Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 22479
Några flaskor från SB och auktionsköp.
Aldrig smakat Dominus så tänker att det kan vara kul. Om så där en 15år...:rolleyes:

Bandol och i synnerhet Tempier, vill en ju gärna ha i sin källare, så fyllde på med några från 2018. Varm årgång med något högre alkohol, tror jag, men ändå modesta 14%. Det var tyvärr länge sedan man kunde köpa Tempier på bolaget vilket jag tycker är mycket märkligt. Tveklöst en av de bättre producenterna från regionen.
Nice catch!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bra med lite perspektiv.
Just nu känns världen så otroligt stor, hur ska jag hinna med? :rolleyes:
Man kan ju snäva in sig och tex bara ge sig på en region. Men, är man inte på autistspektrat är det bara att börja "överallt". Gå på provningar. Använd Cellartracker. Läs! Hitta de stilar du gillar och leta upp andra områden och producenter som gör liknande...
Vinvärlden är ofantligt stor och växande.
Har själv bara kämpat på drygt 30 år och det finns fortfarande oändligt mycket kvar att utforska...
I fjol lärde jag mig bla att Lambrusco är fantastiskt och har hittat några favoriter. Har mycket kvar att lära mig om Madeira, Jurancon, Polska viner osv. Det är en underbar resa :)
 

Vera Wind

In vini veritas?
Man kan ju snäva in sig och tex bara ge sig på en region. Men, är man inte på autistspektrat är det bara att börja "överallt". Gå på provningar. Använd Cellartracker. Läs! Hitta de stilar du gillar och leta upp andra områden och producenter som gör liknande...
Vinvärlden är ofantligt stor och växande.
Har själv bara kämpat på drygt 30 år och det finns fortfarande oändligt mycket kvar att utforska...
I fjol lärde jag mig bla att Lambrusco är fantastiskt och har hittat några favoriter. Har mycket kvar att lära mig om Madeira, Jurancon, Polska viner osv. Det är en underbar resa :)
Jag kör helt klart på "överallt". :D
Lambrusco kanske jag vågar mig på om 30 år. :tystad: Jag råkade ta in en flaska rött frizzante från Lambrusco i Lago di Garda en gång för flera år sedan, och det satte djupa spår. :baksmälla:
Berätta mer om polska viner, finns det alltså!? Jag befinner mig i Warszawa då och då (eller gjorde innan pesten slog till) men har inte ens tänkt tanken att kolla efter inhemska viner där.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har haft en lugn dag och budat hem lite smått å gott på auktion. Kommer kanske en bild då flaskorna hittat hem:
  • 1962 Lafaurie Peyragey
  • 1970 Troplong Mondot
  • 1983 Leoville Poyferré
  • 2008 La Spinetta Barbaresco Gallina Vursu
  • 1995 La Croix de St Georges
  • 1995 La Croix du Casse
  • 1987 La Rioja Alta 904 Gran Reserva
  • 1996 Lagrange
  • 1975 Beausejour Becot
...en 2003 Soave, ett gäng blandade CdP:er, en tawny, en madeira och annat.
Hittade också ett stort gäng flaskor att bjuda på under veckan.
Prisnivån: generande, enbart Barbarescon som passerade 500 kr inkl frakt.
Det var ett fyrtiotal viner som jag inte köpte, då andra uppenbart ville ha dem mer än jag.

Köpa på vinauktion som stress management :cool:
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag kör helt klart på "överallt". :D
Lambrusco kanske jag vågar mig på om 30 år. :tystad: Jag råkade ta in en flaska rött frizzante från Lambrusco i Lago di Garda en gång för flera år sedan, och det satte djupa spår. :baksmälla:
Berätta mer om polska viner, finns det alltså!? Jag befinner mig i Warszawa då och då (eller gjorde innan pesten slog till) men har inte ens tänkt tanken att kolla efter inhemska viner där.
Jo, polska viner finns och det finns tom flera vinregioner i Polen.
Några av vinmakarna är dessutom riktigt bra. Vad det sägs. Jag har ännu inte, men vill så det gör ont!
Får ja så dör ja!
Det finns söt Lambrusco, men det har jag inte riktigt begripit mig på. Men, de lite stramare *muuums* till helgrillad spädgris! Det är grejjer det. Grymt gott! (Bokstavligen.)
 

Vingubben

Medlem
Jag kör helt klart på "överallt". :D
Lambrusco kanske jag vågar mig på om 30 år. :tystad: Jag råkade ta in en flaska rött frizzante från Lambrusco i Lago di Garda en gång för flera år sedan, och det satte djupa spår. :baksmälla:

Om du sätter dig på altanen/balkongen en av dom första vårdagarna då solen tittar fram och inmundigar en god paté men lämpliga tillbehör som du sköljer ner med en Lambrusco så är det underbart. Vid alla andra tillfällen är Lambrusco helt fel.
 

tobbe81

Medlem
En liten champagneleverans genom pi från Jim och winescout i Malmö
158884416_10164996322730008_9091171477041229566_n.jpg

158855583_10164996322995008_7482325664168670167_n.jpg

@Skaggs @Daniel A vi får träffas i Stockholm 2025
 
Trådskapare
A
Just skumpa funkar bra att lagra stående. Men jag får säkert mothugg strax, så lägg dem ner.

Allt vin med naturkork förutom Maderia bör väl lagras liggande. Ett par månader eller även något år lär dock inte ta livet av någon flaska.

Det där med Maderia har alltid förundrat mig men så jag lärt mig då Maderiavinet ska förstöra korken. Varför korken istället inte torkar ut, ja det är bra fråga som det säkert finns kompetens här på forumet att besvara.

För skruvkork och kapsyl kan du låta vinet stå upp även om undertecknad tycker att det känns "estetiskt" fel :)
 
Toppen