Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jesper L

Medlem
Allt vin med naturkork förutom Maderia bör väl lagras liggande. Ett par månader eller även något år lär dock inte ta livet av någon flaska.

Det där med Maderia har alltid förundrat mig men så jag lärt mig då Maderiavinet ska förstöra korken. Varför korken istället inte torkar ut, ja det är bra fråga som det säkert finns kompetens här på forumet att besvara.

För skruvkork och kapsyl kan du låta vinet stå upp även om undertecknad tycker att det känns "estetiskt" fel :)
Läste i boken stora vinskola att på grund av trycket som återfinns i champagne samt ”emballeringen” kring korken så kan champagne lagras stående. Har ingen empirisk studie på det hela :)
 
Trådskapare
A
Läste i boken stora vinskola att på grund av trycket som återfinns i champagne samt ”emballeringen” kring korken så kan champagne lagras stående. Har ingen empirisk studie på det hela :)

Emballeringen tror jag inte har någon större effekt eller skillnad mot andra viner då i princip alla viner är "emballerade". Har också hört någon nämna att trycket ska hålla korken fuktig, men i Champagne ligger flaskorna alltid ner. Sedan har jag också hört att det inte spelar någon roll om för några viner om de står upp men inte sett någon studie. Går därför på gammal beprövad kunskap :)

En fördel med att vinet ligger ner är att du märker om det börjar läcka. Även om vinet kanske inte går att korka om så kan man kanske dricka det.
 

Wintermute

Medlem
Allt vin med naturkork förutom Maderia bör väl lagras liggande. Ett par månader eller även något år lär dock inte ta livet av någon flaska.

Det där med Maderia har alltid förundrat mig men så jag lärt mig då Maderiavinet ska förstöra korken. Varför korken istället inte torkar ut, ja det är bra fråga som det säkert finns kompetens här på forumet att besvara.

För skruvkork och kapsyl kan du låta vinet stå upp även om undertecknad tycker att det känns "estetiskt" fel :)
Tokaji skall enligt vissa förvaras stående, eftersom det är så simmigt att sedimentet inte sjunker till botten på rimlig tid.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om du sätter dig på altanen/balkongen en av dom första vårdagarna då solen tittar fram och inmundigar en god paté men lämpliga tillbehör som du sköljer ner med en Lambrusco så är det underbart. Vid alla andra tillfällen är Lambrusco helt fel.
Kaaaanske lite inskränkt, men varför inte? Huvidsaken du är lycklig på din façon :)
Kan faktiskt inte tänka mig en bättre tagning än din, på: hvornar smager en Lambrusco bedst?
Mitt svar är lite mer enkelspårigt: Hvergang!

Har ju personligen haft turen att hitta till Lambrusco via portugals bubblande röda viner som traditionellt serveras till deras magiska helgrillade spädgrisar. Föredrages Lambrusco Grasparossa med bra strävhet och i utförandet "amabile" (lätt sötma). De passar i min värld lika bra till Netflix som till ost, oliver, kallskuret, MacDonken, pizza och tacos. Har ännu inte testat varken sill, indiskt, traddo japanskt, sushi eller fil med bostongurka i.
Men, det booorde funka.

(Passerade i januari över 25 olika provade. Nästan alla var goda, men de som utmärkte sig... Mjuff!)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Allt vin med naturkork förutom Maderia bör väl lagras liggande. Ett par månader eller även något år lär dock inte ta livet av någon flaska.

Det där med Maderia har alltid förundrat mig men så jag lärt mig då Maderiavinet ska förstöra korken. Varför korken istället inte torkar ut, ja det är bra fråga som det säkert finns kompetens här på forumet att besvara.

För skruvkork och kapsyl kan du låta vinet stå upp även om undertecknad tycker att det känns "estetiskt" fel :)
All (?)Tokayer?!
Mycket Port!
Det råkar vara så att luftfukten inuti vinflaskan är så hög att det egentligen inte gör ngn skillnad om vinet står upp eller ligger ned vad gäller korkens uttorkning. På mina hyllor är stående praktiskt och ger perfekt överskådlighet. Lätt hitta vad jag letar efter.
Men, viner tar (förmodligen) ingen större skada av att förvaras liggande.

Jag skulle vilja påstå att korkjäweln påverkar lagringsbarheten och resultatet av lagringen avsevärt mer än vad flaskans position gör.

@Anders Landström noterar också att ett läckage kan identifieras och drickas upp snabbare om vinet ligger ned. Nice thought! Kräver bara lite monitorering.
 

gece

Man vänjer sig.
Läste i boken stora vinskola att på grund av trycket som återfinns i champagne samt ”emballeringen” kring korken så kan champagne lagras stående. Har ingen empirisk studie på det hela :)
Känner igen detta från annan källa (Molecular Gastronomy av Hervé This, kanske?) och snabb Google-Fu ger https://maisons-champagne.com/en/ho...thing that doesn't,seal intact in either case.

