hitta det. Då kan jag jämföra på riktigt :)

En skoj sak är att alla har SIN favoritrestaurang bland dessa och man äter ogärna på de andra... Diskussionerna gick livliga då våra guider skulle komma överens om vilken av restaurangerna som skulle väljas :rolleyes:
 

Per Stade

Lege artis
Vilket påminner mig om vad som hände för några veckor sedan på barnens förskola när jag stod och snackade med en kille som jobbar för en svensk vinimportör och hans 5 åriga dotter plötsligt säger ganska högt "Pappa har 1000 flaskor vin hemma". Varpå han försökte med "Ehm..nej..ehm..inte riktigt så många..." BUSTED! :stendumt::D.

Det hade varit värre om han hade haft 1000 tomma flaskor hemma.
 

chambertin

Medlem
Måste ha varit en underbar tid av din karriär.
Det var det helt klart !
Hade ju dessutom hittat hit runt 2008 och det blev sedan några år till i Portugal med jobbet innan Afrika och Mellan Östern tog över helt några år senare.
Efter lite arkeologiska eftersforskningar i trådarna här hittade jag dessa:
https://www.finewines.se/threads/idag-dricker-vi.34/page-199#post-29444
Finns t.o.m en tråd om Portugal:
https://www.finewines.se/threads/portugal.1038/#post-27736
 

JonasBo

Medlem
Ni som handlat på Catawiki, antar att man borde hålla sig till de mer vana säljarna!?
Kan man lägga ihop flera vunna objekt och således få en (mindre) fraktkostnad ?
 

Sonderlese

Medlem
Ni som handlat på Catawiki, antar att man borde hålla sig till de mer vana säljarna!?
Kan man lägga ihop flera vunna objekt och således få en (mindre) fraktkostnad ?
Akta dig beträffande frakten, det är på frakten försäljaren ”räknar hem” förtjänsten på auktionen. Få försäljare är villig att samfrakta till en kostnad, men det finns undantag; klicka på ”shipping” om det inte står samfrakta, då är det fraktkostnad per varje objekt som gäller.
 
Toppen