Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Ja. Men här finns ju folk som stör sig på partiklar i champagnen, som knappt syns och reklamerar. Men sånt är alltså inget att bry sig om?
vi är så vana vid perfekt filtrerade viner att vi glömt att fällning är ett högst naturligt inslag i vinmakning - och inte bara i äldre viner. Det kan ju finnas massor med partiklar kvar om man inte filtrerar och klarnar vinet. Vilket en del inte gör för att de är orolig att göra för mycket ingrepp. Den gode Robert Parker brukade ju predika vådan av detta. Själv har jag druckit goda viner med och utan fällning och med och utan mer eller mindre filtering och klarning. Jag är således med @magnum här - om det smakade och doftade bra och du inte satte fällningen i halsen utan kunde dekantera så skulle jag inte vara orolig eller känna att jag behövde reklamera. :)
 

Sigdarve

Medlem
vi är så vana vid perfekt filtrerade viner att vi glömt att fällning är ett högst naturligt inslag i vinmakning - och inte bara i äldre viner. Det kan ju finnas massor med partiklar kvar om man inte filtrerar och klarnar vinet. Vilket en del inte gör för att de är orolig att göra för mycket ingrepp. Den gode Robert Parker brukade ju predika vådan av detta. Själv har jag druckit goda viner med och utan fällning och med och utan mer eller mindre filtering och klarning. Jag är således med @magnum här - om det smakade och doftade bra och du inte satte fällningen i halsen utan kunde dekantera så skulle jag inte vara orolig eller känna att jag behövde reklamera. :)
Man har ju blivit van med grumliga öl med jästfällning, så varför inte för vin?
 
Last edited:

Vera Wind

In vini veritas?
Så en grumlig champagne från 2000-talet är ok för dig? Inget du skulle störa dig på?
Om den luktar och smakar okej så är den ju inte defekt. Vem vet, svart kanske naturvinstänket med ofiltrerade viner kommer till Champagne också. Fast nu var det väl inte en champagne du hade?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Okey. Men skulle SB acceptera en reklamation i detta fallet, om vinet inte är defekt?
SB har en mycket vidlyftig återlämningsstrategi.
Är ju inte fel att unna sig en extra bonusflaska :cool:
Jag fick en ny Moulin Touchais efter attt ha lämnat in en larvangripen kork.
Trots att jag sa att vinet har helt ok och bara var intresserad av att få lära mig om vilket stackars varelse som levt och dött i en korkvärld. Förstå så enahanda liv...

...mer korrekt: SB har iaf haft en mycket...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Landade lite skoj idag, lärde mig ngt nytt och har snart ännu en ny italiensk druva under huven:
IMG_1580.jpg

1975 Château La Lagune
1987 Rottlan Torra Gran Reserva (Tjo hoo!)
1995 Romagna Albana Dolce
2005 Château Laville Barton
2014 Louis Latour Gevrey Chambertin (följde med LB)
+ lite fylledryck som följde med Rottlan. För att skrämma IOGT:are med.

Har aldrig, mig veterligen, druckit vin av Albana-druvan tidigare. Likt SB säger min första källa på nätet att detta vin inte tål att lagras ssk länge. Vi får väl se. Innan surfning var jag övertygad om att vinet var ett rödvin efter att, som hastigast, ha tittat genom flaskan.

Källa
Romagna Albana Dolce DOCG
barrel.png

Facts about this wine
Wine: White wine
Kind: Sweet wine
Taste: Sweet
Volume: Medium
Min. alcohol: 8.5%
Storage potential: 5 years

Romagna Albana Dolce DOCG has the same grape composition as the dry Romagna Albana Secco DOCG, meaning the Albana grape (95-100%) with the permitted addition of local, white grapes (0-5%). However, connoisseurs are most excited about the sweet versions of the Albana wine.

Romagna Albana Dolce DOCG is made from semi-dried grapes, which back in the day were obtained in special drying houses a few months before Christmas. The romance has gradually disappeared, as the drying process today is mostly mechanical.

Romagna Albana Dolce DOCG is straw yellow, which turns golden with age. The scent is characteristic of the Albana grape and the taste is fruity, also characteristic for the grape.

Perfectly accompanies sweeter desserts or cakes.

Aging potential is up to 5 years.
 

Sigdarve

Medlem
Om den luktar och smakar okej så är den ju inte defekt. Vem vet, svart kanske naturvinstänket med ofiltrerade viner kommer till Champagne också. Fast nu var det väl inte en champagne du hade?
Nä det var det inte. Kommer nog aldrig en dag då sommelier beskriver en skumpa så här, ljust och disigt.
Okey. Men skulle SB acceptera en reklamation i detta fallet, om vinet inte är defekt?
Precis hämtat en ny flaska. Förklarade problemet och visade fotot. Säljaren tog flaskan i handen, tittade på etiketten och utbrast "det är ju inget stort vin". Undrar vad han ville ha sagt med det?
Edit: Vid genomlysning ser jag nu en rejäl bottensats i den nya flaska och den andra jag köpte i onsdags. Vad göra?
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Ser fram emot det. Du är säkert bättre på att avgöra om vinet är defekt, om det nu råkar vara bottensats i ditt vin också.
39A6765C-ECFB-4B45-8503-3C1899731D95.jpeg

Två tredjedelar av fällningen, en tredjedel fastnade mot nedre delen av flaskan. Frisk doft av ung Chianti, syrlig, kanske lite slank, dock god. Känns inte som att vinet är defekt, men fällningen är en fullständig gåta.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Säljaren tog flaskan i handen, tittade på etiketten och utbrast "det är ju inget stort vin". Undrar vad han ville ha sagt med det?
Kanske han bara ville vädra den objektiva sanningen, för det är ju inget stort vin.
Kanske han hade väntat sig en Haut Brion?
 

Sigdarve

Medlem
Last edited:

The Wall

Medlem
Betyg då?
Siffermässigt är jag oduglig på att pricka in det, men låt mig uttrycka det så här; vinet är korrekt och bra och kan troligen utvecklas inom 10 år men jag är inte överdrivet sugen på ett återbesök i nuläget eftersom jag tycker att vinet är lite för mycket mittemellan ”ingen ek” och ”ek” och lite väl slankt/påminner om barbera (märkligt nog).
 

Sigdarve

Medlem
Siffermässigt är jag oduglig på att pricka in det, men låt mig uttrycka det så här; vinet är korrekt och bra och kan troligen utvecklas inom 10 år men jag är inte överdrivet sugen på ett återbesök i nuläget eftersom jag tycker att vinet är lite för mycket mittemellan ”ingen ek” och ”ek” och lite väl slankt/påminner om barbera (märkligt nog).
Men jämfört med Poliziano och Cafaggio på SB då?
 
Toppen