Själv tycker jag det är praktiskt att lagra liggande pga går att klämma in mer på en given yta då
 

Stefan J

Medlem
Fyller på med lite Egly-Ouriet 2007 & 2009. Blev först såld på BdN'n (PN) men har gradvis kommit att gilla millisimen allt mer.

EO_2007_2009.jpg
 

Stefan B

Medlem
Har inte hunnit dricka någonting de senaste 3 veckorna, bara jobb, jobb och mer jobb. Men jag har i alla fall köpt vin. För vinet måste ju alltid in. Vertikaler måste upprätthållas, FOMO, ja ni vet hur det är.

Idag när jag var på bolaget och hämtade ut de senaste veckornas beställningar (16 flaskor) samt några Ridge (7st) ifrån dagens släpp så var det en ny tjej där som tydligen inte kände igen mig. När hon hade slagit in allt i kassan så sa hon med hög röst så att alla omkring hörde "17 078kr - SOM HITTAT" :vägg:... jag mumlade lite "mmm...lugn nu..." betalade och gick ut så diskret jag kunde.

Screenshot 2021-03-09 at 22.52.58.png



Senare på kvällen var jag förbi långtidsförvaringen och lastade in flaskorna. Har "uppgraderat" från ett par vinfack till ett vinrum :D
116 flaskor har det tydligen köpts hittils i år. Man vill sakta in men kan inte...

Måste styra upp med lite hyllor snart känner jag.

Screenshot 2021-03-09 at 22.36.05.png
 

Oscaro

Medlem
Har inte hunnit dricka någonting de senaste 3 veckorna, bara jobb, jobb och mer jobb. Men jag har i alla fall köpt vin. För vinet måste ju alltid in. Vertikaler måste upprätthållas, FOMO, ja ni vet hur det är.

Idag när jag var på bolaget och hämtade ut de senaste veckornas beställningar (16 flaskor) samt några Ridge (7st) ifrån dagens släpp så var det en ny tjej där som tydligen inte kände igen mig. När hon hade slagit in allt i kassan så sa hon med hög röst så att alla omkring hörde "17 078kr - SOM HITTAT" :vägg:... jag mumlade lite "mmm...lugn nu..." betalade och gick ut så diskret jag kunde.

Visa bifogad bild 22540


Senare på kvällen var jag förbi långtidsförvaringen och lastade in flaskorna. Har "uppgraderat" från ett par vinfack till ett vinrum :D
116 flaskor har det tydligen köpts hittils i år. Man vill sakta in men kan inte...

Måste styra upp med lite hyllor snart känner jag.

Visa bifogad bild 22539
Vart har du förvaringen? Letar efter ny långtidsförvaring
 

The Wall

Medlem
Har inte hunnit dricka någonting de senaste 3 veckorna, bara jobb, jobb och mer jobb. Men jag har i alla fall köpt vin. För vinet måste ju alltid in. Vertikaler måste upprätthållas, FOMO, ja ni vet hur det är.

Idag när jag var på bolaget och hämtade ut de senaste veckornas beställningar (16 flaskor) samt några Ridge (7st) ifrån dagens släpp så var det en ny tjej där som tydligen inte kände igen mig. När hon hade slagit in allt i kassan så sa hon med hög röst så att alla omkring hörde "17 078kr - SOM HITTAT" :vägg:... jag mumlade lite "mmm...lugn nu..." betalade och gick ut så diskret jag kunde.

Senare på kvällen var jag förbi långtidsförvaringen och lastade in flaskorna. Har "uppgraderat" från ett par vinfack till ett vinrum :D
116 flaskor har det tydligen köpts hittils i år. Man vill sakta in men kan inte...

Måste styra upp med lite hyllor snart känner jag.
Hemkörning nästa gång kanske? Det är ju skönt att slippa springa som en dåre till bilen för det fall någon suspekt filur skulle spana in inköpet och följa efter.
Vinrummet har påtagliga förvaringsmässiga likheter med vår källare, liksom tankarna med vettiga hyllor. Nåja, om sådär 23 år är jag av med problemet :rolleyes:
 

The Wall

Medlem
Update: Trälåda och allt fick man! MEN.... Då kom frun och sa "gud vad bra, då kan vi fylla den med lite chark och gott till födelsedagspresenten till M******.
Så där fick inte behålla, när man äntligen fick låda..:(
Finns det risk att jubilaren blir en aning besviken om det bara ligger lite "chark och gott" och skräpar på botten istället för 6 flaskor bra vin kan det vara en anledning till att du får behålla lådan och eventuellt ersättningsköpa en Smartstore-låda till presenten.
 
Toppen